Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bemesting advies

JdS

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb een perceel gekocht waarop ik fruitbomen wil zetten. Het is zandgrond wat tot op heden is gebruikt als paardenwei.

Valt op basis van deze (beperkte) informatie iets te zeggen over hoe ik dit het beste kan verrijken/bemesten om de fruitbomen een goede bodem te geven?

Ik begrijp dat bodemanalyse het echte antwoord geeft, maar misschien hebben jullie al eerste ideeën waar op te letten.

Bedankt!

Groeten jds

5 uren geleden, Veldjesgraaf zei:

Compost rondom de stam is voldoen

Bijna helemaal eens met dit advies. Niet alleen als bomen jong zijn...

Maar het zinnetje hierboven zou ik liever willen veranderen. Compost niet rond de stam, maar rondom de boom in het gebied waar de takken eindigen en daar wat buiten....dus ronmdom de kroon. Want daar bevinden zich ook de actieve wortels, die profiteren van het bodemleven en de rustige voeding die vrijkomt door de samenwerking van wortels en bodemleven die je door die compost activeert.

En om helemaal de puntjes op de "i " te zetten. Vaste bomen en struiken en zeker ook fruitbomen houden het meest van een schimmelrijke compost, die je maakt door vooral koolstofrijke ingredienten te gebruiken en relatief wat minder stikstofrijke bij het maken van de compost. Dus in die compost mag je flink wat hakselhout, herfstblad, eventueel strosoorten en dergelijke gebruiken, want die moeilijker afbreekbare ingredienten hebben schimmels nodig om te composteren en zorgen er voor dat ook in de bodem nuttige schimmels bevoordeeld worden (In een moestuin kan de compost beter wat stikstofrijker zijn en van tot 50% a 60%stikstofrijker materiaal als gras, groene planten, wat dierlijke mest e.d. worden gemaakt.) 

Edited by weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.