bart646 Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Simon mij werd door een kweker geadviseerd on de enting er juist een kleinbeetje onder te doen tegen wortel opslag. Je kunt er tegen de vorst nog een vorst koker uit de wijnbouw om doen. Quote
jbaas Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Beste mensen, Met kerst 2012 heb ik een lekkere vrucht gegeten, ik heb de pit die hierin zat geplant, er is zowaar een boompje uitgekomen. Enige research heeft mij doen vermoeden dat het hier gaat om een Kaki, om precies te zijn een Kaki Diospyros. Onderstaand een paar foto's van het boompje: Hopelijk kan iemand mij helpen met de volgende vragen over deze plant. 1. Zou het kunnen kloppen dat het hier een Kaki Diospyros betreft? 2. Kan ik deze (de komende jaren) in deze pot (40L) laten zitten, wanneer ik af en toe wat aan bemesting doe? En zo ja, welke voeding heeft een dergelijk boompje in een pot van dit formaat nodig? 3. Is het misschien zelfs mogelijk om ooit een eetbare vrucht van deze boom te plukken of heb ik daarvoor het verkeerde soort? Alvast bedankt voor de reacties,Mvg J Baas Quote
simonvb Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Vraag twee zal niet lang lukken want de meeste soorten kaki zijn grote bomen. Quote
PawPaw Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Kaki of persimmon Voordeel van de kaki in natuurlijk dat de vruchten groter zijn, alleen is de plant ook kwetsbaarder in de winter.De winterhardheid in ook deels afhankelijk van de onderstam, die zal bij een kaki vaak D. kaki of D.lotus zijn.Ik zou zelf voor persimmon gaan, de smaak zou veel verfijnder zijn dan een harde zoete kaki.Lee Reich schrijft "The American Persimmon is softer and drier than the kaki,with a richer flavor, something like a wet, dried apricot that has been drizzled with honey and given a dash of spice". Klinkt goed toch??Na die strenge -20 winter, waren alle D. lotus onderstammen bij mij bevroren in de koude kas, weg verzameling.De D. virginiana die ik had staan liepen weer vrolijk uit. Dus nu ent ik van alle cultivars die ik heb, wat op D. virginiana om niet weer een gedeelte kwijt te raken.Het nadeel van D. virginiana is dat soms mannelijke bestuivers nodig hebt, dus dat neemt meer ruimte in.'Szukis' in een vroeg rijpend deels zelfbestuivend ras dat erg winterhard is ( mits geent op D. virginiana ) de smaak zou goed moeten zijn.Meader is een goede 2e keus maar deze grotere vrucht zou lang wrang van smaak blijven.Zelf heb ik staan 'Morris Burton' 'NC 10' en 'Nikita's Gift en nog paar meer.. Succes allemaal met je keuze. Quote
Fruitfanaat Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Hallo, Het boompje ziet er goed uit!Ik denk wel dat je een kaki in een grote kuip kan houden indien de ruimte en met succes enkele vruchten kan oogsten. Bijvoorbeeld jaarlijks in de lente kippen-en koemestkorrels aan de oppervlakte inwerken. De mijne staat buiten maar dit jaar wel erg zacht en zonnig geweest tot nu toe. Is een klein boompje maar er zijn 4 van de 8 bloemetjes open gegaan (de andere verdord en afgevallen) en die een vrucht beginnen te ontwikkelen, afwachten of deze natuurlijk niet zullen afvallen want ik had aanvankelijk enkel een stammetje (zo gekocht) en dus alle jonge vertakkingen zijn nog groen. Ik zal die wel indien koude winter preventief met een bladerdek en desnoods vliesdoek beschermen bij strenge vorst. Quote
jbaas Geplaatst: 21 april 2015 Geplaatst: 21 april 2015 Beste mensen, Een jaar later doet het boompje het niet slecht. De nieuwe bladeren beginnen weer te komen. De eerste zagen er prima uit, de laatste bladeren in de top van het boompje zien er een stuk minder goed uit. Het is niet de eerste keer dat er een misvormd blaadje tussen zit, over het algemeen had de plant hier geen last van. Nu lijkt het er op dat vrijwel alle nieuwe bladeren dezelfde problemen hebben. Ik heb hier niet veel verstand van, maar mij doen deze misvormingen en verbrande punten aan een voedingsoverschot denken. Na vorig jaar wat koemest-korrels te hebben gestrooid heb ik de plant echter niet meer bemest. Of is het wellicht juist een tekort aan voeding? De plant staat in een serre, vanaf een uur of 12 staat ze hier vol in de zon. Wellicht speelt dit een rol? Ik lees verschillende berichten over de lichtbehoefte van de Kaki... Deze winter heb ik nauwelijks water gegeven, nu weer iets meer (ongeveer een liter per week). Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze problemen? Mvg Johan Quote
windindewilgen Geplaatst: 22 april 2015 Geplaatst: 22 april 2015 mijn kaki had hetzelfde in de serre. naar buiten gedaan en probleem was na een tijdje over.ik denk dat het een schimmel aantasting is. oorzaak? pfff, te natte grond?, te vochtige lucht?,te weinig zon?te warm in de winter?????? een combinatie hiervan?zelf vermoed ik te natte grond, maar dat is maar een inschatting.in de koude kas totaal geen problemen, kaki is ideaal voor de koude kas. kaki kan prima tegen strenge vorst, als het maar niet half februari is en na een hele zachte januari. Bij vorst in bv december begin januari hebben ze bij mij zelfs buiten min 18C zonder problemen overleeft. tipo en vagnelia.min 23C in februari 2012 was echter fataal voor ze, en heel veel andere struiken.. in de koude kas hebben ze dit wel [met flinke schade] overleeft. na 3 jaar zie je er niets meer van en heb ik dit jaar weer een volledige oogst. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
sluipwesp Geplaatst: 22 april 2015 Geplaatst: 22 april 2015 Het lijkt mij heel moeilijk om een kaki in pot in huis op te kweken. De misvormde bladeren kunnen daarom vele oorzaken hebben. Mij valt het al niet mee om een kaki in de koude kas redelijk te telen. Dit is het derde jaar en er zitten nu kleine vruchtjes aan, die er hopelijk niet als vorig jaar af gaan vallen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 22 april 2015 Geplaatst: 22 april 2015 Bij mij moeten ze nog in bloei komen. Zijn het geen bloemen?heb je een boom staan?kaki vormen vaak vruchten zonder bestuiving, dan krijg je vruchten zonder pitten. Deze onbevruchte vruchten hebben een nadeel: ze zijn zeer gevoelig voor vroege val, zelfs in een vrij groot stadium. Bestoven vruchten hebben hier heel veel minder last van.Het verschilt wel van ras tot ras. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
sluipwesp Geplaatst: 23 april 2015 Geplaatst: 23 april 2015 Klopt, het zijn eigenlijk nog bloemen die later geel worden en dan uitgroeien tot een vrucht. Het is een Hana Fuyu die in de grond in de koude kas staat en heeft geen bestuiving nodig. Dat zou de vruchtrui dan kunnen verklaren. Misschien is de boom ook nog te jong om vruchten te dragen, de stam is niet dikker als een vinger. Quote
windindewilgen Geplaatst: 23 april 2015 Geplaatst: 23 april 2015 dat is inderdaad klein. hana fuyu heb ik ook en inderdaad, die laat flink wat vruchten vallen. ik heb er nu 2 anderen bij gezet voor evt bevruchting.ik wil ook kijken of dat de rijping beïnvloed. De pitten hebben invloed op het rijpings proces. ik vind hana wel erg laat rijpen, eind december vorig jaar. vagnelia zou een stuk eerder rijp zijn. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
jbaas Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Dank voor de reacties, Ik heb het boompje na mijn post naar buiten gezet en het lijkt er op dat de nieuwe bladeren er een stuk gezonder uitzien. Ook ben ik gestopt met water geven, en dankzij het zonnetje staat de plant een stuk droger, ik denk dat dat ook een positief effect heeft gehad. Op vruchten reken ik voorlopig niet, ik hoop alleen dat ik de plant lang genoeg kan laten overleven in de pot tot ik in mijn eigen huisje met tuin kan trekken. Hopelijk binnen nu en een jaar kan ik de plant de grond in zetten, al dan niet in een kasje. Gr. Johan Quote
bart646 Geplaatst: 29 mei 2015 Geplaatst: 29 mei 2015 Mooie bloesem in mijn diospyros virginianas in pot! Quote
sluipwesp Geplaatst: 21 juli 2015 Geplaatst: 21 juli 2015 De kaki's groeien hier snel en ik heb ze maar wat uitgedund. Hopelijk krijgt de struik nu geen vruchtrui meer Quote
Frank Houweling Geplaatst: 22 juli 2015 Auteur Geplaatst: 22 juli 2015 Ik denk dat dit goed moet komen sluipwesp, zijn er niet veel. Die kaki's zien er trouwens mooi uit Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
prettig gestoord Geplaatst: 22 juli 2015 Geplaatst: 22 juli 2015 Vond mijn kaki's er al goed uitzien..maar die staan ook buiten! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
willemGN Geplaatst: 1 augustus 2015 Geplaatst: 1 augustus 2015 Dit zijn H120, Vaniglia, Korean Kaki, Super sweet en Dollywood. Afgelopen voorjaar geënt. Maar hoe nu verder? Tips en truuks zijn welkom, over snoei, bemesting etc. En ohja de foto is echt niet op z'n kop Quote [*]
windindewilgen Geplaatst: 1 augustus 2015 Geplaatst: 1 augustus 2015 euhhhh, zijn ze tegen het plafond geplakt?Gewoon uitpoten en laten groeien het eerste jaar, zou ik doen. uitkijken bij de volgende winter, kaki kan bij strenge vorst behoorlijk invriezen, is ook ras afhankelijk. vooral jonge boompjes. ik heb ze in de kas staan en dan hebben ze er minder last van. ik heb ze als palmet opgekweekt.vooral geen kalk geven. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
powerlite Geplaatst: 2 augustus 2015 Geplaatst: 2 augustus 2015 Neenee windindewilgen ,ze staan in australie , daar staat alles op zijn kop hé Quote
windindewilgen Geplaatst: 2 augustus 2015 Geplaatst: 2 augustus 2015 oh, nou snap ik het.helpt het ook tegen vraat van kangaroes.? zelf heb ik last van konijnen, euh niet ik dus, maar mijn jonge boompjes.de buurman laat zijn overtollige konijnen los in zijn tuin maar konijnen kunnen niet zien waar de grens is. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Charel Geplaatst: 2 december 2015 Geplaatst: 2 december 2015 Ik heb twee kaki, 2 kakipruimen en 3 persimoen planten besteld voor deze winter. Dit zijn voor wat ik er van begrepen heb, allemaal planten van het het geslacht Diospyros. Persimoen en kakipruim zouden het zonder moeite uitzingen tot -15 °C, kaki zou een ietsje minder winterhard zijn (tenzij de boom geënt is op een Diospyros virginiana wortel) Diospyros kaki (kaki)Diospyros lotus (kakipruim)Diospyros virginiana (persimoen) Ik hoop over enkele jaren wat meer info te kunnen neerpennenIk heb een echte kaki (lijkt op Sharonfruit) en die sinds dit jaar vrucht draagt. Sinds dit jaar een tweede aangeplant (Tipo). De planten kunnen inderdaad wintervorst af van min 15 graden (niet te zwaar bemesten) en groeien in de zomer probleemloos, ook in droge periodes. Schitterend blad en spectaculaire vruchten. Ik heb wel een jaar of 5 geleden serieuze schade gehad door nachtvorst aan de jonge scheuten. Die verdagen echt niks geen vorst. Had nogal wat rotte vruchten dit jaar, via de steel. En ze moeten precies rijp zijn. Als ze nog hard zijn dan zijn ze ongelooflijk wrang. (adstringent) Die Tipo zou wel eetbaar zijn vanaf de boom.Heb ook een D. virginiana (persimon) die kleine bruinachtige vruchten draagt, lijken op een mispel. Ook qua kleur. Die kun je wel eten van af de boom. Ook die is winterhard. Succes er mee! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 2 december 2015 Geplaatst: 2 december 2015 Ook hier beginnen de kaki's af te rijpen. Ze zijn nog flink hard maar worden mooi oranje. Hopelijk word het nog wat voordat we echt vorst krijgen![img-rotate=][/img-rotate] Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
windindewilgen Geplaatst: 2 december 2015 Geplaatst: 2 december 2015 heb de ervaring dat geen een kaki goed rijp wordt bij mij. ook tipo niet. zelfs in de kas heb ik met hana fuyi nog geen goed resultaat. ik heb nu tipo en vaineglia bij geplant in de hoop dat bevruchting en zaadvorming invloed heeft op de rijping. onder normale omstandigheden betwijfel ik sterk of in nederland de kaki goed afrijpt. ervaring met de amerikaanse kaki heb ik niet, evt zou deze wel goed afrijpen?. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 2 december 2015 Geplaatst: 2 december 2015 sluipwesp, welk ras is dit? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.