Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaten kweken in growtent


pat

Aanbevolen berichten

Kijken naar de specificaties van de lamp denk ik van wel Pat, in ieder geval voor de groei. Hoe het met de bloei en vruchtvorming / rijping zit weet ik niet.

 

Gewoon proberen als je de spullen al hebt, zo niet zou ik ze niet kopen en willen aanraden om nog even te wachten tot maart met zaaien. Dan kunnen de planten lekker in de volle grond of in potten buiten of in de kas gezet worden. Daar doen ze het toch het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb alles al maar voor mij is dit de eerste keer

dat ik groenten ga kweken dus een volledige noob

ik de tent met de lamp aan is het 26 27 graden

met de lamp uit is het 11 graden maar heb een

verwarmings kacheltje en nu met de lamp uit is het 20 graden

 

 

mvg pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich zou het prima moeten kunnen, resultaat hangt af van verschillende zaken denk ik

kun je de temperatuur etc goed in de hand houden (voldoende ventilatie etc) en heb je de juiste lamp..

je zou ook eens rond kunnen neuzen op een forum voor de gedoogde nederlandse groenten, daar zitten ook mensen die pepertjes , tomaten en bloemen etc in tentjes doen voor de hobby...gewoon omdat het leuk is

maar ook op tomatenfora en peperfora zijn er voldoende mensen die binnen kweken in tent of kast ,

ik vermoed dat e rhier weinig mensen zijn die er ervaring mee hebben, aangezien binnenkweek in kast of tent natuurlijk heel wat anders is dan een moestuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Pat. Dit gaat. Onder een HPS kan je feitelijk alles telen. Deze lampen worden ook gebruikt in de kasteelt om s' avonds en/of in de morgen 'bij te schijnen', dus in het prille voorjaar of het winderige najaar je daglengte op duur te houden. 11L potten zijn ok. Zorg wel voor voldoende voeding. Je hebt zeker een afzuigertje in/aan je tent hangen. Zorg daarmee voor voldoende ventilatie (je wilt geen schimmels e.d.) en hou je temperatuur in de hand, maar daarmee zat je al heel goed las ik. Hang je lamp zo laag als mogelijk boven de planten zodat je iedere Watt aan aan energie omgezet in licht optimaal benut en lengtegroei zo beperkt als mogelijk houdt. Neem dus ook niet te grote soorten, want een tent is... een tent. Voor meer specifieke tomateninfo kan je ook terecht op het tomatenforum. Voor meer binnenkweek kan je op de chilifora en andere binnenkweek fora terecht. Hier de links. En bovenal, probeer het gewoon. Experimenteer en leer

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zengrow Borsalino sonnee

bedankt voor de informatie

de lamp staat nu op 18-6

temp is nu 22graden

en lv is nu 51%

heb ze vandaag in kleine potjes gedaan

heb juist een vraagje hoeveel zaadjes mag kan ik

in 1 potje doen

 

mvg pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ze vandaag in kleine potjes gedaan

heb juist een vraagje hoeveel zaadjes mag kan ik

in 1 potje doen

Maakt niet zoveel uit als de plantjes na het ontkiemen maar de ruimte hebben om te groeien. Nadat de plantjes dan twee echte blaadjes hebben (zien er anders uit dan de kiemblaadjes) verplant je ze allemaal in een apart p-9 potjes (9 cm). Daarna verplant je ze weer naar grotere potten of de definitieve potten.

 

Als de planten straks te hoog groeien top je ze of je zaait nu tomaten van het type struiktomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je voldoende ventilatie?

luchtvochtigheid kan te hoog zijn waardoor schimmel snel opkomt,

ook is het handig om zo veel mogelijk via de onderkant water te geven(potten op schotel ofzo) en de bovenkant lichtjes bevochtigen indien nodig(als ze echt nog heel mini zijn,)

heeft ook het pluspunt om varenrouwmug etc de kans niet te geven,. die doen het vooral goed in de vochtige toplaag van de grond...dus zodra de wortels een beetje goed ontwikkelt zijn, vanaf onder water geven is aan te raden bi9j tent/binnen kweek

 

verpotten als ze echte blaadjes hebben (eerste stel is kiemblad, is ook glad, niet gezaagd oid)

in ieder geval voor ze plek te kort krijgen voor de wortels. komt meestal niet op een dag aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nu een bakje gemaakt van 40,5 cmx21,5 cm en 6 cm hoog

daar dan plastiek in gelegt en dan grond nu staan er 15 tomaten plantjes in

lv is nu 63% temp is 19 graden en het bakje staat nu in de keuken onder de koepel

 

mvg pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pat, het gaat lekker zeker.

 

Als je last hebt van schimmels dan zou je de grond weer uit je bakje kunnen halen en deze in p9's steken samen met de zaailingen. Zo kan je een betere drainage regelen. Deze potjes zet je dan weer terug in de bak, zullen er 8 in passen waarschijnlijk. Wanneer je dan water geeft dan giet je dit in de grote bak, zoals ook Sonnee voorstelt. Door de capillaire werking van je grond zullen de potjes het water opzuigen.

 

Geef niet teveel ineens. Beter kleinere hoeveelheden met korte interval, dan een grote hoeveelheid met lange interval. Voel dan ook eens wat zo'n potje weegt met en zonder water, want als je hier een gevoel voor krijgt wordt het een stuk makkelijker te bepalen wanneer en hoeveel water te geven.

 

Wanneer je planten klein zijn zal je me een niet te genereuze watergift ook de wortelgroei stimuleren. Ben je eens te laat en is je jonge plant /zaailing erbij gaan hangen, giet er dan water bij en kijk een paar uur later nog eens. Ze zullen er weer mooi bijstaan. Maar niet overdrijven natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...