Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

gezocht Peren onderstammen op meidoorn


Camomille

Aanbevolen berichten

Goede middag,

  ipv  Beurré Hardy zelf innoculeren op crataegus ben ik op zoek naar kwekerij waar jonge bomen geënt op meidoorn te koop staan.

Daardoor zou ik  een jaar  winnen !

 Graag vraag ik uw help om deze struiken te vinden in Belgie op Nederland ( mag per PM )

 Struiken op zaailing zou mij ook interresseren!

 

  Meidoorn zou de ideale onderstam zijn voor mij gezien ik  naast de duinen woon. Voor pruimen gebruik ik de sleedoorn als onderstam

sinds jaren met een fantastisch mooi resultaat !

 

Hartelijk dank bij voorbaat.

 

met vriendelijke groet.

Camomille

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 uren geleden, Camomille zei:

Meidoorn zou de ideale onderstam zijn voor mij gezien ik  naast de duinen woon.

Ben zo goed als zeker dat je die kwekerij nergens gaat vinden. Die onderstamkeuze lijkt me commercieel en praktisch weinig interessant voor een kweker. Je kunt het natuurlijk zelf doen. Aatree heeft voor 1,50 onderstammen van meidoorn in het assortiment. Ikzelf gebruik voor mispel e.d. spontane zaailingen eenstijlige meidoorn die her en der bovenkomen in de bostuin die ik beheer. 

 

Ik zie eerlijk gezegd de voordelen ook niet z0 goed. Leg eens uit wat je extra van meidoorn verwacht dicht bij de duinen? Theoretisch kan het zeker. Maar meidoorn en duinen zie ik niet als ideale combinatie. Meidoorn is een echte kalkminnaar en ik twijfel precies of je dat in het arme duinzand vindt? Meestal juist niet, maar er zijn enkele uitzonderingen. In de link onderaan vind je aanknopingspunten om dat beter te bepalen voor je woonplaats. Verwantschap is ook minder tussen peer en meidoorn. Kwee als onderstam laat bij een heel aantal perenrassen afstoting zien (Van direct tot enkele jaren na enting gaat de ent gewoon dood) en ik vrees dat dat risico op meidoorn nog groter gaat zijn. Direct enten op peer lijkt me logischer. Ik zou dan denken aan een van de soorten wilde peren en dan met name een die goed kan op arme en droge bodem en eventueel zuurdere bodem als meestal in duingebieden. (de inlandse Pyrus pyraster misschien....hoewel ik niet weet of juist die soort in jouw biotoop de beste keuze zou zijn...?) Peer als onderstam is nauwelijks zelf te vermeerderen, dus dan is het verkrijgen van een aantal onderstammen wel een probleem....je zou die moeten zaaien. Ook met groeikracht van meidoorn moet je rekening houden. Groeikracht van een enting is een optelsom van onderstam + groeikracht varieteit + bodem. Ik schat meidoorn in als vergelijbaar met een matige peeronderstam zoals Pyrodwarf (lang niet zo dwarf als de naam suggereert!) 

 

Sleedoorn voor o.a. pruim is met de WUR S766 onderstam (een meestal doornloze speciaal geselecteerde versie van sleedoorn wel te verstaan!) inderdaad een te overwegen keuze. Belangrijkste voordeel van die WUR (kweekrechtelijk beschermd en dus duurder) is de zeer matige groei in combinatie met gezondheid....dat is bij andere onderstammen  met die matige groeikracht vaak toch een probleem. 

 

https://edepot.wur.nl/151440

 

 

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...