Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paar vragen

nello87

Recommended Posts

Goedemorgen!

Dit jaar ben ik voor het eerst aan het proberen om een aantal groenten te gaan telen maar ik loop tegen een paar problemen aan en heb daar wat vragen over. Het kiemen van de zaden ging zonder probleem maar de groei daarna valt mij zeker van sommige zaadjes tegen waardoor ik denk dat er mogelijk iets mis is. Vooral de basilicum en de oregano blijven super klein en zijn al een week niet gegroeid. Even een paar gegevens:

- 1e bak gezaaid op 5 maart (andere bakken daarna)

- In eierdozen (bio dus geen inkt) en cocos peat van de Action als vulling

- Biologische zaden van de Bolster

- Staan in een serre met een temperatuur van +/- 20 graden. 's nachts wellicht wat kouder maar niet veel.

- Lamp (volledig spectrum, natuurlijk daglicht, 2x 24W) en folie heb ik pas een paar dagen geleden aangebracht omdat ik erg langwerpige plantjes kreeg (tomaat en sla) waardoor ik dacht dat de planten niet genoeg licht zouden krijgen. Serre is namelijk op het noorden en waarschijnlijk is dit dus een probleem. Ik wil de lamp nog lager hangen maar wacht nog even op de 4e bak die nog aan het ontkiemen is. 

- Grond is vochtig maar niet nat. Geef 2-3 keer per week water. Grond is wel erg luchtig, kan dit ook een nadeel zijn? 

Op de foto's is te zien hoe de plantjes er nu bij staan. Waarschijnlijk is de basilicum en oregano te dicht op elkaar gezaaid dus die heb ik al bij 1 vakje uitgedund om te kijken of dat helpt. 

Zijn er nog andere dingen die jullie opvallen en mogelijk mis zijn? Of moet ik gewoon geduld hebben en wachten haha? 

Ik ben benieuwd en hoor het graag als iemand tips heeft. 

Alvast bedankt.

Groet Niels 

20210316_112517.jpg

20210316_114418.jpg

Edited by nello87

Bedankt voor je reactie Rorror. Ik heb op en Engels forum gelezen dat een zaadje genoeg voedingsstoffen van zichzelf zou moeten hebben om na het kiemen de eerste set 'echte blaadjes' te ontwikkelen en dat je daarna dus pas over hoeft te gaan op ompotten of het toevoegen van voedingsstoffen. Dat was dus het plan. Maar dat klopt dus niet? 

Zou het dan beter zijn om te zaaien in iets anders of bijv. een mix met Coco peat? En wat kan ik nu het beste doen, ompotten of voeden? 

Alvast bedankt. 

5 maart is pas 11 dagen terug; ik denk dat ze bezig zijn met wortels ontwikkelen

piepklein beetje vloeibare voeding kan geen kwaad , verspenen zou ik nog niet doen

ik zaai niet meer in kokospeat, vorig jaar ook veel stilstaande plantjes,

Oke ook bedankt Patrijs. Ik wou waarschijnlijk teveel plantjes met 1 lamp doen haha. Helaas geen goede extra lampen meer (alleen 3000k warm sfeerlicht) dus dan moet ik even naar de winkel. De ene lamp hangt nu in ieder geval boven 1 bak zodat die voldoende licht hebben. Op een centimeter of 5-10 er boven. Daarnaast heb ik ze een klein beetje vloeibare voeding gegeven. Zijn de plantje die nu al lang en dun zijn nog wel te redden of kan ik beter opnieuw zaaien? 

Edited by nello87

Ik weet niet wat het is, sommige plantjes vergeven het je makkelijker als andere plantjes.

Het strekken komt meestal door een combinatie van te warm en te donker dus als je dat aanpast gaat het beter.

Basilicum houd van zon en warmte, oregano is wat makkelijker maar ook een mediterrane plant.

Lees je even in voor je wat zaait, het betaald zich gelijk terug.

Ik kan niet in de bakken kijken maar als er nog niets gekiemd is heeft het ook nog geen licht nodig.

Soms duurt het ook lang voor een zaadje kiemt (kiemduur).

Ik heb mijn pepers ook in cocos peat voorgezaaid, meteen na de eerste paar blaadjes vloeibare voeding gegeven. Een deel volledig in cocos en een deel cocos/potgrond. De gene in cocos groeien 'ieler' op dan de gene in mix met potgrond. Bij beide krijgen ze exact de zelfde hoeveelheid vloeibare mest. Met ieler bedoel ik b.v. een minder dikke / stevige stam, en wat kleinere bladeren.

Dus ik zou ze met 1/3 dosis vloeibare voeding bij geven. Nog even laag beginnen voordat de worteltjes verbranden.
Je zegt het zaadje heeft voldoende voor de eerste echte blaadjes. Dat is volgens mij alleen het geval als het zaadje vast blijft zitten aan de plant (b.v. bij bonen). Bij peper wordt het zaadje b.v. afgeworpen na de baby blaadjes. Dan gaat deze wortelen en zoeken naar voedingstoffen. 
Volgende keer zaaien, kan je b.v. ook potgrond in de onderstelaag gebruiken, en cocos in de bovenste laag. Aangezien in cocos de zaden makkelijk boven kunnen komen.

Super die reacties weer. Ik kijk het nog een tijdje aan met deze plantjes en anders begin ik weer opnieuw. Bij de volgende bak ga ik zeker mengen met potgrond proberen. Dat klinkt interessant en ook wat je vertelt over het verschil tussen planten die het zaad afwerpen itt planten waar het zaadje vast blijft zitten. Zo leer ik weer een hoop. Natuurlijk heb ik van te voren me over e.e.a. ingelezen maar wat ik tegen kom is dat er zo veel (en soms ook tegenstrijdige) informatie beschikbaar is waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Dan moet je ook gewoon gaan proberen en maar kijken wat wel en niet werkt denk ik dan. En een forum zoals dit biedt natuurlijk een schat aan informatie van mensen met meer ervaring dus nogmaals mijn dank daarvoor.