Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla (voor)zaaien


Teunboon

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Dit jaar voor het eerst sla aan het zaaien. Conform verpakking 10 dagen terug gezaaid. Inmiddels is alles opgekomen maar langwerpig en strekkend. Geen succes dus. 
 

Ik ben er inmiddels achter dat ze veel te warm stonden (binnen, raam op het zuiden), dus we gaan een nieuwe poging doen. Alvorens ik daarmee begin ben ik wel even nieuwsgierig naar de ervaringen hier:

 

Er wordt gesteld dat na kiemen de planten direct naar buiten mogen voor een lagere temperatuur en veel licht. Is dat voor de eerste 2 echte bladeren er aanzitten?
 

Hoe doe je dat met (nacht)vorst en een klein zaaibakje? Vriest zon zaailing niet snel kapot als je hem buiten neerzet? Of haal je ze iedere nacht naar binnen?

 

hoe ga je om met regen? In een klein bakje en een goeie voorjaarsbui verzuipt zon plantje niet? Ook al zitten er gaten in?

 

Ik ben dus een beetje zoekende met ‘waar zet ik mijn zaaibakje’ neer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla kiemt vanaf een graad of tien.

Na het zaaien kan je de plantjes na een dag of vijf buiten onder glas zetten.

Bij mij staan er het hele jaar door kleine plantjes op de tuin, gewoon buiten.

Dat is van slaplanten die hebben staan zaden.

Alleen groeit het nu natuurlijk amper, daarom zet ik om de paar weken wat sla onder glas waar het net wat warmer is.

Kan je dat niet doen dan kan je cloches gebruiken en heb je die niet, dn ben je gewoonweg te vroeg.

 

Foto van mijn Blog van vorige week.

Sla plantjes die al lang op de tuin stonden verspeend en in een klein kasje gezet m straks onder glas en buiten weer uit te planten.

Soort: wonder der vier jaargetijden, maar ik eb ook little gem sla en andere kropsla staan.

 

 

20210312_132739.thumb.jpg.ce743e9fdadccb8227f3c17940d9fe5a.jpg

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze stonden al heel de winter buiten zonder bescherming.

Hier heb ik alleen de onderbak gebruikt voor het makkelijk watergeven en vervoer. Ze staan nu wel in een klein kasje om de groei er in te krijgen.

Het is nu nog te koud voor sla om buiten snel te groeien, dus maak ik van alles waar de sla wat beschutter staat en ik heb nu tientallen plantjes in verschillende stadia staan, van net gekiemd tot bijna klaar om

klein te oogsten. Ik zal er wat foto's van maken als ik het niet vergeet.

 

Voorbeeld van vorig jaar maart:

 

191771230_20200330_174956(2).thumb.jpg.fd0d76dd611b4132d4fd4661c7d81a3e.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...