Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag tuinierders,

In onze nieuwe tuin staat een appelboom waarvan de takken naar beneden hangen (zie onderstaand de link naar de foto's). Nu heb ik geprobeerd wat takken naar boven te leiden, maar ik begreep ook dat er appelbomen zijn die juist aan hangende takken vruchten geven. Is dit het geval bij onze boom? 

Wat is het beste om te doen? Hangende takken er aan laten of snoeien? En als er gesnoeid dient te worden, waar kan dit dan het beste gebeuren?

Alvast dank!

Groet,

Larissa (een minder ervaren tuinierder).

IMG-20210323-WA0007.jpg

IMG-20210323-WA0009.jpg

Waarschijnlijk heb je redelijk vruchten gehad de afgelopen jaren. Als dat aan zulke dunne takjes gebeurt, gaan ze hangen.

Je zou ze iets terug kunnen snoeien tot een opgaand takje.

Ook raad ik aan, zodra je vruchten aan de boom hebt, deze te dunnen.

Zo krijgt de boom kans om sterkere taken te ontwikkelen en nog aanwezige vruchten rijpen beter.

Succes

• Author

Dank voor de reacties! Er hingen afgelopen jaar veel appels aan de boom dus ik denk dat dat inderdaad de oorzaak is. Klinkt logisch, uitdunnen is de oplossing dus. Op internet lees ik dat juni/juli het beste moment is om de appels uit te dunnen. 

Ook heb ik de hangende takken wat ingekort (niet helemaal want dan vond ik dat er wel erg weinig over bleef).