Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Turkse recepten van Mellie

Featured Replies

Geplaatst:

Wat is dat rode in het filmpje? Zo veel chili pepers of is het paprika?

Geplaatst:

Fascinerend @Mellie 🙏🏻😊

Altijd leuk om iets nieuws ( voor mij nieuw dan…) uit te proberen… ik ga dan eerst eens wat snijbonen uit mijn voorraad drogen…. En opzoek naar Turkse Tom. Puree ; leuk!! 😊

Jouw recept vast screen shot van gemaakt zodat ik het terug vind…👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Inmaken op z’n Turks met foto’s @Mellie

Jij doet de pepers er heel in?

Hoe krijg je later dan de saus?

En heb je de pot van tevoren wel uitgekookt en hoe lang kun je dit bewaren?

Geplaatst:

Blancheer jij de bonen voor het drogen @Mellie ? Ik doe dat altijd wel en de bonen blijven dan gedroogd ook een paar jaar groen. Maar ik doe er verder niks anders mee dan soep.

Bleke sperzie/snijbonen zijn bij mij knipsel- of rijgbonen. Geoogst en vervolgens aan een draad geregen en gedroogd. Dus zoals droogbonen, maar dan met peul. Brrr, kun je mij mee wegjagen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur
6 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Wat is dat rode in het filmpje? Zo veel chili pepers of is het paprika?

Peperpuree, is zelfde idee als tomatenpuree. Maar dan pittiger.

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, woldistel zei:

Blancheer jij de bonen voor het drogen @Mellie ? Ik doe dat altijd wel en de bonen blijven dan gedroogd ook een paar jaar groen.

Aha zo kun je dus meerdere mensen citeren! Wat goed, dat wist ik niet. Deze bonen waren ongeblancheerd gedroogd. Groen zijn ze beduidend mooier.

6 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Inmaken op z’n Turks met foto’s @Mellie

Jij doet de pepers er heel in?

Hoe krijg je later dan de saus?

En heb je de pot van tevoren wel uitgekookt en hoe lang kun je dit bewaren?

Pepers gaan er heel in. De ‘saus’ is de tomaten die zacht worden en een prutje worden. Dit proces help je door de tomaten fijn te snijden. Je kunt het vervolgens een paar jaar bewaren. Potten worden altijd goed schoongemaakt zoals je met een andere inmaak ook zou doen.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Lahmacun

Ong 1,3 kg bloem (ik heb niet gewogen, maar zoiets zal het geweest zijn)

400/550 ml water na 400 mo eerst kijken hoe plakkerig je deeg is. Het is een niet plakkend, soepel deeg

Evt kun je de helft vervangen met lauwe melk wordt het nog soepeler van

Tl zout

Tl suiker

Dit deeg kun je direct gebruiken, maar het beste is in elk geval een kwartier te laten rusten. Ondertussen kun je de vulling maken.

Verdelen in bolletjes en met een theedoek erover apart zetten.

500 gr rundergehakt

2 uien

Teentje knof

Flinke bos peterselie

1 kg tomaten

1 kg paprika/peper

Ook al eet je niet pittig, dit is iets waar je wel pit in moet hebben. Je kunt het prima eten, dus heb wat lef. Niet denken, nee, ik eet nooit pittig. Gewoon doen. Echt. Waar.

Op gehakt na, alles fijnhakken in een keukenmachine. Mixen met gehakt. Flinke snuf zout erover en wat Turkse chilivlokken, ik doe een eetlepel

2 eetlepels tomatenpuree en 1,5 eetlepel paprika puree (acı biber salçası heet het en öncü staat met stip op nummer 1 en akfa op 2. Geldt voor zowel tomaten- als paprikapuree).

Goed doorroeren. Evt proeven of je nog zout nodig hebt.

Sommige mensen doen komijn door de vulling. Dat doe ik absoluut niet. Vind dat geen lekkere toevoeging en raad je dat ten zeerste af.

Pizzapan en/of andere steenoven achtige plaat opwarmen. Goed heet op maximaal. Mijn pizzapan heeft stand 5 en steenoven 250 graden.

De opgebolde bollen platdrukken en uitrollen. 1 eetlepel vulling is net genoeg of net te weinig. Met de volle kant uitsmeren. Het is geen pizza. Je deeg is heel dun, je vulling laag moet ook dun. Anders is je deeg gaar en je vlees nog rauw. Dat wil je niet. Dus denk niet pizza!

Per lahmacun ongeveer 3/4 minuten. Je ziet het vanzelf.

Serveren met of een groene salade met tomaat (zonder komkommer of heel kleine blokjes) en veel citroensap of uiensalade met veel peterselie met sumak en citroensap. Ik kan niet tegen rauwe ui, dus eet het met groene salade.

Edit: je doet een kneep citroensap over je lahmacun en dan je salade en/of uienmengsel met peterselie. Ga het niet op z’n Hollands met knoflooksaus eten a.u.b. en indien wel; vertel me dat niet. Echt heiligschennis

Dan rol je je lahmacun op als een wrap en eet je het op. Ga uit van 4 lahmacun pp. Mijn kinderen en man hebben er volgens mij elk 6 op 🤣 ik 4.

Afiyet olsun.

IMG_1695.jpeg

IMG_1699.jpeg

aangepast door Mellie

Geplaatst:

Komijn juist mijn lievelingskruid. Moet vaak overal door heen. Zou ik in dit geval zeker doen.😃

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind het niet er bij passen, maar sommige mensen doen het wel. Dus gebruik van komijn laat ik in het midden. Maar knoflooksaus is een harde nee 🫢 @Petrasmoestuin

Geplaatst:
1 uur geleden, Mellie zei:

knoflooksaus is een

Er zit knoflook in, maar dan doe ik zeker 3 tenen.😄

Geplaatst:

Dankjewel Mellie! Ga me komend weekend eens amuseren 😊.

Geplaatst:

@Mellie Ik dacht.... "ze eten er 4 tot 6 per persoon???" wtf... conclusie: jouw lahmachuns hebben blijkbaar een ander formaat als degene die ik in de winkel koop. lol

Geplaatst:
  • Auteur

Geen idee @Erny Eet je er normaal meer of minder van?

Een vers product eet je normaal wel meer van en als avondmaaltijd zeker lijkt me. Ze zijn ongeveer net zo groot als die je koopt. Zelfs een 8 jarig Hollands kind at er 2 en wilde er nog wel een paar. Had ze ook met gemak gekund. Ik moet de eerste nog tegenkomen die na 1 verse lahmacun vol zit 😬

Geplaatst:

@Mellie shifty Ik eet er één per keer. lol Misschien eten jullie ze meer zoals wij de pannekoeken vroeger thuis.... zoveel als er in je buik past en er dan nog ééntje bijproppen. wink

Geplaatst:
  • Auteur

Ik was in de Turkse winkel en zag de öncü paprikapuree. €11,99 per pot. Gaat wel lang mee en zeer goede smaak. Veel toepassingen ookIMG_1723.jpeg

Ik dacht dat ik dit al gepost had, maar krijg het weer nu ik op @Erny wilde reageren.

Dit was de paprikapuree die het lekkerst is. Akfa is ook een goed merk. Maar deze is nog beter.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Mellie zei:

öncü

Ik koop deze ook altijd, zo lekker! De aci in kleinere pot, de tatli in grote pot (geen 1650 gram overigens maar 650). De tatli gebruik ik vaker omdat die mild is. Ik giet er altijd een laagje zonnenbloemolie overheen in de pot als die open is. Dan kun je het echt lang bewaren. Die olie is dan ook heel lekker om in te bakken vind ik.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
  • Auteur

Haha je doet het helemaal goed! @Dahli

Extra zout toevoegen en wat zonnebloemolie, dan kun jenjet wel een jaar bewaren.

Geplaatst:

Hee, dat doe ik ook met de grote blikken tomatenpuree... cool

Maar nog wat extra zout erbij dus @Mellie ? Gaan we doen. thumbup

Geplaatst:
  • Auteur

Uit het blik doorroeren met extra zout (niet te zunig, het moet wel zout zijn) en zonnebloemolie. In een glazen pot of plastic is beter voor de smaak. Verder komt het niet zo nauw. Vroeger deed ik dit zo, maar inmiddels is mijn gezin zo groot dat ik veel grotere hoeveelheden gebruik. Doe dit dus al een paar jaar niet, maar heb het een paar decennia lang wel gedaan. (Decennia… ik ben echt oud!)

• 2 weken later...
Geplaatst:
Op 8-9-2025 om 09:00, Mellie zei:

Verdelen in bolletjes

Hoe groot moet ik deze bolletjes maken! Een tennisbal ongeveer of kleiner? Ik vind het moeilijk inschatten. Nu de oven weer aan mag, kan ik dit een keer gaan maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Meer richting tennisbal @Gitta maar rol er eentje uit dan zie je direct of de volgende groter moet. Als je het zo maakt dat je bakplaat precies vol ligt, is dat weer het handigst. Succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.