Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ook in de moestuin gaat het lekker. Ik ben heel wat vaste planten naar vaste plaatsen aan het slepen. Ze stonden her en der in de moestuin, nu komen ze allemaal aan 1 kant van de tuin.

En de rabarber groeit ook al flink:

rabarber-(1)49901331106745.jpg

rabarber-(2)31591331106752.jpg

rabarber-(4)46101331106759.jpg

De peultjes staan in mooie rijtjes, langs een rekje van gaas:

foto00795331331106836.jpg

En het frisse lichtgroen van deze (breedblad) zuring, steekt flink af tegen de rest van de nog wat sombere vaste-planten-hoek

zuring-(1)55291331107010.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De meeste bomen waren al een metertje of 3 hoog, en hadden al mooie stammetjes. Er zitten snelgroeiende bomen bij, en ook hele langzame. Van wilg naar hazelaar naar dennen tot eik zeg maar.

We hebben al wat berken staan die hier al vele vele jaren staan, dat bosje moeten we binnenkort ook eens uitdunnen.

Ok, we moeten wat geduld hebben, en elk jaar weer wat bomen planten, maar dan hebben we op de lange termijn tenminste hout. Tot die tijd weten we het overal en nergens vandaan te halen, via marktplaats. En een hovenier uit de buurt komt hier zo af en toe vrij dikke stammen en onhandelbare stoppels storten Takken gebruiken we om buiten de aardappels voor de varkens op te koken.

De grootste stoppels gaan op een groot kampvuur ergens eind van de zomer, en de rest gaat op de houtstapel.

Ook zijn de bomen niet alleen voor de houtstapel, maar om het hier wat minder 'plat' te maken. Zo tussen de kale weilanden in.

Geplaatst:
  • Auteur

Ai ai, toch wel wat slachtoffers in de kruidentuin. Door de vorst.

De japanse peterselie (Cryptotaenia japonica 'Atropurpurea') is dood. De citroentijm ziet er ook niet meer levensvatbaar uit. Misschien dat hij vanuit het midden weer wat leven gaat vertonen? De citroenmelisse en de oregano zien er ook vrij doods uit. Plus wat muntsoortjes. Andere kruiden lopen dan nu alweer flink uit. De lieve-vrouwe-bedstro bijv. En de 3 andere tijm soorten, en het vaste bonenkruid.

Geplaatst:
  • Auteur

Eigenlijk moeten we tarwe zaaien. Vorig jaar hebben we dat op de 13e gedaan, ik weet niet meer precies wat voor een weer het toen was? Maar nu gaat het dit weekend heel misschien regenen hier (het regent hier veeeel minder dan in de rest van NL), en daarna wordt het weer droog en warm. Niet echt lekker weer om zaadjes in de grond te stoppen, die je niet echt water kunt gaan geven.

Het is namelijk een halve hectare, met droge zandgrond, en de kleine pomp die we nu hebben is echt niet sterk genoeg om water naar dat stuk te pompen.

Beter nog even wachten, toch? Of zal het net als vorige lente, nooit meer gaan regenen?

Geplaatst:
  • Auteur

Alle tarwe is gezaaid, en ook ingereden en verdeeld met de eg. Nu een regendans doen!

Zo ligt de tuin er nu bij:

foto04816741332009625.jpg

Bijna alle veldjes zijn onkruidvrij gemaakt (die op de voorgrond staat nog vol met aardbeien plantjes (en gras ), die moeten er van de week uit, als ik een bestemming voor ze heb). En het zaaien is alweer begonnen.

Hier met iets meer zon, en vanaf de andere kant:

foto01300121011332009810.jpg

Met een week (of 2) gaat het hekje (voor de kijker links, op de 2e foto) weg, en komt er een heel stuk moestuin bij. De varkens hebben de boel nu al weet ik veel hoeveel keer omgekeerd en alle worteltjes er uit gegeten. Dus kunnen we de boel glad maken (enorme kraters!) en tegels gaan zoeken op marktplaats.

Geplaatst:
  • Auteur

Vanmorgen hebben we de 4 wolvarkens verhuisd die weken lang gras hebben omgeploegd naast de moestuin.

We hebben ze 's avonds opgesloten in hun IBC-hok. En die konden we vanmorgen dus met varkens en al verplaatsen met de trekker. Het was een eindje rijden namelijk, lokken of drijven van varkens is bijna geen doen. Tenminste... niet met de wolvarkens.

foto01349011332267820.jpg

Hun nieuwe locatie bevalt ze zeer goed. Ze ging meteen staan grazen, maar toch ook snel weer wroeten:

varkens-(2)67561332267839.jpg

(in de verte zie je daar Jimmy staan, die was de grenzen van het stukje land alweer aan het verkennen)

varkens-(3)91991332267844.jpg

varkens-(4)15621332267850.jpg

Zo ziet het stuk naast de moestuin er nu uit:

foto00500238421332268058.jpg

Morgen verplaats ik dat hek, zodat het 1 grote tuin wordt. Er komt nog een keer een ander hek omheen, maar nu nog even niet.

Zo ziet de kas er op het moment uit:

kas-(4)73671332268195.jpg

kas-(5)13781332268199.jpg

kas-(1)82651332268190.jpg

Onder de oppottafels groeit nog wat mosterdblad, spinazie, rucola, en winter postelein.

Ik ben flink aan het zaaien:

foto00100252391332268269.jpg

En er komt al leuk wat op:

foto00700198341332268276.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

We hadden de wollies nog geen halve dag op dat andere veld staan, toen er een auto stopte. Ik ben maar even gaan vragen wat ze wouden, en ze vroegen zich af waar de varkentjes waren gebleven Ze waren al een keer eerder langsgekomen (wandelend), en kwamen nu speciaal omrijden voor de varkens.

Ik heb ze dus maar even mee genomen naar achteren, waar de varkentjes totaal geen aandacht voor ons hadden omdat ze tot hun oren in het zand stonden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.