Jump to content

Recommended Posts

Posted

PALING MET PIMPERNELSAUS:

Ingrediënten

1 kg paling

2 el bloem

3 sjalotten

100 g boter

200 g pimpernelblaadjes

2 eierdooiers

1 citroen

1 dl witte wijn

peper

zout

100 g kervel

Bereiding

Snij de paling in stukken en haal hem door de bloem. Hak de sjalotten en stoof ze in de boter. Voeg de paling toe en laat 5 min stoven. Doe de gesnipperde pimpernelblaadjes erbij en laat gedurende 5 min sudderen. Maak een saus met de eierdooiers, het sap van de citroen en de witte wijn. Breng op smaak met peper en zout. Giet de saus bij de paling en laat goed opwarmen. Neem de pan van het vuur en roer er als laatste de zeer fijn gesnipperde kervel onder. Serveer met een stevige bruine boterham met echte boter.

ABRIKOZENCONFITUUR MET PIMPERNEL

Ingrediënten

1 kg abrikozen

1/2 l water

800 g suiker

2 à 3 amandelen

2 el gesnipperde pimpernelblaadjes

Bereiding

Halveer en ontpit de abrikozen. Kook de pitten in 1/2 l water. Blancheer de abrikozen en verwijder de velletjes. Doe de suiker in een kom samen met de geblancheerde abrikozen, de amandelen en 2 dl kookvocht van de pitten. Laat dit geheel gedurende 10 min koken onder voortdurend roeren. Voeg er de laatste 5 min gesnipperde pimpernelblaadjes aan toe en breng nog even tot aan het kookpunt. Giet de confituur in potten en laat afkoelen.

PIMPERNELCAKE

Ingrediënten

2 eieren

100 g suiker

150 g zelfrijzende bloem

150 g gesmolten boter

1 el fijngehakte pimpernelblaadjes

100 g gehakte noten

Bereiding

Klop de eieren samen met de suiker tot een romige massa. Voeg er de bloem, gesmolten boter, gehakte pimpernelblaadjes en noten aan toe en meng grondig. Doe het mengsel in een beboterde cakevorm. Strooi er nog wat pimpernel en noten overheen en bak gedurende 30 min in een voorverwarmde oven van 160°C.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Posted

Dank Olive, vooral de jam lijkt me wel wat, ik ben gek op jam met kruiden. Wat denk je, zou de smaak in de cake nog wel te proeven zijn na zo verhit te zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Ik vraag me dat ook af. Heb het wel in de tuin maar gebruikte het alleen maar in de sla dus dit leken me wel leuke recepten die ik nog een keer wil uitproberen. Omdat er druk over werd gesproken in het kruidendraadje dacht ik dat er vast wel meer mensen waren die hier iets mee konden.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Posted

Gelijk heb je, dank!

Ik heb er ook nog een..Pimperneldrank:

Kneus een half dozijn pimpernelstengels met hun blaadjes en doe dit in een grote kan. Begiet dit met een fles droge witte wijn, drie glazen sherry en een in partjes gesneden citroen. Laat dit 2 uur staan, voeg dan suiker na smaak toe en een liter spuitwater..serveeer met ijsblokjes.

Zouden ze droge of zoete sherry bedoelen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎