Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin op de schop! Inspiratie gezocht

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zoek inspiratie! Mijn moestuin gaat op de schop. Er staan onkruiden in die ik al drie jaar niet weg krijg. En de indeling die ik heb gemaakt toen ik begon bevalt me ook niet meer. Ik heb nu een hoofdpad, met aan weerszijden bedden met tegels ertussen. 

Wat is het plan: alles gaat plat! Behalve de boom natuurlijk. De tegels gaan er uit en morgen komt er een flinke lading karton. De hele tuin ga ik met een aantal lagen bedekken. De tegels kunnen de boel mooi op zijn plek houden. In het najaar laat ik een berg compost en houtsnippers komen en wil ik de indeling maken. Minder rechttoe rechtaan, misschien geen vakken meer. Ik ben dus op zoek naar inspiratie😄 hoe ziet jullie tuin er uit, of wat zou je nu anders doen? Ik ben benieuwd!

20210421_160447.jpg

20210421_160430.jpg

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:

Hoe ziet mijn tuin eruit ?  Zo simpel mogelijk. M.a.w. Rechte lijnen, want handig. Geen vaste planten verspreid over de tuin, want slakkenparadijzen. Zo min mogelijk gras, want dat moet regelmatig gemaaid en zaait zich overal uit.

Zo min mogelijk tegelpaden, want om iedere tegel groeit onkruid. Daar waar je loopt karton, goed natmaken en daarop houtsnippers, of stro o.i.d.  Klinkt heel minimalistisch, maar geboren uit ervaring. Je kunt je tijd maar een keer besteden. En romantische ronde lijnen onderhouden, duurt gewoon langer dan recht toe recht aan.  Als je de basisstructuur van je tuin eenvoudig en vooral opgeruimd houdt, is er tijd over om je groentes en bloemen zo mooi en creatief mogelijk neer te zetten. Vind ik. 

Geplaatst:

Goed kunnen wieden is wel het fijnste en ik merk dat ik in mijn nieuwe tuin vanuit deze gedachte nu ook weer rechttoerechtaanbedden maak. Toch wil ik gaandeweg ook een iets ander lijnenspel in mijn tuin. Daarvoor haal ik onder meer inspiratie uit het boek 'Oosterse inspiratie voor de Westerse moestuin'. Een aantal simpele grafische voorbeelden uit het boek geven eigenlijk al weer hoeveel vormen er kunnen zijn. Zie de foto. Er is eigenlijk zoveel meer mogelijk dan de standaard indeling.

20210421_171917.thumb.jpg.544b44fdb138276f88de1c98d4b1d0a0.jpg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Als het je de doen is om minder last van onkruid te hebben, is de indeling van je tuin niet zo relevant denk ik. Onkruid trekt zich niks aan van romantisch rondlopende paadjes of een geometrische aanleg. Ik sluit me dus aan bij @Amrutten. Je wilt zo veel mogelijk aandacht besteden aan wat je kweekt, en zo min mogelijk aan paadjes en onkruid er langs.

Ik heb een tuin van 8 x 20 meter met een middenpad, en aan beide zijden drie vakken, dus zes vakken in totaal. Zo heb ik een teeltwisseling van zes jaar. Dat is ook wat waard. Fruitstruiken heb ik in de achtertuin en op andere plaatsen staan.

De paadjes tussen de vakken zijn kale stroken grond. Rul houden en om de week schoffelen.

Waar mogelijk zet ik in de moestuin groenten door elkaar heen, en zo min mogelijk in strakke rijtjes, zoals @Spitskool voorstelt. En voor het mooi zet ik er veel eenjarige bloemen tussen. Zo ziet het er toch uit als een gezellig rommeltje.

Verder zie ik mijn moestuin als een productie-tuin: ik ben er trots op jaarrond uit de tuin te kunnen eten zonder afhankelijk te zijn van commerciële apenkool, broeikas gevalletjes en verpakkingen.

Inspirerend vond ik trouwens een drone-foto van de tuin van @Jorieke123 die ze hier plaatste – omdat de foto al hier geplaatst was hoop ik dat het geen probleem is dat ik de foto hergebruik. 🙄

Joriekes tuin

Jorieke.jpg

Een deel van mijn tuin, gezien over het lelijke vlies dat op de prei ligt. 

jemig.thumb.jpg.4d9c9060063a917abcfe65f40b50af68.jpg

Succes @Lsjr33 met het vinden van de goede inspiratie 👍

aangepast door Vinky

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties tot nu toe, leuk die foto's! 

Geplaatst:

Ik maak helemaal geen indeling. Ieder jaar begin ik blanco. (met uitzondering dat ik wel bedenk waar bepaalde groente komen ivm bemesten veel of weing)
Ik leg geen vaste paden aan, die onstaan gewoon in de loop van het zaaien en groeien van de planten.
Zo krijg ik ieder jaar een andere vorm en staat alles op een andere plek. Schoffelen moet je toch, hoe je indeling ook wordt.

Dus als eerste staat altijd mijn rek voor de peultjes/erwten..dan komt er een strook voor bieten,en dan de aardappelen..gewoon op volgorde van zaaien komt mijn tuin vol te staan, begrijp je😉

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Ik heb vaste moesperken en daar zaai ik in, net zolang tot het volstaat, een beetje zoals Old Rose. In de tomatenkas komen de tomaten. In de gewone kas doe ik capsicum.
Veel heeft dus ook wel een vaste plek.

Geplaatst:

Mijn tuin is een rechthoekig vlak met 2 vaste paden op 5 en 15m waarvandaan ik in rijen van ongeveer 5 meter zaai of plant. 

Hierdoor kan ik wel roteren met de gewassen maar zit ik niet gebonden aan bepaalde vakgroottes. Langs het grootse deel van de rechterzijde bevindt zich sinds dit jaar een bloemen/kruidenstrook. En weer een stukje verder naar rechts staat de kas en daar omheen bevinden zich de vaste planten ( rabarber, aardbeien eeuwig moes etc. ).

En aan de voorkant van de foto bevinden zich de druiven (die nog vervangen gaan worden voor andere rassen). Deze vormen de afscheiding met de oprit van mijn huis20210404_125823.thumb.jpg.27d0e03f1247daabd103a26ce11f2c3e.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Het karton leggen is begonnen, ik heb dit jaar een bruine tuin haha. Misschien dat ik er pompoenen op kweek dan heb ik er nog iets aan.  Ik heb online ook leuke beelden gevonden van tuinen in de vorm van een wiel. Vanuit het midden (daar staat de boom) toch nog een soort vakken. 

IMG-20210422-WA0016.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.