Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mn tomaatjes zijn voorzichtig groter aan het worden. Ben alleen vergeten welke pot ookalweer de roma was en welke de gele kerstomaat Nouja, dat word dus een verrassing Ze hebben hun eerste twee echte blaadjes en vooral rechts is zich aan het strekken naar de zon.

Vandaag bij de zaden in de intratuin gesnuffeld en Madam Jeanette meegenomen en Waltham Butternut.. ben benieuwd hoeveel mijn indonesische vriend nu echt aankan qua hitte

-edit-

Ik heb de pepertjes meteen maar enthousiast in een potje gezet. 3 stuks. Ik hoef dr maar ééntje over te houden in principe Kan ik de sterkste laten staan. En als ik toch bezig ben, ook maar wat paprika zaadjes aan de grond toevertrouwd en ook dan toch maar de wedstrijd aubergine. Ik heb meer vensterbank nodig

Geplaatst:

Ziet er prachtig uit Geedee! Maar dat gaat niet werken bij mijn probleem Het is namelijk het grote raam aan de woonkamer kant. Enige raam in mijn huisje met goed veel licht. Denk dat dat raam wel 3 meter breed is.

Bovendien is mn probleem meer het gebrek aan kas hehe, ik wil namelijk alle (of iig van alles wat, zodat ik zeker ben dat er iig iets lukt) paprika/peper/tomaten ook in de vensterbank houden. Zullen wel mensen naar binnen kijken hier in de zomer en denken dat ik gek ben

Ik ga ook nog balkonstar tomaten op het balkonnetje zetten aan de straat kant.. (in de zon, en met klein afdakje!) We wonen op de begane grond, dus dat balkonnetje is hoogstens 50cm hoog. Kunnen mensen gratis komen snacken bij me

Geplaatst:

Vitrinekast op t balkon...een paar tuinkabouters erbovenop voor t idee...en in de kast allemaal paprika's en pepers....zie t helemaal voor me

Ze weten inmiddels dat ik prettig gestoord ben en familie kijkt al niet meer vreemd op van een soepketel met uien en snoeppaprikaatjes in de woonkamer

Geplaatst:

Achja.. ik ben van plan plastic wasmanden te gaan halen bij de Action voor mn aardappelen.. Prima dingen en maar 2-3 euro p/s. En leuke kleurtjes. Dat het dan eigenlijk wasmanden zijn.. jammer dan Dan moeten soepketels ook wel kunnen. Zat ook al te denken om de wielen van mn oude fiets te gebruiken om mn bonen tegenop te laten groeien. Stukje ingegraven moet dat best kunnen Ziet er nog best leuk uit ook denk ik... of is dat de gekte die me dat influistert

Ach.. ik zit vol ideeen.. nu heb ik nog de lente nodig

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zooo, mn vensterbank 'tuintje' begint lekker leven te vertonen. 1 Pepertje heeft z'n hoofdje laten zien, en ook heb ik al 3 paprika's en 2 aubergines (jaja, die van de wedstrijd) gezien! Nu nog op zoek naar genoeg potten/emmers/watdanook om ze in kwijt te kunnen als ze wat groter zijn!

De uien stonden er ook... lees ik vandaag dat die juist weer beter kiemen met wat koelte Oeps! Ik moet nog leren he Dus die zet ik morgen even buiten. Nog niet gekiemd.. dus afharden lijkt me niet nodig?

Overigens zie ik meerdere mensen die nu al spruitkool en sugarsnaps zaaien. Wanneer kunnen die dan naar buiten?

Ik zal toch binnenkort aan de slag gaan moeten als ik een stuk gras wil omtoveren in groentjes! De nadelen van moestuinieren

Geplaatst:

Zoooo, ben ik weer. Hoe meer ik lees hoe meer ik in de gaten krijg dat ik toch echt het gras ga moeten omspitten. Vandaag dus gewapend met mn fiets een spade, 25ltr potgrond en hooi (voor de cavia's) wezen kopen. Teruggefietst met een halve spade tussen mn benen.. was wel interessant Als het morgen mooi weer is, ga ik aan de slag. Als mn sugar snaps opkomen die ik vandaag gezaaid heb, moeten ze wel een plekje hebben om neer gezet te worden. Verder vandaag het mooiste plantje van beide tomaatjes in hun nieuwe potten gezet.

Toen ik toch in de intratuin was, ook een klein vensterbank kweekkastje meegenomen. Leuk dingetje, maar heb dr nu even niks om in te zetten Oja, was ook weer bij de zaadjes aan het neuzen.. dus maar raapsteeltjes meegenomen (geinspireerd door een topic van.. rantje dacht ik?) Doen die het een beetje in de vensterbank?

Geplaatst:

Ik word beinvloed door dit forum, weet alleen nog niet of het een goede invloed is of een slechte. Vandaag weer voor 20 euro besteld bij van der wal. Een aantal dingen die ik nog nooit gezien of gegeten heb, maar waarvan ik weet dat er hier veel mensen enthousiast over zijn. Dus waarom niet ^^

Heb namelijk vandaag de omtrek van de nieuwe moestuin omgespit..en het wordt toch wel groter dan ik dacht haha. Moet wel gaan kijken naar wat echt volle zon nodig heeft en naar wat ook overleeft met veel schaduw. Denk dat het ongeveer 50-50 is in mijn tuin.

Goed, hier mijn bestelde zaden:

Ananaskers

Bieten of kroten Burpee golden

Bieten of kroten Kogel - 2

Bieten of kroten Egyptische platronde

Bloemkool Romanesco

Courgette Goldrush f1 hybride

Komkommers (vollegrond) Chrystal lemon

Komkommers (vollegrond) Marketmore

Paprika en pepers De cayenne, spaanse lange rode

Prei Zwitserse reuzen

Snijbiet Rainbow mix of bright lights

Suikermais Golden bantam

Uien Reuzenuien - exhibition

Witlof Zoom f1 hybride

Wortelen - zomerwortelen Nantes 5 - sel. naba

Wortelen - winterwortelen Flakkeese -

Stam slabonen (struikbonen) Farcy stringless, zonder draad

Meloenen Oranje ananas

Geplaatst:

Die heb ik gekozen omdat Jorieke ooit ergens heeft gezegd dat die het in de volle grond bij haar goed deden. Dus ze zouden het zonder kas moeten kunnen doen, mits het een beetje een prettige zomer wordt.

Geplaatst:

Hoi ik heb dit jaar ook voor de eerste keer meloen, ga ze eerst binnen zaaien daarna de kk in, en dan heb ik een mooi plekje voor ze buiten, mits het een warme zomer wordt. Heb 2 zaden van Lisa, probeer ze allebei,mocht het goed gaan bestel ik het volgend seizoen weer bij haar. ben zo benieuwd hoe het gaat verlopen.

Geplaatst:

@ Jeanne, ik heb ook heeel veel dingen die ik nooit eerder heb gehad. Dit seizoen niet in mijn moestuin en ook nooit bij mijn moeder (die is meer dan van de wortelen en andijvie dan het avontuurlijke spul). Ben benieuwd of de meloen het doet, ik geef m iig een mooi plekje. Ik neem aan dat deze ook bevrucht wordt door pompoen/courgette/komkommer planten? Heeft dit dan effect op de vruchten.. ik dacht het niet.

@rantje toevallig ook de boodschappen gedaan bij vanderwal?

Ik ben aan het puzzelen geweest met mn lijstje..en er moet zo veel in de zon! Bij veel soorten vind ik dit logisch (tomaat, aubergine, komkommer, meloen, peper, paprika etc) maar kan me toch niet voorstellen dat andijvie bijv perse volle zon nodig heeft als zn neefje de sla het prima deed in de schaduw afgelopen seizoen

Kan iemand mij een idee geven van de kansen van de volgende groenten in de (overwegend, denk dat een deel in het midden van de zomer nog wel een paar uur vangt) schaduw. Het hoeft niet eens super succesvol te zijn.. ik wil gewoon dat stuk ook goed gebruiken

Andijvie

Bloemkool

Broccolli

Prei

Rode bieten

verschillende soorten bonen.

Spruiten

Snijbiet

Uien

Witlof (wortelteelt)

Wortelen

Oow, dat was ik nog vergeten! Ben bezig geweest met spitten en ben dr achter gekomen dat er nog een stuk boom zit net onder grond... grrrr (neemt ongeveer 1 vierkante meter in beslag) Ik ga dat ding nooit uit de grond krijgen.. het is compleet met wortels en alles. Iemand een idee voor iets met oppervlakkige wortels dat zich daar misschien wel thuis voelt? Ik wilde daar mn fietsbonen gaan kweken ( ) maar dat wiel ingraven gaat daar dus niet lukken

Geplaatst:

Oow, dat was ik nog vergeten! Ben bezig geweest met spitten en ben dr achter gekomen dat er nog een stuk boom zit net onder grond... grrrr (neemt ongeveer 1 vierkante meter in beslag) Ik ga dat ding nooit uit de grond krijgen.. het is compleet met wortels en alles. Iemand een idee voor iets met oppervlakkige wortels dat zich daar misschien wel thuis voelt? Ik wilde daar mn fietsbonen gaan kweken ( ) maar dat wiel ingraven gaat daar dus niet lukken

Vierkante meter omheinen(stenen? en verhoogde bak maken(meer bewerkbare grond dus) ??met als blikvanger het fietswiel? ik wil, ik wil, ik wil,.... die foto met bonen in t fietswiel!!

Geplaatst:

Boom met die afmeting krijg je maar moeilijk weg. Ik heb er ook eentje in mijn tuin die net onder een laagje zand verstopt zit

Maar ik doe alles in die SFG bakken dus ik heb daar (hopelijk) straks weinig last van. Gewoon een bak met nieuwe aarde erop en daar wat in laten groeien. Kan de stronk langzaam weg rotten. Al zal dat wel jaren kunnen gaan duren.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Hmm.. had niet echt het plan om met verhoogde bakken te gaan werken.. Misschien kan ik in dat stukje een pompoen of meloen neerzetten en die gewoon z'n gang laten gaan bovengronds. (tis namelijk wel een mooi zonnig stukje!) Hem dus ergens tussen de boomwortels planten. Wordt het iig bovengronds goed gebruikt. Ach, ik kan altijd nog mn terras uitbreiden.. daar passen nu amper twee stoelen op

Geplaatst:

Lijkt me goed idee met de pompoenen. Kan je ieder jaar aan een andere kant van de boomstronk planten

Op het gras zitten? Of blijft er geen gras over?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik mag het hier misschien eigenlijk helemaal niet zeggen....maar je hebt ook spul dat je in de boomstronk kunt doen (gaatjes boren...spul erin...laten inwerken) dat moet je dat aansteken dan "smeult" het helemaal weg tot in de wortel....bij een grote stronk kan dat wel 2 dagen smeulen. Een kennis van mij heeft dat vorig jaar gedaan met een enorme stronk en wortel...na 3 dagen niks meer van over...moet wel gecontroleerd gebeuren in de buurt van gebouwen e.d....(brandgevaar??)

Zal niet natuurvriendelijk zijn, denk ik zo....zeker weten doe ik dat niet maar zegt mn eigen logica

Geplaatst:

Dat zeg je nou wel Geedee, maar is het ook niet zo dat als er een bosbrand is geweest, de bodem dan weer vruchtbaarder wordt? Of klets ik nu uit m'n nek?

Good things come in small packages

• Nieuwe aanmaken...