Jump to content

Moestuintje Raxia

Raxia

Recommended Posts

Al volop meegelezen afgelopen seizoen en aan alle kanten tips gebruikt, maar nog niks gepost. Daar gaat dit seizoen verandering in komen!

Ik ben eind vorig jaar verhuist vanuit een studentenkamer naar een appartement op de begane grond en jawel, met tuin. Was een echt oerwoud toen ik er met mn vriend in trok, maar hebben het toch enigszins kunnen temmen. Het is ongeveer 8 bij 10-12 meter met een groot grasveld. Qua vast hebben we nu een braam, een framboos, aardbeien en een pruimenboom. Allemaal zelf erin gezet, dus het is nog klein. Kersenboom hebben we er ook in gezet, maar ik heb weinig hoop dat die nog leeft.

Heb dit seizoen een beetje lopen experimenteren qua tuin en toch wel wat moois kunnen oogsten Vooral weken lang courgettes gegeten, drie planten leverden veeeeel meer op dan ik had verwacht. Snijboontjes, sla, radijsjes. Eigenlijk het makkelijke spul

Heb nu niet veel tijd, maar zal later foto's van afgelopen seizoen en mijn plannen voor het komende posten!

Ja, heb wel nieuwe manieren geleerd om courgette te eten deze zomer Waren trouwens wel veel lekkerder dan uit de supermarkt, veel zachter van textuur.

Anyway, wat foto's uit mn arsenaal. Ben groot fan van macro-fotos!

img1514l.jpg

Bloesempje aan de paprika (uit supermarktpaprika zaad!) die in de vensterbank stond.

img1348l.jpg

Ons oerwoud zoals het was toen we waren verhuist. Denk dat er al in geen maanden was gemaaid. Zoals je misschien kunt zien: veel distel, zevenblad en brandnetel, en dat gevecht gaat nog vrolijk door

Achter en rechts staan twee uit de kluiten gewassen vlinderstruiken, die worden in het voorjaar gekortwiekt.

Hehe, heb zevenblad enkele keren gebruikt in de salade, maar vriend was geen fan. Gelukkig zijn mijn cavia's erg blij met zevenblad, en gedroogde brandnetel gaat er ook goed in. Rotspul, krijg er altijd een vrij heftige reactie van. 1 prikje kan ik nog een paar dagen last van hebben.

Hier mijn lijstje voor komend seizoen. Weet nog niet of ik voor alles plaats heb, moet nog een 'plattegrondje' maken. Met veel dingen geinspireerd door jullie successen dit seizoen, waaronder de giant radijs

Ik denk dat ik de tomaten/paprikas in de vensterbank ga zetten. Heb bij de tomaat die ik dit seizoen buiten had staan helemaal niks kunnen oogsten Phytophatora (ofzo xD) is stom Dus probeer het dit jaar maar binnen.

Net besteld:

Pompoen (Uchiki Kuri)

Giant radijs (Riesen van Asperen)

Suikermais (Tasty Sweet)

Andijvie (Golda)

Meloen (Oranje Ananas)

Broccoli (marathon)

Zelf zaden geoogst

Rode paprika

Gele tomaat

Roma tomaat

Galia meloen

Rode snack paprika

In zaadkistje:

Wortelen 2. Sel. Adam

Snijbonen (Admires)

Ui (Strogele)

Courgette (Diamant F1)

Sugar Snaps (grijze roodbloeier)

Kropsla Gaardenier

Snijsla (Witte Dunsel)

Pluksla Eikenblad

Radijs (Gaudry)

Spinazie (Nores)

Leuk ! Ook welkom met je nwe tuin en met je plannen Ooit wel eens thee gemaakt van jonge brandnetel-scheuten ( arme Atalanta's ) mja. zevenblad in mijn sla. Kan me een bepaalde uitdrukking op het gezicht van je vriend wel voorstellen haha.

succes !

Mwah, had zelf geen moeite met het zevenblad :P waren wel alleen de jonge blaadjes. Smaakte als 'slappe' peterselie. Was vooral een in-your-face-evil- onkruid-actie. Kan me herinneren dat mijn moeder en oudste zus wel eens brandnetel gingen plukken in het bos. We aten dan smiddags brandnetelsoep! Best lekker.. maar ik ruk het er zelf liever gewoon uit :P Rotspul! Ik maak mn cavia's wel blij dr mee :P scheelt groente uit de supermarkt halen voor ze!

Had verder nog wat vraagjes.

Ik heb nog vergeten bloemkool (oeps)buiten staan in kleine potjes.. wordt dat nog wat als ik dat nu nog in de volle grond zet? Ze zijn echt pas 10cm hoog ofzo.

Heb ook nog een spruitkool staan buiten.. maar die schijnt ook niet meer te groeien :\

Ik heb nog vergeten bloemkool (oeps)buiten staan in kleine potjes.. wordt dat nog wat als ik dat nu nog in de volle grond zet? Ze zijn echt pas 10cm hoog ofzo.

Heb ook nog een spruitkool staan buiten.. maar die schijnt ook niet meer te groeien :\

Welkom Raxia, mooi stuk grond, daar kan je straks zeker wel wat mee

Vragen kun je beter even los stellen in een apart / eigen topic. Wat betreft de bloemkool, er is zo iets als weeuwenteelt waar een jong plantje de winter doorgeholpen wordt om in het voorjaar te kunnen oogsten. Met 10 (hoeveel bladeren?) acht de kans op succes klein maar niet geschoten is altijd mis dus als je ze koel en beschut (vorstvrij) kunt wegzetten: wie weet. Liefst natuurlijk in de volle grond. Groeien doen ze nu in ieder geval niet meer, pas weer in het voorjaar.

Ok, dank Heb ze vandaag in de grond gezet. Ze mogen daar blijven tot mei ongeveer, dus ze hebben nog even

Ik ga helaas niet alles kunnen gebruiken. Huurhuis, en ben bang dat als ik er een volle moestuin van maak, dat de buren gaan klagen. We hebben de woningbouworganisatie al eerder aan de deur gehad toen het gras te hoog stond. Of we aub wilden gaan maaien, want anders zouden ze een bedrijf in huren en mochten wij voor de kosten opdraaien.. Terwijl het gras dus zo hoog als in de foto stond toen we erin gingen Ik ga de border gebruiken aan de rechterkant, en die breder maken. Border achteraan staan nu de framboos en de braam

als het goed is zullen ze weinig kunnen klagen als je een moestuin van je achtertuin maakt...

hier in de regio zie je het vrij veel, vooral bij huizen die gehuurd worden door ouderen, die hebben hier nogal eens het grootste gedeelte van de achtertuin ingericht als moestuin ..

zolang je je tuintje gewoon onderhoud en het onkruid een beetje in toom houd, zullen ze het over het algemeen geen enkel probleem vinden .

onkruid verhaal vooral ivm uitzaaien naar omliggende tuinen

hier word de achtertuin ook half moestuin (perceel van 8,5m bij 14m waarvan 1 stuk van 3,5m bij 6 a 7m moestuin word met een muurkas van 1 diep en net zo lang als dat stuk en dan nog een border langs de achterzijde van 1 a 1,5m diep en langs de andere lange zijde ook een meter brede border

de rest word gras met een terrasje met vaste bbq

en de voortuin word waarschijnlijk ook omgeturnd voor het eerste jaar aardappels of pompoenen

heb ik in mijn vorige huurhuis ook gedaan , zolang het netjes blijft , dus vooral de tuin die in het zicht ligt(voortuin) is het geen probleem

of je moet natuurlijk zeurpieten van buren hebben

andere optie is ook nog heel veel dingen in flinke potten en bakken

je hebt in ieder geval een mooie tuin kwa oppervlak enzo ,m word vast een heerlijk stekje

Lijkt mij ook hoor. Zou juist erg vreemd zijn als mensen gaan klagen vanwege de aanleg van een moestuin ? Wat nog wel eens wil gebeuren, dat er mensen zijn die iets tegen een composthoop- bak hebben. Maar ja, zolang je zorgt dat er niets gaat rotten ? Nodig ze anders een uit om een kijkje te komen nemen. Ik zou lekker m'n gang gaan hoor ! Gewoon doen, en laten zien dat er met inzet en enthousiasme iets moois ontstaat. En hoor es..... zeurpieten heb je overal hoor.

( bij mij op de tuin zeuren de "mannetjes" over het gras van een buurtuin wat in t zaad komt... terwijl het complex aan de rand van een 100ha natuurgebied ligt ! je hebt mensen ! )

Eten voor de cavia's hoef je het grootste gedeelte van het jaar straks niet meer te kopen. En als je gazon niet te groot is heb je ook geen grasmaaier meer nodig (tenminste als het niet te nat is). Ik heb ze gewoon in een ren met een net erover zodat ze niet gegeten worden.

Ik wed met je dat de moestuin elk jaar wat groter wordt en het gras wat kleiner... (en dan hebben de buren het ook niet zo in de gaten)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Hmm, er staat expliciet 'siertuin' in mn huurcontract. Dat is de grootste reden dat ik er voorzichtig mee ben. Ben sowieso van plan niet in de typische rijtjes te planten, zodat het er niet zo 'moestuinig' uitziet. Daarnaast vind ik het zelf ook onzin hoor, sommige moestuin planten zijn toch prachtig? Klagen over een composthoop kan ik dan wel weer begrijpen

Verder zijn mn cavia's echte binnenbeestjes, de een is 5,5 en de ander 3. Denk niet dat ik die nog heel blij maak met ze buiten zetten ^^ Bovendien is ons grasveld nog steeds ook een heleboel onkruid, en ik heb geen flauw idee of er iets tussenstaat dat potentieel giftig is voor ze.

Ik snap. - Ziertuin. Daar kan je een hoop decoratieve groente in kwijt.

Ja, de giftige onkruiden trek ik ook altijd uit het gras voordat ik de beestjes op een plek in het gras zet. Is dat mooi ook weer gedaan. Ze vinden het gras zoooooo lekker. Als je uitprobeert wel de spijsvertering langzaam aan laten wennen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Me schiet al het een en ander aan zier-groente te binnen:

Pronkbonen met ontzettend mooie rode bloemen

ik heb ook nog klimmende bonen die paars bloeien (ook zeer decoratief) - mijn moeder heeft er bij zichzelf een roze ziererwt (niet eten) naastgezet en dat ziet er gaaf uit.

Aardperen (Topinambur) kan je in de zon zetten en beweren dat je niet wist dat je de knollen kan eten. De bloemen zijn mooi geel en bloeien laat in de herfst. Mijn ervaring is dat ze in de schaduw niet bloeien.

Heel mooi vind ik ook aubergines.

Kruiden mogen volgens mij altijd (die heeft ieder verstandige mens wel in de tuin)

Vandaag mn bestelling binnen van Van der Wal, zondag besteld, dus dat is lekker snel! Mais, Broccoli, Pompoen, Meloen, Andijvie, Reuzenradijs en een gratis zakje bieslook.

Heerlijk goedkoop via internet zeg, alleen jammer van de verzendkosten bij zo'n kleine bestelling. Nou nog afwachten tot het seizoen begint :\

Het enige wat ik nu in de tuin aan het doen ben is links van het pad omspitten en onkruid vrij maken - moet deze maand nog de bloembollen in, anders ben ik te laat

• 2 weeks later...

Nou, eindelijk dat stukje dus omgespit.. Geen tuin motivatie met dit kwakkelweer. img1613hc.jpg

By raxia at 2011-12-29Net genomen, zo ziet het er nu uit.

Links dus allerlei bloemen in het voorjaar (is de bedoeling )

Rechts word de border uitgebreid tot net voorbij het boompje (pruim) en daar gaat mn moestuin zich bevinden. Achterin heb ik nu links een braam en rechts een framboos. Zijn nu nog zo klein dat daar nog wel wat bij kan. Zullen dan iig meer aardbeien komen (ben gek op kleinfruit, maar is zooo duur in de supermarkt, dan zelf maar kweken!) Heb mn aardbeien al kunnen vermeerderen met uitlopers van 5 naar 8

img1612f.jpgHier twee probeerseltjes in de vensterbank. Gele kerstomaatjes en kleine rode roma-tomaatjes. Allebei uit supermarkt-spul gehaald, dus geen idee of het de eigenschappen houdt. Afgelopen seizoen was het met de paprika's gelukt, dus ik zie wel. Als het niks is, is het ook goed. Ik experimenteer graag (Wellicht ook aardappelen met kerst volgend jaar? xD)

img1614lp.jpg

En dan nog mn kleine doosje met zaadjes.. zal binnenkort iets groters moeten bedenken

• Create New...