Kruidje Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Alleen als het een flinke stronk is kan het een paar jaar duren voordat het is verrot... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Raxia Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Geplaatst: 30 januari 2012 Wat een ideeen voor mn stronk Ik denk dat ik er voorlopig maar gewoon omheen werk. Moet nog zoveel doen om me voor te bereiden op het voorjaar! Misschien kom ik dan in 2013 toe aan die rotboom Ik vind jouw idee Geedee maar eng klinken Als ik daar toe besluit laat ik mn vriend er wel op los, die is wel een beetje een pyromaan Stronk is trouwens al aan het rotten, ik weet alleen natuurlijk niet wanneer hij om is gegaan. Woon hier pas een jaar. Ik denk dat ik het voorlopig bij de meloen (de pompoen kan klimmen, die wilde ik langs het gaas, dat eigenlijk voor de klimop is, leiden.) houd of bij een groter terras. Ik houd namelijk geen gras meer over op de stukken met veel zon. Vanmiddag wat foto's gemaakt. Dus ik ga even uploaden (wat heerlijk dat dit nu gewoon tijdens het typen kan!) Zo, dit is de linkkant van de vensterbank: sugar snaps, aubergine, stekje van een olifantenboom (stek van een boom van mijn ouders die weer een sterk is van mij oma.. alle ooms en tantes hebben er een.) en 'rest' tomaatjes. Rechterkant. Pepertjes, paprikas en sugar snaps. De tomaten in hun pot Dit is wat ik voor deze grote koudheid heb gedaan. Wordt ongeveer 3 of 4 meter breed denk ik Rechtsonder is het bewuste fietsboonfietswiel te zien! Staat al op z'n kop.. heb geen juiste moersleutel in huis. Moet ik even gaan lenen bij zus-lief. Achterkant van de tuin. Rechts van de vlinderstruik zit die rotboom in de grond.
geedee Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Als die stronk al aan het rotten is, is het ook nog de vraag van welke boom hij was....vlier is sneller weggerot dan eik....
Raxia Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Geplaatst: 30 januari 2012 Ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor soort het is/was. Is er een simpele manier om daar achter te komen? Ik heb iig nog nooit zo'n brede vlier gezien (of ik heb een verkeerd beeld in mn hoofd bij vlier?)
Kruidje Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Ah, buurman of buurvrouw vragen? Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Raxia Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Geplaatst: 30 januari 2012 Mmm... das een goeie Tis allemaal een snelle doorstroom.. ik heb geen flauw idee hoelang de buren hier wonen.. ik ken ze ook geen eens Ik zit in een huurwoning, toevallig begane grond. Ach, als ik het een keer toevallig ter sprake kan brengen
Kruidje Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Goeie gelegenheid om kennis te maken lijkt me Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Raxia Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 M'n tweede lading zaadjes van Van der Wal is binnen Voel me net een kind met sinterklaas Meteen alles bekeken en dingen die ik meteen kan voorzaaien apart gelegd. Vervolgens wilde ik mn vensterbankkasje gaan vullen met grond.. is die hele zak bevroren xD Dus eerst maar even een brok potgrond laten ontdooien. De grond in gaat: Reuze-uienPreiCayenne Spruitkoolen ik doe er wat snijbiet bij, kan ik even kijken hoe dat plantje eruit ziet als het groeit Het kan goed tegen vorst, maar dit zal wel erg vroeg zijn haha
Raxia Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Geplaatst: 14 februari 2012 Jeeej, geen vorst meer, en ook geen meer gepland hier in de buurt volgens weeronline.nl. Hopen dat ze gelijk hebben! Ik ben ondertussen druk bezig met mn planning perfectioneren. Hoeveel van alles heb ik nodig? Waar zet ik het precies? Sommige dingen kan ik zo'n beetje limietloos in de grond zetten, als er te veel is eten de cavia's het wel op Doel: geen enkele groente halen uit de supermarkt voor mn beestjes deze zomer. Ik wil ook alles goed gaan bijhouden (opbrengst, data etc) zodat ik het volgend jaar wat georganiseerder kan doen Heb ondertussen nog Ananaskers voorgezaaid en ook de platronde bietjes, tiny tims en balconstar tomaten. De sugar snaps hebben vandaag even op het balkon gestaan, dat ga ik morgen herhalen en hopelijk kan ik dan snel verder in de tuin (de grond is nog keihard ) om ze op hun plekkie te zetten. Verder vandaag twee boeken besteld bij bol.com (Vegetable & Herb expert en Garden to Kitchen expert). Vond ik terwijl ik naar opbrengsten zocht... was van appelvrouw? Geedee? Hm.. ik weet het niet meer. Zou over 4 dagen binnen moeten zijn Morgen lekker met mn zus neuzen bij De Slegte, zit vast ook nog wel een mooi kook of moestuinboek verstopt. En dan als laatste halte naar de action, mn aardappelwasmanden kopen!
Rantje Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Veel shop plezier morgen!!! Ik heb nu een paar boeken liggen, uit de bieb, en gek genoeg vind ik op het internet veel meer info dan in die boeken.Maar 't is wel leuk om te lezen! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Helly Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Have fun snuffelen. Ik zag in de folder van de Wibra dat ze daar ook weer van die wasmanden hadden. Pagina 11: http://www.wibra.nl/index.php?id=129&type=folder Wat ik ook een voordeel van deze vind is dat ze vierkant zijn, dan nemen ze minder ruimte in beslag ofwel kan je er meer naast elkaar zetten. Good things come in small packages
Raxia Geplaatst: 17 februari 2012 Auteur Geplaatst: 17 februari 2012 Heb bij de action 40ltr wasmanden gehaald. Ze zijn wel van erg flexibel kunststof.. dus ik hoop dat ze tegen een stootje kunnen. Hoeveel aardappelplanten zouden daar per stuk inpassen? 3? Heb nu een aardappel gekocht die ik wel echt perfect vind, dus ik denk dat ik die ga proberen te poten. Deze heet Musica, en ik vind het zo van de supermarkt een erg fijne frietaardappel (zo eten wij vooral onze aardappel gekookt vind ik het maar saai). Middelvroeg, dus dat is ook wel fijn. Helly, ik hoefde er sowieso maar 3 en rond vind ik wel leuk eruit zien De slegte is niet meer doorgegaan.. kwam onderweg een wii game tegen met 50% korting die ik graag wilde maar moet wel op de centjes letten, dus dan uit zelfprotectie maar niet naar de boekenwinkel. Ik ken mezelf te goed haha. Verder vandaag wat gezaaid in het schaduw plekje dicht bij het huis. Daar heb ik vorig seizoen wat tegels weggehaald om een lekker onkruidvrij plekje te maken. Heb dr 2x een slamixje (snijsla en eikenblad) in gedaan, 1x worteltjes, 1x radijs, 1x kropsla. Ik zeg 1x, daar bedoel ik 1tegel grootte mee. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met 1 mm vakje, ong 30 bij 30. Tevens de sugarsnaps de tuin in gedaan. Hoop dat die de verhuizing overleven Verder is de grond nog steeds keihard, dus ik kan nog niet verder met het gras weghalen Oja, ook nog aardbeizaad bij de Action meegenomen.. er staat 'wild' op, dus ik neem aan dat het bosaardbeien zijn.. deze kunnen prima op schaduwplekken staan.. toch?
Rantje Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 Lekker bezig!!! Hihi wat voor spel heb je gekocht? Mijn oma download ze altijd dus dat scheelt voor mij weer Aardappels, ik denk dat ik er 4 in ga doen. De mand is veel breder dan mijn zak en daar kunnen er 3 in. Misschien dat 5 ook lukt...maar als het te vol wordt met planten drogen de bladeren minder goed...kans op ziek worden...dilemma Ik denk ook dat het bosaardbeitjes zijn, die kunnen wat meer schaduw hebben. Staat er niet een volledige naam in het Latijn op? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Raxia Geplaatst: 17 februari 2012 Auteur Geplaatst: 17 februari 2012 @rantje Ik heb Kirby Epic Yarn gekocht.. ik raak altijd super snel gefrustreerd als iets niet lukt.. en bij dit spel kan je in principe niet game over Perfect dus! Hmm, jij bent ook met wasmanden bezig? Ik vond het iig een slecht vooruitzicht.. lopen zoeken in de tuin naar verdwaalde aardappelen. Dan maar zo en twee leuke kleurtjes: paars en lichtgroen! Over de aardbeitjes: het is maar de action he zitten 6 superschattige mini potjes bij... en het plastic is een perfect kasje voor die potjes. Zal dr later eens een fototje van maken. Maarja.. dus geen naam in het latijn. Kan je gewone aardbeien en bosaardbeien sowieso qua uiterlijk uit elkaar houden? Ok.. vanavond dus die aardbeitjes nog gezaaid.. en een nieuwe ronde uien. De eerste zijn toch doodgevroren.. uiteindelijk kwam er 1 op van de 16 Verder nog wat kleine dingetjes: pepertje in zn eigen potje gezet, de bietjes van het keukenpapier in de grond.
Simone Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 De bosaardbeitjes en gewone aardbeien zijn heel makkelijk uit elkaar te houden.Bosaardbeitjes zijn een stuk kleiner en hebben een wat neutrale smaak en is een bodembedekker. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
jeanne-heijmans Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 Raxia,bedankt over de tip van de wibra, ga de manden morgen halen En Jet jij ook bedankt voor je tip. komt goed.
Raxia Geplaatst: 28 februari 2012 Auteur Geplaatst: 28 februari 2012 Zo, we zijn weer een endje verder. Ik heb in de tussentijd een hoop graafwerk verricht in de tuin.. ik hoop dat wat ik doe voldoende is om het gras dood te laten gaan.. Ik lees achteraf overal dat het tweede spades diep moet Ik denk dat ik dood ga als ik dat probeer. Zoals ik het nu doe ben ik al kapot na een halfuurtje. Kan ook aan mij liggen Kwam ook nog een tweede dikke boomwortel tegen.. kreeg deze er gelukkig wel uit.. Denk dat ie een diameter had van een centimeter of 20 Stomme bomen! Achteraan de tuin wel een plekje zaai-klaar gemaakt, en daar dus het eerste echte spul gezaaid. Bietjes, worteltjes, radijsjes en wat sla. Ook een gietijzeren teil ingezaaid met pluksla, dat werkte vorig seizoen wel fijn (zolang het niet te hard regent.. krijg geen gaatjes geboord in dat ding.. keihard!) Ik denk dat wat ik de 17de had gezaaid die ene nacht van -5 niet heeft overleeft Er is nog niks te zien.. ik heb het gevoel dat ik iig de radijsjes wel zou moeten kunnen zien onderhand? Verder ligt de 'rantje'-methode mij niet. Mn bietjes zagen er superleuk uit... maar zijn nu allemaal dood Ik denk dat het ook te warm is in onze woonkamer voor lente dingetjes. De tomaten/paprikas/pepers voelen zich er iig wel prima Ik heb nu voor het probeer de reuze-uien steeltjes op de slaapkamer vensterbank gezet. Een stuk koeler.. want de verwarming is daar al anderhalf jaar kapot Net uitstapje gemaakt nog naar de intratuin, waren ze net het hoekje van de eetbare tuin aan het inrichten! Goede timing dus hahaHeb maar plantuitjes meegenomen.. want het ziet er niet hoopvol uit voor mn zaaiuien Verder ook 40lt tuinaarde achterop de fiets voor de aardappelmanden Ik ben blij! Laat het zonnetje maar komen!
Rantje Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Waren de radijsjes al opgekomen?Want anders denk ik dat het niet veel kwaad kan en je nog even geduld moet hebben. Als je bakje droog wordt of je wacht te lang gaan ze idd. dood. Bietjes laten zich niet graag verplaatsen dus zet ze gewoon gelijk in de grond!Of gelijk als ze gaan kiemen...maar nog tijd zat voor bietjes! De uien zou je nogmaals kunnen zaaien endan direkt in de slaapkamer, kan je ook vergelijken wat voor verschil er te zien is. Mijn Walla Walla komen goed op, geen idee of het wat wordt. De zomer prei begint iets dikker te worden en ik heb ook plantuitjes Gaat vast wel iets van lukken! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Raxia Geplaatst: 29 februari 2012 Auteur Geplaatst: 29 februari 2012 Nee, de radijsjes waren nog niet opgekomen.. we zien wel.. Ben niet zo goed in geduld hebben in de tuin Alles moet NU groeien Ik droom ook steeds vaker over moestuinen Precies, nog tijd zat met de bietjes. Ik weet nu iig dat ik liever wat langer wacht op groene puntjes dan dat ze allemaal dood gaan als ik ze in de grond zet Is ook zo zielig voor die plantjes Naja, op zich gaan de uitjes wel prima.. ze beginnen nu boven te komen. De reuze-uien zien er ook prima uit.. maar ze zijn zo klein o.O Wat ik al zei.... geduld Haha, ik heb mijn prei al opgegeven voorlopig.. Het was niks en alles lag plat.. ach.. ik vind prei niet eens lekker Vandaag behoorlijk deprimerend weer.. ik blijf lekker binnen!Morgen moet ik naar Utrecht voor een eerste ontmoeting met mijn begeleider bij een bedrijf. Ik ga daar mijn bachelor-opdracht doen. Ik ben onderhand al 7de jaars (oeps) maar ik vind het nog steeds spannend!
geedee Geplaatst: 29 februari 2012 Geplaatst: 29 februari 2012 dat van dat ongeduld snap ik helemaal...hier duurt me ook alles te lang...zaai eens wat tuinkers of afrikaantjes...heb je binnen 4 dagen iets te oogsten en te kijken Succes morgen
Raxia Geplaatst: 29 februari 2012 Auteur Geplaatst: 29 februari 2012 Haha, ja heb een bakje tuinkers in de vensterbank zo af en toe Lekker op een broodje kaas ofzo. Ik vergeet ze alleen altijd na een tijdje :\ en dan staat er een bakje met uitgedroogde tuinkers heheHeb ook mungbonen voor tauge in de kast staan.. ze worden alleen op de een of andere manier heel ongelijkmatig. Sommige zijn al 5 cm lang terwijl er een hoop nog niet eens ontkiemt zijn Kan je ze ook nog eten als ze al veel groter zijn dan normaal?
Raxia Geplaatst: 2 maart 2012 Auteur Geplaatst: 2 maart 2012 Zoooo, ik gooi dr eens een hoop foto's in die ik net gemaakt heb:Dit is de moestuin zoals ie nu is! Ben al een stuk opgeschoten met het gras omkiepen, moet nog een klein stukje. De stenen heb ik neergezet om aan te geven waar de bedden zijn. Mn fiets staat nog steeds vrolijk op z'n kop.. ik vergeet steeds de moersleutels te lenen De sugarsnaps staan nu dus maar gewoon bij een normaal houten klimrekjeIk heb de aardappelmanden voor een stukje gevuld met aarde, nu nog wachten tot de aardappels wat ontsproten zijn zodat ik ze in stukjes kan hakken. Achter het bonenrekje heb ik al wat dingetjes gezaaid: bietjes, worteltjes, sla en radijs.Dit zijn mijn pepertjes en paprika's momenteel, de paprika's heb ik net allemaal een eigen huisje gegeven (was hoog tijd!)En hier het mini-kasje van de wilde aardbeitjes Ik heb al één klein plantje gespot! Ook één klein ananaskersje is opgekomen, was al bang dat het niks meer werd. Zelfde geld voor wat dingetjes die ik de 17de buiten had gezaaid, maar ik zie nu iig bij de pluksla wat groene puntjes verschijnen
Supermoeke Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Hey.. Je bent al flink bezig geweest.. Die wasmanden heb ik ook.. Ik ga er erwten en tarrasboompje in zetten.. en de kinderen krijgen ook ieders 1tje.. Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen met je aardappels.. Want dan heb ik volgend jaar ook een nieuw project..
Gast joladio Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 jou paprika en pepers doen het ook goed, mijn pepers doen het ook erg goed,
appelvrouw Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 De planten zijn al groot! Wanneer heb je ze gezaaid? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten