Jump to content

Listeria in verse mest en moestuin

Hinst
 Share

Recommended Posts

Op dit moment ben ik zwanger en maak ik me natuurlijk zorgen om bepaalde zaken. Misschien een hele rare vraag maar ik leg toch graag de volgende vraag voor.

Wij hebben een kleine moestuin in onze tuin. In januari hebben wij verse mest van de boer gekregen om onze moestuintje te besmetten. Dat hebben wij gedaan. Nu hebben wij al lente-uitjes in ons moestuintje. Maar nu lees ik overal dat verse (koe)mest listeria kan bevatten. 

Kan iemand via lente-uitjes besmet worden omdat de grond is besmet met koemest?

Uit voorzorg zal ik natuurlijk geen lente-uitjes eten, maar ik ben wel bang voor een eventuele kruisbesmetting omdat mijn man het wel heel graag eet. 

Hoe komen we achter of de aarde van ons moestuintje besmet is met Listeria?

Ik hoor graag van jullie. 

Posted (edited)
On 4/27/2021 at 12:36 PM, Hinst said:

Kan iemand via lente-uitjes besmet worden omdat de grond is besmet met koemest?

In theorie: ja. Geruststellend is dat er in Nederland slechts 4 op de 1.000.000 mensen daadwerkelijk klachten krijgen van een listeria besmetting.

Die besmettingen vinden meestal plaats door het eten van rauwmelkse producten of file americain. Zelf eet ik dat laatste daarom al jaren niet meer. Dat is namelijk meestal de bron.

Als je groenten 'vers' eet uit de tuin, van te voren onder de kraan wast, dan is de kans erg klein. Zeker als je na het bereiden van de groenten je handen grondig wast en eventueel ontsmet. Iets groter is de kans op besmetting bij  langdurig gekoelde producten uit de supermarkt. Maar ook daar is de kans op besmetting (erg)  klein.

Of je het risico wilt nemen is aan jou. Ik zou eerder geen camembert en file americain eten om besmetting te voorkomen dan dat ik groenten uit eigen tuin zou laten staan.

Kan me nog een discussie herinneren op deze site over knoflook en botulisme. De clostridium botulim groeit namelijk (ook) op knoflook. 

Soms kan kennis ook een last zijn ;)

Edited by rdenk
taalvout