Ga naar inhoud

Anti-wortel ( doek ? ) vertikaal

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat kan ik het beste inzetten bij het aanleggen van een nwe strook langs een haag. om de wortels van de haag in te perken.

1e opwelling is anti-worteldoek Maar aan de andere kant; dat wordt toch meestal horizontaal ingezet. Bij verticaal inbrengen kunnen de wortels toch gewoon door de gevlochten structuur heen komen, naar het OO zo smakelijke stukje grond ernaast ?

iemand een tip ?

Geplaatst:

Ik heb langs de rand een stuk schuin weggestoken ( een a-symetrische geul ,zeg maar ): de schuine kant aan plantzijde, de rechte kant aan hegzijde. Rechte kant is een 25 cm hoog/diep...zo betrap ik overstekende worteltjes. Ik zet langs de rand aan plantzijde, planten die niet dieper wortelen dan 20 cm.

Geplaatst:

Jorieke: is een optie. Maar is een stuk van 16 meter langs de bestaande haag. Dacht zelf aan iets lichters. Maar kan ja.

De anderen: gaat om de concurentie van de wortels van een bestaande haag ( de acer van de foto's , zie andere Topic : tuinen 2012 : Bits Heaven ) dus niet zozeer de bovenste 20 cm van de grond. De bedoeling is dat ik snoeren fruit daar kwijt kan; die willen geen concurentie aan de wortel.

Geplaatst:

Van diegene die de greppels hier om de moestuin heeft gegraven (er kwam ook meteen waterleiding langs de tuin, dus 2 vliegen in 1 klap) mocht ik er geen plastic in doen. In de grond gaat dat zo stuk blijkbaar. Vandaar 18 + 9 meter aan grindtegels, met de lange kant naar beneden.

Ik ben er erg blij mee, anders zat de braam (zo'n lelijke 'wilde', niet productieve, maar wel keihard groeiende variant) in ieder geval alweer tot halverwege de tuin.

En de seringen zouden iets langzamer gaan, maar toch ook erg vervelend. (en de hele rij met struiken er uit halen was geen optie, het is namelijk best een mooi heggetje!)

• 8 years later...
Geplaatst:

bomen wortelen onder mijn afrastering door van gemeentegrond naar mijn tuin en ik zit met de wortels .Hoe hou ik dit tegen????

Worteldoek verticaal gebruiken? weet iemand iets?

Geplaatst: (aangepast)

@opapa Hierboven in het topic zijn wel wat goede dingen te lezen. Grindtegels, 60x60 verticaal ingraven. Op marktplaats kan je die wel gratis ophalen.

Of even zoeken op "bamboefolie" https://www.bol.com/nl/p/6-meter-wortelbegrenzer-hdpe-64cm-x-1mm-voor-woekerende-bamboe-grassen-hagen-onkruid/9200000073591732/

aangepast door rorror
Geplaatst:

Boomwortels worden niet beschouwd als hinderlijk voor de buren, je moet dan al kunnen aantonen dat er schade van is. Dus zolang de bomen ver genoeg van de erfgrens staan, is het wel degelijk jij die het moet oplossen.

Ik zou ook opteren voor grote tegels verticaal in te graven indien je er veel last van hebt, anderzijds werken planten samen onder de grond.

Ik heb het even opgezocht want ik dacht dat het anders was. Maar inderdaad, je moet er zelf mee aan de slag.

Als dat folie werkt, zou ik daar eerder voor kiezen dan 30 kilo zware grindtegels opgelijnd in de grond stoppen. Dat is namelijk echt zwaar werk. Ik spreek uit ervaring.

• Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen.

aangepast door fre3ke
  • 1 maand later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Tegels hebben naden tussen elkaar, wortels wrikken die zo open, het vertraagt het alleen wat. Ofwel betonnen strook ofwel rhizomenfolie of iets dergelijks zoals @sugar zegt.  En @Jorieke123 plastiek gaat niet kapot in de grond, plastiek degradeert voornamelijk onder invloed van de zon (uv straling) en dit in de mate van het al dan niet toegebrachte additieven. Wat wel is, een folie is geen beveiliging voor een leiding (water, elektriciteit), daarvoor wil je een mechanische beveiliging. Bij elektriciteit  is dit een metalen wantel rondom de leiding, bij water iets waar je niet kan doorspitten. 

Geplaatst:

Zo, dat is een oud bericht van mij, wat je daar aanhaalt Redzebra :) Maar daardoor kan ik wel zeggen, dat ik na 10 jaar nog erg blij ben met de grindtegels die langs mijn moestuin zijn ingegraven. 

Vorig jaar hebben we alle seringen weg laten halen die er langs groeiden, maar in de 10 jaar daarvoor kwam er maar heeeel af en toe een worteltje doorheen die dan ook een nieuwe struik had kunnen worden. Die trok/knipte ik dan weg, en dat was het dan weer. 

In een andere hoek probeert zevenblad in te breken, maar ook dat haal je dan gemakkelijk even weg. De bramen waar ik over schreef die hebben we wat hardhandiger weggehaald, en af en toe duikt er nog wat op (niet IN de tuin, maar daar buiten) en die steken we dan ook weer weg. 

Oud topic maar toch: plastic degradeert wel degelijk in de grond, alleen langzamer dan onder invloed van uv. Grindtegels zou ik alleen niet in veengrond doen. Verticaal zullen die denk ik vrij snel zakken

aangepast door annaelizabeth
spelling
Geplaatst:

Ah sorry had de datum niet gezien 2011 :). Klopt @annaelizabeth maar daarom zei ik ook voornamelijk, degradatie in de grond gaat een heel pak langzamer. bv HDPE folie als wortelwering, daar geeft men een garantie van 100 jaar. Zelfs pvc vijverfolie (standaard 10-15 jaar levensduur) maar als er geen uv straling aan kan, een veelvoud van die tijd. Het grootste probleem bij goedkope plastiekproducten is juist te weinig of geen uv stabilisatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...