LindaAlmere Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Goedemorgen allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de wondere moestuin wereld 😊. Nadat vorig jaar twee groenten plantjes van het tuincentrum het boven verwachting goed deden is het gaan kriebelen. Dit jaar wil ik er helemaal voor gaan dus ik ben al vanaf maart in de weer met inzaaien, verpotten en verzorgen van de groenten plantjes op de vensterbank, hebben we een stuk grasveld omgeturnd tot moestuin veldjes en ben ik sinds deze week de krat met plantjes in de middagen aan het afharden in de tuin. Ook heb ik na het zien van wat moestuin filmpjes een plan gemaakt met de gewenste indeling van de moestuin. Graag zou ik jullie advies willen, volgens mij heb ik rekening gehouden met alle slechte buren en goede combinaties maar mogelijk zien jullie nog foutjes of hebben jullie extra tips? Alle advies is welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd en tips, Groeten vanuit Almere Ps: ik denk erover om een insecten doek te spannen over de achterste rij (muv de framboos) is dat verstandig en bescherm ik daarmee de juiste planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Welkom. Ziet er goed uit. Dit kan prima zeker in een nieuwe moestuin. Kleine opmerking: Zelf zou ik er niet voor kiezen om kool na kool te zetten (radijs voor boerenkool). Ik vind zelf een kool vak handiger i.v.m. rotatie en niet meerdere kleine vakken. Ook voor de mestgift. Radijs en sla staan maar kort en zijn een prima voor/tussenteelt bij bijv. de komkommer of courgette. Of voor een leeg stukje bij nog kleine plantjes, bijv. jonge prei. Dat doek is een goed idee, helpt ook tegen de koolvlieg en rupsen, ook een reden om de koolplanten bij elkaar te zetten. Succes Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Ik zet in hetzelfde jaar wel kool na kool, dus daarmee spreek ik Patrijs al tegen Je gaat vele tips en do's en don'ts krijgen, er zijn vele wegen naar een mooie krop sla. Dingen willen rouleren (teeltwisseling) EN rekening willen houden met goede/slechte buren is denk ik een te grote opgave. Wat ik sowieso zou doen: al het meerjarige fruit bij elkaar zetten. Dan kan er eventueel ook iets overheen als je last krijgt van vogels die je vruchten snoepen. En gooi je lekker wat houtsnippers op de grond om het onkruidvrij te houden en om een mooie bodem voor ze te maken. Je hebt alles aardig ruim opgezet verder, als ik zie dat de grijze vierkantjes 30x30 cm zijn. Tussen die courgettes kan je nog lekker wat slaplantjes zetten, zoals Patrijs ook al zegt. Sla zou ik dan weer niet onder dat insectendoek doen, en prei juist wel Oh en de broccoli en spruitjes ook. Tegen welke insecten wil je eigenlijk beschermen? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Nog een kleine tip, de blauwe bes meer ruimte geven. Nu krijgt elk struikje maar 60*45cm. Dat is (op termijn) wel heel krapjes.De braam moet je ook naar achter geleiden, want die wordt erg lang. De tomaten groeien ook naar boven. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaAlmere Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Wat fijn dat jullie allemaal zo goed meedenken, super bedankt daarvoor!! Er staat een schutting om de tuin heen waar ik inderdaad de blauwe bessen, tomaten en paprika wat stevigheid aan wil geven. Verder heb ik een laag blijvende framboos en braam gekocht en las dat die twee niet samen mogen dus had ze opgesplitst? Voor welke insecten ik wil beschermen heb ik eigenlijk geen idee haha, ik hoorde alleen dat het belangrijk was dus ga een insecten doek en elektra buizen halen nu 😀 De koolplanten bij elkaar klinkt logisch inderdaad, goede tip thanks! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 11 minuten geleden, LindaAlmere zei: verder heb ik een laag blijvende framboos en braam gekocht Deze kunnen gaan woekeren, niet ernstig, maar hou er rekening mee. @Jorieke123 :Ik heb erg arme grond en dus snel ziektes in de koolsoorten. Rijke grond kan veel meer hebben. en ik denk dat voorkomen beter is dan genezen, knolvoet bijv. blijft tot 9 jaar actief in de grond. Zorg ook voor maximaal zon voor de planten die dat nodig hebben, tomaat aubergine etc. Beschermen o.a. tegen slakken, wortelvlieg, koolvlieg, rupsen, draaihartigheid, vraat, etc. Er zijn meer liefhebbers van jonge kool. 😉 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaAlmere Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Ik heb even de tekening herzien, zo zal het dan beter zijn denk ik, dan heb ik de blauwe bessen meer ruimte gegeven en de koolsoorten bij elkaar gezet zodat er 1 net overheen kan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Snap ik @Patrijs, ik probeerde er vooral mee aan te geven dat advies alle kanten op kan gaan hier Linda, ik denk dat 1 tegel tussen die vakken wat weinig is, maar ik neem aan dat de basis al aan is gelegd dus dat je daar weinig meer aan doet? Heb je ook foto's? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaAlmere Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Jazeker zie hieronder 😀, dat klopt inderdaad, we kunnen er niks meer aan veranderen, we twijfelden er ook al over maar als het achteraf inderdaad te smal blijkt dan leggen we er volgend jaar misschien toch maar gewoon een extra rijtje naast 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Prachtige foto zo! En je hebt gelukkig wel zon in je tuin. Ik heb ook ooit zo'n tuin gehad. En er een moestuintje van gemaakt. Het jaar er op maar een volkstuin gehuurd want alle buurtslakken hielden er feestpartijen en ik moest de catering verzorgen.... Dit zier er wel wat strakker en nieuwer uit. 👍 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaAlmere Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Hahah geweldig omschreven, maar wat zal dat enorm balen zijn geweest toen! Ja ik hoop dat ze mij op tijd opvallen zodat ik maatregelen kan nemen en het hier verder mee gaat vallen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts