Jump to content

Zwarte bessen/ aardbeien likeur.

Marieke

Recommended Posts

Midden Juli 2011 heb ik een drankje van eigen zwarte bessen en aardbeien gemaakt. Met sinterklaas gedronken en nu durf ik het recept wel hier te plaatsen Het was erg lekker en bleek niet giftig te zijn.

Het is er nu niet helemaal de tijd voor misschien, maar vast voor de zomer dan maar..

Dit is wat ik erin heb gedaan, maar denk dat je best wel wat kunt doen naar eigen inzicht. De alcohol heb ik zo gedaan omdat ik het toevallig in huis had.

Misschien was de drank wel iets te zoet , maar dat is misschien mijn eiegn smaak. Weet ook niet of je er ook minder suiker in kunt doen ivm conserverende werking?

komt 'ie :

500g zwarte bessen+aardbeien

700 ml Klarer 28% alcohol ( dat is volgens mij jenever?)

500 ml Pruimendrank 40% alcohol

300 gram suiker

Vanillestokje , overlangs ingesneden

Kaneel stokje

Een gewassen citroen in schijfjes, met schil

Was de bessen en laat er evt wat stelen of blaadjes aan zitten.

Goed droog maken en met een vork plat drukken. De suiker erop strooien en een nacht oid laten staan (minimaal 12 uur).Dan in een goed schone weckpot/fles doen de andere ingredienten erbij en dan goed schudden!

Dan een maand of drie laten staan. Dan de handel zeven. ALs je echt mooie heldere drank wilt hebben, even door een theedoek zeven. Extra lekker als je de drank dan nog even een paar weken laat rusten.

Succes

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Als je het drankje te zoet vind, kun je altijd aanlengen met water of de alcohol die je erin gebruikt hebt.

Water zou ik alleen doen op het moment dat je het op gaat drinken. Moet je een beetje mee uit proberen...moet ook weer niet te waterig worden terwijl het nog steeds te zoet is.

Alcohol kan er gewoon bij.(in jouw geval Klarer)

Dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn 2e portie pruimenlikeur die te stroperig (dus ook veel te zoet) bleek te zijn.

Ik heb op de 2 literfles 20 cl "eau de vie" extra bijgevoegd; die had ik gebruikt bij het maken van de likeur. Nu na meer dan een jaar nog steeds heel erg lekker