Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik laat het vlees altijd een paar uurtjes besterven.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Geplaatst:
tegens woordig is en moet alles zo sterlie gebeuren dat je de melk van bij een boer gewoon kunt drinken .

de verse melk van bij een boer is ook nog stukken goedkoper per liter was dat iets van 30 cent voor de volle melk

Waar haal jij die? en neem je flessen of emmer mee?

kippen laten we hier een halve dag besterven in een emmer water....op advies van buurman hulpslager....waarom weet ik eigenlijk niet. Het vlees was donker van kleur.....vond dat wel vreemd....

Geplaatst:

@Geedee:

ik haalde de melk bij een boer in wijhe in holand

we hebben daar een vakantie boedery .en als we daar zijn ( waren haalde we altijd de melk bij de over buur man die koeien boer was

gewoon in flessen cola werd dan de melk gedaan ....heerlijk

Geplaatst:

@ jack Ik dacht hier ergens in de buurt

@ jorieke Ik was er verbaasd over omdat ik nooit andere kipfilet gezien had dan die roze.....onze kippen hebben inderdaad wel heel wat kilometers op hun tellertje....dus eigenlijk valt dat vlees bijna onder de noemer "wild".

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Mooi topic weer die ik met veel aandacht heb gelezen.

Dit jaar gaan me hanen kuikens apart omdat ik die wil gaan slachten samen met de slachter zodat het wel gelijk diervriendelijk gebeurt(zover het diervriendelijk kan en is)

Maar met welke leeftijd is de haan het lekkerste om te slachten?

Wat ik hier lees dat de eigen dieren 10 x beter vlees hebben geloof ik gelijk.

Het is een phsychologische knop die je om moet zetten want als je nadenkt hoe jouw kip van de supermarktkipfilet het heeft gehad ga ik eigenlijk meer van over me nek.

Ik hoop dat ik die knop om kan zetten.

@ Jorieke,heb jij die koe nu eigenlijk al?ik had het niet gezien in jouw dieren groep

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wij slachten af en toe bokjes en rammetjes. Vorig jaar de eerste varkens hier thuis laten doden - geen reis stress - lekker een emmer peren als galgenmaal en dan zonder het door te hebben stroom door hun kop. Vervolgens in de auto en bij en met de kundige hulp van een kennis in de buurt laten slachten. Voor de niet vegetariers: http://farm-in-slovakia.blogspot.sk/2012/12/recycling.html en de verdere verwerking: http://farm-in-slovakia.blogspot.sk/2012/12/pork-processing-day-2-and-3.html

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

Ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheid om hier dieren te houden, dus koop ik eens per jaar een vleespakket van de grazers die hier op de heide rondlopen: Schotse Hooglanders, Schoonebeker en Drentse Heideschapen. Ook bij dit vlees kun je goed merken dat die beesten lekker buiten hebben geleefd (ik kom er regelmatig tegen als ik ga wandelen): het vlees is veel steviger en donkerder dan de equivalent uit de supermarkt; het zijn echte spieren!

Die spieren zie je trouwens ook wel als je de kudde Schotse Hooglanders langs ziet denderen omdat ze ergens van geschrokken zijn. Machtig gezicht!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag mijn 1e haan geslacht slik..

Hij hangt nu op en morgen schoonmaken.

Wat blijft het krom ,maarik zet door.

De reden dat hij geslacht is was omdat hij ons aanviel en niet zo'n beetje ook zodra je buiten kwam en niks zag en een paar stappen deed hoorde je bijna een paard aankomen zo driftig kwam die aanrennen

Met een grote sprong en poten naar voren viel die zonder aarzelen aan.

Aantal keer is die zelfs tot mijn heupen en borst gekomen.

Mijn benen zitten onder de wonden en beurse plekken en bulten van hem

Eerst lief aangepakt en had ergens gelezen om op zijn rug te leggen maar niks hielp, harde brul ook niet maakte niks uit van alles geprobeerd.

Zelfs over hekken gevlogen terwijl die dat eigenlijk niet eens ken.

Zelfs door gaasprobeerde hij je aan te vallen

Ook heeft die me al is in mijn hoofd aangevallen toen ik gebukt stond en hij uit het niet kwam..

Zelf de groep was onrustig en de keren dat ik hem apart zetten werd de groep rustig.

En nu ook na de slacht binnen 10 minuten was de groep weer rustig..

Moeilijk vind ik het wel en morgen met schoonmaken ook.

Volgende keer doe ik het zelf op de manir hoe ik ooit kalkoenen heb zien slachten

Een jutte zak ophangen in de bodem een gat en dan tjakka..

Ik wist wel dat ze konden rennen na het slachten maar wist niet dat ze nog zoveel bewogen erna.

Daar schrok ik wel van en had even een twijfel of die wel dood was.

Maar dat was die wel en nu achteraf weet ik het ook zeker.

Pff 1e stap wel moeilijk omdat het in me botte hersenens verkeerd geprogrameerd is.

Deze haan een jaar een heerlijk leven gehad en heerlijk gegeten.

Toen die man en ik aan kwamen lopen zat die nog net op een hen en 2 tellen erna was die er niet meer..

Betere dood ken die volgens mij niet hebben.

Zeker niet als ik wel eens die vrachtwagens ziet en ook wel eens verhalen heb gehoord hoe het in die fabrieksslachterijen gaat .

En dan nog geen eens te spreken over het volwaardig leven wat ze hebben gehad niet dus..

Maarja,nu nog schoonmaken en eten ik vond het eigenlijk ook respectloos tegenover het dier als ik er niks mee zou doen en in de kliko zou gooien.

In het ergste geval als het eten niet lukt geef ik het aan de honden.

Maarik wil het leren.

2 hennen zijn aan de leg en komen zeker weten ook hanen uit dus die gaan apart voor de volgende slacht ronde ..

moet je nu maken

Geplaatst:

Knap gedaan Red! Die 1e (paar) is moeilijk, en raar. Daarna wordt het wel makkelijker, al blijft het een vreemd iets.

Waarom maak je hem morgen pas schoon? Gaat dat wel goed met de darmen?

Wij maken het dier meteen na het doodmaken schoon. Of nou ja... bijna meteen, want ik laat ze wel altijd even afkoelen

Hij zal wel 'lekkere' paarse poten hebben, die haan van jou. Is hij 1 jaar oud? Dan krijg je ze nog wel zachter als je ze een klein uurtje in bouillon laat sudderen. Dan nog even onder de gril met wat kipkruiden... lekker!

Geplaatst:

HI Red altijd moeilijk je eerste dier slachten zeker als je in den beginne daar niet mee gerekend ehbt, wat je je eigen voorhoud dat eht dier een goed leven heeft gehad is prima want zo is het gewoon..

Wij slachten altijd in de avond, pakken het dier van de stok uit de ren, geven een tik op het achterhoofd met een rondhout en daarna slachten we hem. Hangen daarna het karkas in de Stadl waar het koel is aan de poten op boven een emmer zodat hij leegbloeden kan en versterven, de volgende ochtend vroeg pluk ik hem (even overgieten met heet water dan gaat het wat makkelijker) en daarna haal ik dan het karkas leeg. Is het warm en heb je geen koele plek om het dier op te hangen dan is het beter meteen het dier te plukken en te ontdoen van zijn ingewanden enzo, daarna goed spoelen en in de koelkast liefst een 10 tot 12 uur laten versterven voor verdere verwerking.

Een haan van een jaar kun je gebruiken als sudderkip (duurt langer als een kip uit de supermarkt) of in de slowcooker, gehakt van draaien en worstjes er van maken, soep van maken of gaarkoken totdat het vlees loskomt en bvb kroketten of ragout van maken, T'is even wennen voor velen want de smaak is intensiever dan die van de toch wel smakeloze rommel die ze normaal verkopen in de winkels. Doordat ze een gemengd voeder hebben , alles wat jij ze geeft, groenvoer, gras, insecten etc . meer bewging en leeftijd krijgt hun vlees een meer 'wild' smaak en kleur.

Wil je trouwens zo snel na het slachten van je eerste dier het niet meteen opeten dan snijd hem in handzame stukken en vries hem in.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

@ jorieke ,ik dacht en had ergens gelezen dat ze eerst leeg moesten bloeden en een nacht moesten hangen.

Wist dus niet dat ik hem gelijk schoon kon maken weet ik dus voor de volgende keer.

Hij is haha was dus nog net geen jaar oud dus hoop en denk dat er nog wel lekker vlees af komt

Het is ind heel raar gevoel maar ik zet door en wil het leren.

@Danuta,txs oor de tip van heet water die ga ik dus gebruiken.

Ik ben ook ind ook van overtuigd als ik mijn pshychische knop kan omzetten dat het dier beter smaakt als de supermarkt kippen.

Ik merk het al aan de eieren dat die veel beter van smaak zijn als de gekochte eieren.

Nog een uurtje en dan is het het uur van de waarheid weer dan word die schoongemaakt(slik) maar gaat me lukken.

Tenslotte komen de volgende hanen er ook al aan want ik heb er 2 die op een nest liggen en geheid ook hanen hebben.

mischien ga ik ook is opzoek naar een gehakt molen ook een manier om het dier te verwerken.

Ik ga me er maar is goed in verdiepen wat ik allemaal mee kan.

moet je nu maken

Geplaatst:

Hier zijn er ook weer 2 geslacht vanmorgen. We laten ze altijd eventjes uitbloeden, maar er komt niet zo veel uit hoor.

Wij plukken niet, wij villen. Gaat een stuk sneller, en met plukken trek je toch altijd wel wat vel los.

We halen er de filets en de poten vanaf. De rest (=bijna niets meer) gaat naar de dieren.

Ik bereid nooit een hele kip, dus dan heb je dat karkas ook niet nodig. Zit echt bijna geen vlees aan.

Geplaatst:

Hi Jorieke... van de rest maak je de beste kippenbouillon die je ooit verwerkt of geproefd hebt )

Afsterven laten is altijd beter voordat je hem kookt, braad of wat dan ook, vlees is dan weer soepel aangezien de rigor mortis weg is en de lichaams eigen enzymen het vlees 'zachter' maken.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Wat doen jullie eigenlijk met de kop nemen jullie die ook mee om bouillon te maken of gooien jullie die weg?

moet je nu maken

Geplaatst:

Hi Red, ik gooi de kop en de onderpoten weg, er zijn mensen die ook die gebruiken maar ik denk dat de meesten die weggooien )

Levertje goed schoonmaken hoor, voorzichtig de gal wegsnijden, hartje en nek kunnen heel goed in de soep.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Als je trouwens last hebt van de lucht, ik vind het bijzonder onprettig maar heb dan ook een sterk reukvermogen, dan smeer iets sterk ruikends onder je neus zoals bvb eucalyptuscreme of een goede franse parfum )

Kun je niet met je hand in het karkas omdat of de kip te klein is of de hand te groot dan knip hem langs de ribbenkast open.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Je hebt helemaal gelijk, mijn honden hebben nooit rauw gegeten dus daar stap ik nu niet op over, ook fokken wij niet speciaal voor de keuken.... ik laat eigenlijk weinig broeden toe.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

De honden eten meestal schapenvlees, van ramlammetjes die niemand wil hebben Maar af en toe dus ook kip. Ze hebben van pup af aan altijd brokken gehad, en nu sinds een 1,5 jaar vers vlees en bot. En de een moest er aan wennen, de ander totaal niet.

We hebben de hanen van vanmorgen wat langer laten hangen, omdat we nou eenmaal wat regenbuien op onze kop kregen, en we het meeste werk buiten doen (ivm veren en vieze poten, etc.)

De hanen waren helemaal stijf, totaal niet fijn om mee te werken. Dat is dan de volgende dag dus weer beter? Normaal verwerken we ze dus binnen het uur na het slachten, en dan zijn ze nog mooi soepel en buigzaam. Handig tijdens het verwerken.

Geplaatst:

Wij maken de poten schoon (nageltjes en vel eraf) die gaan dan mee in de bouillon. Kop gaat naar de vossen oid, nekje braden we mee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Las ergens dat kippenpoten een delicatesse zijn.

Vorige week voor het eerst een schaap geslacht, collega heeft geschoten en gestoken maar met de rest heb ik meegeholpen, viel me honderd procent mee, ik was heel zenuwachtig en wist niet hoe ik zou reageren maar het feit dat het dier zo rustig dood ging vond ik erg geruststellend.

Het uittrekken van de vacht en de ingewanden verwijderen was buitengewoon interesant , geur van de binnenkant van een kip vind ik heftiger.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...