Jump to content

Olijfboom probleem na verplanten

Ed3lm4n

Recommended Posts

Wij zijn in de winter verhuisd en ik heb mijn olijfboom die in volle grond stond meegenomen. De nieuwe eigenaar ging toch alles opnieuw aanleggen, dus de boom moest er uit. Hij is half maart uit de grond gehaald en in een boombak geplaatst. De kluit paste er volledig in, dus ik hoopte dat de boom het zou overleven. Nu we enkele maanden later zijn, ziet het er niet zo goed uit. Bijna al het blad is verdwenen en wat er nog opzit is volledig bruin met vlekken. Ik denk dat de boom na het verplanten teveel water heeft gehad, maar ik heb een systeem voorzien om het water uit de boombak te halen. Omwille van de aanhoudende regen van de afgelopen maanden, heb ik ook een verluchte afdekking voorzien zodat er niet nog meer water in de bak kan komen. Op dit moment zou de kluit dus niet meer te nat mogen staan. De boom stond eerst in de schaduw, maar door het gebrek aan zon van de voorbije maanden heb ik hem eind april naar een plek in volle zon gezet. Verder heb geef ik de boom elk jaar een speciaal mestpakket voor olijfbomen en heb ik extra koemest voorzien. Normaal gezien doe ik er af en toe ook nog een scheut vloeibare meststof bij, maar gezien het feit dat er waarschijnlijk toch te veel vocht in de bak heeft gezeten, heb ik dat al een tijd niet meer gedaan. Als ik aan de schors krab, zit er nog altijd groen onder, dus ik ga er van uit dat de boom nog steeds leeft. er zit wel enorm veel dood hout op nu en hij heeft ook veel last van korstmos. Het is een bijzonder mooie vorm van olijfboom, dus ik wil hem graag redden, maar kan alle tips gebruiken. Alvast bedankt. 

Hierbij enkele foto's:

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Die blauwe afdekking zorgt er wellicht voor dat het reeds aanwezige water nog maar moeilijk kan verdampen. Die zal ook de zon weerhouden om de bodem te verwarmen. Ik zou die afdekking er alleen opleggen wanneer er echt weer regen aangekondigd is.

@swa: ok ik zal de blauwe afdekking wegnemen. Er is wel genoeg verluchting onder geweest en ik heb een drainagebuis in de bak gestoken, dus ik denk dat het meeste water er wel al uit is, maar toch bedankt voor de tip. Ondertussen regent het veel minder dus hopelijk komt er terug een natuurlijk evenwicht. 

@rorror: vorige jaren heb ik er een beschermhoes over gedaan, maar toen heb ik gelezen dat die ook niet ideaal is. Eigenlijk had hij dit jaar best veel blad toen hij verplant is. Dan was ook de ergste vorst en sneeuw al geweest. Het heeft daarna nog wel eens gesneeuwd, maar februari was de ergste koudegolf denk ik. Daarna heeft hij nog +/- 4 weken in de grond gestaan, dus ik weet niet of hij daar veel van afgezien heeft.