LindaAlmere Geplaatst: 4 juni 2021 Geplaatst: 4 juni 2021 Goedemorgen Allemaal, Dit is mijn eerste jaar 'moestuinen' en ondanks dat na de regenachtige weken nu veel plantjes eindelijk een beetje beginnen te groeien door de afgelopen zonnige dagen, zijn er toch een aantal plantjes die er gewoon niet zo 'happy' uitzien.... Geen idee of ik wat fout doe maar zouden jullie mij kunnen adviseren hoe ik kan zien wat er met deze planten aan de hand is en wat ik eraan zou kunnen doen? Hierbij foto's van mijn: - Pompoen Cucurbita Maxima - Aubergine (Boulanger) - Framboos Rubus ID. Little Sweet Sister (dwergframboos) Alvast bedankt voor het meedenken, Groeten Linda Quote
Lowie Geplaatst: 4 juni 2021 Geplaatst: 4 juni 2021 Hey Linda! Fouten zijn er om uit te leren, ik leer zelf ook nog elk jaar bij. De planten die je op foto hebt staan houden allemaal van warm zonnig weer dus tijdens die koude regenachtige dagen zijn die in een soort van 'rustmodus' gegaan. Ze groeiden toen redelijk traag. De plotse overgang naar het zonnige weer is dan een soort van shock voor de plant. De blaadjes zijn het niet gewoon om zo'n grote hoeveelheid zonlicht te moeten opvangen, en als er een druppeltje water op ligt dan krijg je een concentratie van zonnestralen (zoals we vroeger wel allemaal eens vuur hebben proberen te maken met een vergrootglas 😉). Je planten hebben volgens mij dan ook last van zonnebrand. Ik heb dit momenteel ook voor met mijn tomaten. Maar geen paniek, je plantjes zien er nog sterk genoeg uit om dit te overleven. Zal misschien iets trager gaan maar komt zeker goed zo lang de groeipunten er nog goed uitzien. Als ze genoeg extra blaadjes ontwikkeld hebben kan je eventueel de beschadigde bladeren verwijderen. Succes nog! Lowie Quote
LindaAlmere Geplaatst: 4 juni 2021 Auteur Geplaatst: 4 juni 2021 Hallo Lowie, Ah wat goed om te horen!! Ik geef ze alleen s'avonds om de dag bij de stam water (behalve voor een paar planten in bak die doe ik dagelijks), is dat een goede frequentie? Fijn dat dit er bij lijkt te horen, ik zie bij allemaal inderdaad wel nieuwe mini blaadjes 'in de maak' dus zodra die groter worden zal ik ook de kapotte bladeren eruit knippen en er verder vanuit gaan dat het goed komt, enorm bedankt voor deze geruststelling!! Groeten Linda Quote
fre3ke Geplaatst: 4 juni 2021 Geplaatst: 4 juni 2021 Of....je hebt stikstof tekort doordat je een laag houtsnippers hebt aangebracht. Dan verkleurt het blad geel. Water geven is een kwestie van je vinger in de grond steken. Is die op een paar centimeter diep nog vochtig, dan hoef je niet te bewateren. Teveel water is namelijk ook schadelijk. Quote
Kruidje Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Zijn de planten wel in contact met de grond? De houtsnippers als mulch zou op zich niet echt een probleem moeten zijn, maar als je erin hebt geplant en de wortels dus in de houtsnippers op zoek moeten naar aarde (waar ze dan weer voedingsstoffen kunnen vinden) zou het inderdaad een gebrek kunnen veroorzaken. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
fre3ke Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 9 minutes ago, Kruidje said: houtsnippers als mulch zou op zich niet echt een probleem moeten zijn, Ook als mulch zijn houtsnippers een probleem. Zeker bij jonge eenjarigen die stikstof uit de grond moeten halen. Quote
Kruidje Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Laten we zeggen dat de meningen hierover verschillen. Wat je echt nooit moet doen is het ingraven van houtsnippers dus let op als je in de mulch plant. Dan moet de mulch eerst helemaal opzij. Als houtsnippers en grond vermengd raken dan geldt de uitspraak zeker. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Flup Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Ik zou persoonlijk bij mijn groenten ook niet met hout mulchen. Heb dat vorig jaar wel deels gedaan, maar dat was niet echt een succes bij die groenten in de border (waaronder aubergine, komkommer). Bij de fruitstruiken zoals de aalbes was het weer wel prima, die kunnen dat prima hebben. Beginnersfouten maakt iedereen trouwens. Ik voel mij dan wel geen beginner meer, maar ook ik maak nog fouten. Zelfs dit jaar. En daar leer je van, dus dat is goed. En dan doe je het het volgende jaar ongetwijfeld beter. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Wat heeft Flup dat toch mooi verwoord zeg!Zelf ben ik ook niet zo van de houtsnippers bij moesplanten. Alleen bij mijn bessen doe ik dat en vaste borders met planten zoals taxus. Eenjarigen vinden houtsnippers in mijn bescheiden optiek toch minder lekker. Quote
LindaAlmere Geplaatst: 5 juni 2021 Auteur Geplaatst: 5 juni 2021 Ik had inderdaad op veel (online) plekken gelezen dat het de grond langer vochtig, onkruid vrij en vruchtbaarder zou houden maar ik heb het echt pas een week na het planten neer gelegd dus het kan niet bij de wortels gekomen zijn. Wel heb ik nu sinds gister nav jullie tips de grond rondom de plantjes zelf ter grootte van hun kluit ongeveer vrij gemaakt van de houtsnippers in de hoop dat ik zo het beste van twee werelden kan hebben 😆🙏? Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Het gaat niet om hout dat bij de wortels komt, dat verhaal van @Kruidje is niet waar het om gaat. Het hout gaat verteren en bindt daarbij stikstof uit de bodem, die niet meer voor de plant beschikbaar is. Dan kan een plant stikstofgebrek krijgen. Om te zien of dat speelt, kun je je eigen urine gebruiken, dat is een snelle stikstofbemesting. 10x verdunnen en daarmee de gewone watergift uitvoeren. Als na een paar dagen het blad bijkleurt, weet je het probleem én de oplossing 😉 Quote
Flup Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Houtsnippers als mulch, houdt de bodem ook vochtiger. Die droogt minder snel uit. Dat klopt absoluut. En het remt de onkruidgroei en het ziet er ook verzorgd uit. Maar hout verteert en onttrekt veel stikstof uit de bodem en dat is voor groentenplanten minder geschikt. Als je de bodem vochtig wilt houden, kun je ook schapenwol overwegen. Dat gebruik ik als mulch voor mijn courgettes en pompoenen en ook de paprika's. Vorig jaar voor het eerst geprobeerd en het werkt heel goed! En het verteert ook niet zoals hout. Maar er zijn ook mensen die dat ook niet ideaal vinden. Zoveel moestuinders, zoveel meningen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.