BLONDIE Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) Zijn er moestuinders die ervaring hebben met aardbeien in bakken en als bemesting Kristalon Orange hebben gebruikt ? Eventueel in combinatie met andere soorten bemesting ? Zijn jullie tevreden over de behaalde resultaten ? In de trant van de mislukking van een ander is mijn succes, hoor ik ook graag als een bemesting mix niet zo goed is gegaan, heb je toen iets nieuws geprobeerd ? Als ik de stoffen individueel op internet opzoek, zoals zwaveltrioxide, dan krijg ik het gevoel dat ik een luchtdicht beschermd pak aan moet bij iedere watergift ^^ Als ik in de omschrijving doorlees van KRISTALON Orange staat daarin: 'die in combinatie met YaraLiva CALCINIT, een complete voedingsoplossing voor de substraatteelt geeft'. Als ik de Calcinit (= Stikstof 15.5% + Calcium 26.5%) niet zou gebruiken heb ik dan een Calcium tekort ? Moet ik me hier zorgen over maken ? ************************************************************************************* Ik heb vorige week een aantal frigo aardbei plantjes aangeplant kweekverslag aardbeienbakken en deze zien er al goed uit. Voor de watergift gebruik ik een gieter, de aardbeien staan in de tuin, dus ik kan meerdere keren per dag water geven. Mijn substraat mix is 42% witveen, 22% zwartveen, 29% cocos en 7% perliet. Omdat ik ga bijmesten met kristalon orange kunstmest en ik hierdoor het bodemleven dood, lijkt een organische combinatie mest hierbij mij niet verstandig. Dit is mijn eerste ervaring met een moestuin, ik probeer mijn best te doen om geen domme fouten te maken door veel te lezen, maar wat betreft bemesting kom ik er niet helemaal uit. Als het een beetje lukt met de aardbeien dit jaar, probeer ik komend jaar weer 2 of 3 nieuwe groenten. ************************************************************************************* STADIUM 1 Aanplanten - in onbemeste grond aangeplant op 2 juni 2021, eerste dagen goed water geven. STADIUM 2 Wortelontwikkeling - de eerste 4 weken na aanplant: mogen frigo plantjes niet worden bemest, dus tot 30 juni 2021 geen bemesting, alleen grond licht vochtig houden. (vanaf tweede jaar basisbemesting vaste mestgift bij het opschonen van de bak in het voorjaar in maart) STADIUM 3 Vegetatieve groei (groei van bladeren, stengels en wortels) - bijbemesting: dagelijks ??? µS/cm YaraTera KRISTALON Orange STADIUM 4 Generatieve groei (vorming bloemstengels en bloei) - bijbemesting: dagelijks ??? µS/cm YaraTera KRISTALON Orange STADIUM 5 Vruchtzetting (vanaf groot groen ontwikkelingsstadia van aardbeienfruit - basisbemesting: vaste mestgift bijbemesting: dagelijks ???? µS/cm YaraTera KRISTALON Orange STADIUM 6 Na de oogst - basisbemesting: vaste mestgift bijbemesting: dagelijks ??? µS/cm YaraTera KRISTALON Orange ************************************************************************************* basisbemesting: nader te bepalen ^^ ************************************************************************************* Stikstof (N) is belangrijk voor de productie van groene bladeren en de vruchtontwikkeling, het bevordert groeiprocessen en eiwitopname in de plant.Fosforzuur (P2O5) levert energie aan de plant en is vooral belangrijk voor wortelontwikkeling, bloeminductie en hogere vruchtaantallen.Kaliumoxide (K2O) stimuleert, net als stikstof, een sterke groei en verbetert de waterhuishouding in de plant, stresstolerantie en transport/accumulatieprocessen.Magnesiumoxide (MgO) stimuleert de fotosynthese als gevolg van het toenemende chlorofyl van planten.Magnesiumoxide (MgO), Zwaveltrioxide (SO3), IJzer (Fe) en micronutriënten verhogen de plantengroei en de ophoping van droge stof in de vrucht.Borium (B) is nodig voor pollenkieming en goede vruchtzetting, wat leidt tot hoge vruchtaantallen en een beter vruchtgewicht.Zink (Zn) is nodig voor de groei en ontwikkeling van nieuwe weefsels. *Calcium (CaO) zorgt voor een goede plant- en vruchtsterkte, beschermt de wortel-, blad- en stengelproductie en bevordert de opbrengst. ************************************************************************************* De google vertaling is niet geweldig, hier is de engelse bron tekst: https://www.yara.us/crop-nutrition/strawberry/role-of-nutrients-by-growth-stage/ De rol van voedingsstoffen door de groeifase van aardbeien Aardbeien hebben de juiste voedingsstoffen op het juiste moment nodig om de best mogelijke resultaten te behalen. Hier vindt u een overzicht van de rol van voedingsstoffen per aardbeigroeistadium. Vegetatieve groei: de groei van bladeren, stengels en wortels Stikstof - in dit stadium zijn hoofddoses vereist voor blad- en plantexpansie Fosfor - om aan de opnamebehoeften te voldoen door middel van bloei. Kalium - om sterke loodgroei te bevorderen en een sterke plantontwikkeling op te bouwen. Calcium - om niveaus in de plant op te bouwen en een constante toevoer naar zich ontwikkelende weefsels te behouden. Zwavel en magnesium - zorgen voor een krachtige, gezonde bladgroei en ter verbetering van de plantenvoorraad. Micronutriënten - zorg ervoor dat de fotosynthetische groei niet beperkend is. Generatieve groei: de ontwikkeling van bloemen, vruchten en zaden. Kalium - piekvraag voor de ontwikkeling van bessen en om de kwaliteit van het fruit op te bouwen. Stikstof - in kleinere hoeveelheden om de stabiliteit van het fruit niet in gevaar te brengen. Fosfor - voor sterke bloemknopvorming. Calcium en magnesium - om de ontwikkeling van nieuw weefsel te ondersteunen en de integriteit van het fruit te vergroten, ziekte te verminderen en de houdbaarheid te maximaliseren. Borium - voor een goede stuifmeelproductie, zaadvorming en vruchtzetting. Andere micronutriënten - indien nodig om de groei te behouden. Vruchtbaar tot volwassenheid Kalium - om de fruitkwaliteit te maximaliseren, met name TSS, zuurgraad en smaak. Fosfor - om de niveaus aan te vullen die worden herverdeeld aan het fruit. Stikstof - in beperkte hoeveelheden om andere voedingsstoffen in evenwicht te brengen (overmatige N in dit stadium kan fruit bederven, maar te weinig N vermindert de vruchtgrootte). Borium en calcium - voor vruchtkracht. Na de oogst tot vestiging Stikstof - om reserves in de kroon op te bouwen voor recycling en daaropvolgende groei van nieuwe bladeren in de lente. Fosfor, calcium, boor en zink - om een sterke wortelontwikkeling te maximaliseren en nieuwe groei te ondersteunen. Kalium - voor een goede plantontwikkeling. ************************************************************************************* Stadia van de ontwikkeling van aardbeienfruit: De acht visuele ontwikkelingsstadia van een aardbei. klein groen groot groen ontgroening wit eerste verkleuring gevorderde verkleuring gedeeltelijk rood volledig rood ************************************************************************************* De plant verdeelt zijn energie tussen vegetatieve en generatieve groei. De bladeren van een plant zijn het productieorgaan van suikers. Hoe meer vegetatieve groei, des te meer bladoppervlak waar suikerproductie plaats kan vinden. De zelfontwikkelde suikers voeden de plant, daardoor is extra groei, vruchtzetting en knolvorming mogelijk. Vegetatieve groei kan worden onderverdeeld in twee processen: Celdeling: er komen meer cellen bij, waardoor de plant groter wordt. Celstrekking: de bestaande cellen nemen meer water op, waardoor ze langer worden en de plant dus ook groter wordt. Wat remt vegetatieve groei? Als de balans doorslaat naar generatieve groei dan gaat er meer energie, water en nutriënten naar de groei van generatieve delen en wordt de vegetatieve groei geremd. Een plant gaat op een bepaald punt in zijn natuurlijke cyclus over op generatieve groei onder invloed van leeftijd, jaargetijde en klimaatomstandigheden (met name licht en temperatuur). De overgang van vegetatieve naar generatieve groei kan ook plotseling plaatsvinden onder invloed van stress (hitte, koude, droogte). Dan wordt de vegetatieve groei vrijwel direct geremd en komt de plant ‘stil te staan’. Daarnaast zijn vrijwel alle nutriënten betrokken bij de vegetatieve groei van planten. Onvoldoende opname van deze voedingsstoffen zorgt dan ook voor suboptimale vegetatieve groei. Wat stimuleert vegetatieve groei? Een ruime stikstofvoorziening, voldoende water, hoge luchtvochtigheid en gematigde temperatuur stimuleren vegetatieve groei. Voor een goede vegetatieve groei is het belangrijk dat de plant de voedingsstoffen in de bodem goed kan opnemen. Zowel hoofdelementen (N,P en K), secundaire elementen (Ca, Mg en S ) en sporenelementen (Mn, Zn, Fe, Cu, B en Mo) zijn van belang bij de vegetatieve groei. Vegetatieve groei is namelijk de resultante van tal van plantfysiologische processen zoals fotosynthese, celdeling, celstrekking, transport van suikers, etc. Indien 1 van deze processen geremd wordt, zal de vegetatieve groei vertragen. ( bron: https://soiltech.nl/doel/vegetatieve-groei/ ) ************************************************************************************* https://www.yara.us/crop-nutrition/strawberry/nutrient-deficiencies/ YaraTera KRISTALON is de verzamelnaam voor een groep NPK-oplosmeststoffen. Dankzij de hoge kwaliteit van de gebruikte grondstoffen, de uitgekiende verhoudingen tussen de verschillende elementen en het complete pakket spoorelementen staat YaraTera KRISTALON al vele jaren aan de top van dit segment van de meststoffen. Het product lost snel en restloos op. De vele verschillende samenstellingen maken het voor de gebruiker mogelijk om voor vrijwel ieder gewas en ieder groeistadium een samenstelling te kiezen.YaraTera KRISTALON Orange, NPK-oplosmeststof 6+12+36+3 MgO+20,0 SO3+spoorelementen is een NPK-meststof, die in combinatie met YaraLiva CALCINIT (kalksalpeter), een complete voedingsoplossing voor de substraatteelt geeft. Door de hoeveelheid CALCINIT te variëren, kan men de oplossing aanpassen aan de behoefte van het gewas. Ook kan men een gedeelte van de YaraLiva CALCINIT vervangen door salpeterzuur. Zo past men de voedingsoplossing aan aan de kwaliteit van het uitgangswater. De hoeveelheid salpeterzuur is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid bicarbonaat die in het water aanwezig is. YaraLiva CALCINIT en YaraTera KRISTALON Orange moeten in afzonderlijke bakken opgelost worden en mogen pas in sterk verdunde vorm gemengd worden. Productomschrijving YaraTera Kristalon Orange 6-12-36 is een wateroplosbare NPK meststof met een toevoeging van magnesiumoxide. Toepassing YaraTera Kristalon Orange 6-12-36 kan voor veel verschillende teelten worden gebruikt, in meerdere groeistadia. Samenstelling Stikstof totaal (N) 6% Nitraatstikstof (N-NO3) 4,5% Ammoniumstikstof (N-NH4) 1,5% Magnesiumoxide (MgO) 3% Borium (B) 0,025% IJzer (Fe) 0,07% Molybdeen (Mo) 0,004% Fosforzuur (P2O5) 12% Kaliumoxide (K2O) 36% Zwaveltrioxide (SO3) 20% Koper (Cu) 0,01% Mangaan (Mn) 0,04% Zink (Zn) 0,025% ************************************************************************************* YaraTera CALCINIT is een volledig wateroplosbare stikstof en calcium-meststof.Het is een fijne korrel die snel en volledig oplost in water. YaraTera CALCINIT is geschikt voor alle watergeefsystemen.De meeste planten hebben een voorkeur voor nitraatstikstof. De opname van nitraatstikstof bevordert de opname van kalium, calcium en magnesium. Het opgenomen calcium verbetert met name de sterkte van de celwanden. Dit leidt automatisch tot een verbeterde kwaliteit, houdbaarheid en opbrengst. Calcium speelt een cruciale rol bij het voorkomen van neusrot bij tomaat en paprika en rand bij sla. Stikstof: N 15.5% (Nitraat-N 14.4%)+(Ammonium- N 1.1%) Calcium: CaO 26.5% ************************************************************************************* 18 juni 2021 aangepast door BLONDIE Quote
acpronk Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Ik heb ook pas Kristalon Oranje gekocht, maar nog niet gebruikt. Had onlangs nog wat algemene mest 12-10-18 gebruikt.Zodra het laatste rek klaar is en de irrigatie slangen ook, dan geef ik Kristalon Oranje. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 'Als ik de Calcinit (= Stikstof 15.5% + Calcium 26.5%) niet zou gebruiken heb ik dan een Calcium tekort ? Moet ik me hier zorgen over maken ?' Zou ik me nu niet druk over maken. Ik geef aardbeien nooit extra calcium. Calcinit gebruik ik daarin tegen wel bij paprika en peper planten, die zijn daar heel gevoeilig voor. Christalon orangje geef ik zodra ze bloeien en vruchten gaan dragen. 7 uren geleden, BLONDIE zei: Mijn substraat mix is 42% witveen, 22% zwartveen, 29% cocos en 7% perliet, omdat deze mix geen grondleven bevat leek organische mest mij niet verstandig. Je gebruikt organisch matriaal, deze mix trekt dus van zelf bacteriën en ander bodem leven aan. Sporen gaan b.v. via de lucht. Al zou je gaan mesten met koekorrels, is dit geen enkel probleem. Ik gebruik bv koekorrels bij planten, die volledig in onorganish matriaal staan. Dus b.v. Alleen in kleikorrels (of als voorbeeld volledig in perlite staan). Je hebt een perfecte start gemaakt. Ga nu lekker achter uit zitten, en laat het eerste jaar gewoon op je af komen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
BLONDIE Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 Ja ik gooi 2 dingen door elkaar. Wat ik bedoelde was, omdat ik kristalon orange ga gebruiken en dat een kunstmest is dat alle bodem leven dood, lijk het me onverstandig om er een biologische bemesting als aanvulling bij te gebruiken. uhmm....... ^^ Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Joh, ik geef aardbeien zelfgemaakte bladaarde, twee x per jaar en die gaan daarop als een speer. Sorry is geen antwoord op je vraag en dus vast off topic. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 2 hours ago, BLONDIE said: omdat ik kristalon orange ga gebruiken en dat een kunstmest is Waarom gebruik je eigenlijk kunstmest? 1 Quote
acpronk Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Ik gebruik het als extra.Als je alleen (eigen) compost gebruikt, dan neem je meer van je land af dan je toevoegt. En in Kristalon Oranje zitten ook sporenelementen. Maar ik ga dit jaar ook aan de slag met plantengier maken.En in die Bato en andere aardbei bakken is het lastig compost toevoegen. Vloeibare mest is dan makkelijker. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
BLONDIE Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) @mdubbelm Ik heb nog nooit iets met planten gedaan, alles dat ik lees op het forum is voor mij nieuw, ik doe dus maar wat. Tot een week geleden (toen had ik de frigo plantjes en bemesting al gekocht) wist ik niet eens het verschil tussen kunstmest en biologische bemesting, weet ik nog altijd niet precies. In het topic van Borsalino over aardbeien in bato bakken zijn er een heleboel mensen die kristalon orange gebruiken en schijnbaar met succes, veel gebruiken hierbij nog andere vormen van bijmesting. Ik dacht bij de aankoop van de kristalon orange dat ik alleen daaraan genoeg zou hebben als bemesting, maar nu ik alle reacties over bemesting uit het topic van Borsalino heb doorgelezen over bemesting, zie ik dat iedereen dat gebruikt als bijbemesting, dus ik heb nog iets anders nodig al basis bemesting. Alle reacties over bemesting uit het topic van borsalino heb ik 3 reacties onder deze gequote, ik ben niet de enige met vragen volgens mij, haha. 10 juni 2021 aangepast door BLONDIE Quote
acpronk Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Het enige dat ik zeker weet is dat een plant licht, water en bemesting nodig heeft ^^Vergeet CO2 niet. In kassen wordt dat extra toegevoegd om de planten beter te laten groeien. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
BLONDIE Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) Op 8-6-2021 om 23:41, acpronk zei: Vergeet CO2 niet. In kassen wordt dat extra toegevoegd om de planten beter te laten groeien. Ik zal even een paar gasflessen kopen en in de zon in mijn tuintje zetten, die 2 gasten zijn echt hilarische ^^ 10 juni 2021 aangepast door BLONDIE 1 Quote
BLONDIE Geplaatst: 9 juni 2021 Auteur Geplaatst: 9 juni 2021 (aangepast) Dit zijn de meeste reacties over bemesting uit het topic (ik ga ze morgen nog eens goed doorlezen, nu geen tijd meer voor...). https://www.moestuinforum.nl/topic/1900-aardbei-project-bato-bakken/?tab=comments#comment-29273 Deze topics moet ik nog effe doorlezen ^^ https://www.moestuinforum.nl/topic/829-aardbeien-mesten-voor-of-na-het-planten/ https://www.moestuinforum.nl/topic/12112-patentkali-bij-aardbeien/ https://www.moestuinforum.nl/topic/6560-grond-in-bakken-voor-aardbeienplanten/?tab=comments#comment-119593 https://www.moestuinforum.nl/topic/6083-aardbeien-blijven-klein-extra-bemesten-in-het-seizoen/?tab=comments#comment-120173 https://www.moestuinforum.nl/topic/12704-kristalon-oranje-dosering-per-liter/?tab=comments#comment-202084 *********************************************************************** BEMESTING Op 25-6-2011 om 16:48, henkg zei: Hoe ga je bijmesten? Als pril beginnend balkonteler, dus in bakken, ben ik heel benieuwd. Via je watergeefsysteem, met de hand, hoeveel, bijvoorbeeld Kristalon? Op 25-6-2011 om 17:08, Borsalino zei: Kristalon en Osmocote. Maar pas na 4 weken, nu krigen ze nog niks. Op 29-6-2011 om 09:55, Erwin zei: Alles wat te weinig licht krijgt gaat harder groeien om toch licht te krijgen en als je er dan zo'n stormpje overheen krijgt waait het allemaal aan gort. beetje zonde van het werk. Ik neem aan dat je de ton al in de bemesting hebt zitten. Op 29-6-2011 om 18:03, Borsalino zei: De ton zit al in de bemesting hoor. Op 30-6-2011 om 17:15, Erwin zei: Was vandaag nog bij een kweker die een bekend foutje had gemaakt. hij was te vroeg begonnen met voeding te geven en dan ook nog met in verhouding veel stikstof. Na deze hete dagen hebben zijn planten nu groeimisvormingen. Dus voor iedereen!!! Ga pas bijmesten na een week of 4 en niet met teveel stikstof (N) Op 10-7-2011 om 18:29, Borsalino zei: Vandaag hebben ze allemaal een schepje Osmocote gekregen en wat extra drank tegen het morgen warm gaat worden. Op 8-8-2011 om 23:45, Jorg zei: 3. Hoe doe je het met bemesting, via het druppelsysteem? Hoe ziet je bemestingsprogramma er dan ongeveer uit (met wat bemest je allemaal)? Op 9-8-2011 om 06:24, Borsalino zei: De bemesting is Osmocote Exact en volgens bijmestingsbehoefte kan er via het druppelsysteem Agrolution worden meegegeven. http://www.karobv.nl/cms/Uploads/Aardbeienbrochure_Complete_Bemesting_voor_Aardbeien.pdf Op 9-8-2011 om 17:48, Borsalino zei: Heb prijs gevraagd voor Osmocote bij Frans Agro. Vroeger kocht ik die met kleine hoeveelheid bij mijn vorige aardbeiplantjes leverancier. Op 10-8-2011 om 06:48, Borsalino zei: Je gaat dat er gewoon afhalen. De Osmocote Exact met de NPK voor de aardbeien hebben ze niet, ze gingen zien of ze die konden leveren en de prijs. Op 10-8-2011 om 08:52, senne zei: welke npk heb je daarvoor nodig? Op 10-8-2011 om 18:28, Borsalino zei: Hebben Multicote als alternatief gegeven, kost 3.5€ per kilo, een zak is 25 kg. Is goekoper dan Osmocote. NPK van de Osmocote is 15+9+11+2.5 MgO+sp 12 maanden. NPK van Multicote is 14+7+14+2Mgo+sp 12 maanden, 8 maanden, 6 maanden. Kristalon oranje kost iets van 44€ betaald in april. Op 23-8-2011 om 20:31, Borsalino zei: De Bato bakken met nieuwe stek hebben per plant 10 gr Multicote gekregen. Nu kunnen ze gaan beginnen voor vruchten voor volgend jaar. Op 3-2-2012 om 14:39, henkg zei: aanstaand seizoen voor het eerst met de Kristalon vloeibare voeding van Erwin. Op 3-2-2012 om 16:11, Borsalino zei: Je kan-mag ook wat Osmocote of Muklticote aan je substraat toevoegen, en dan met Kristalon ga je Boenk eroep zitten. Op 21-3-2012 om 07:42, Limoncello zei: Die van mij zijn mooi aan het opkomen. Heb er gisteren 4-7-12+3 opgedaan Op 2-9-2012 om 20:10, Jorg zei: De planten hebben afgelopen week ook hun eerste vaste meststoffen gehad, als het goed is krijgen ze over een paar weken ook nog wat vloeibare meststof via het druppelsysteem. Op 2-9-2012 om 20:20, Borsalino zei: Wat dat druppelen betreft, ik druppel nu 3 keer per dag 15 minuten. Enkel voor de Evie2 in volle produktie is dat aan de krappe kant, maar nog net op het randje, geef ze om de 2 dagen eens een beurt extra. Voor de gesnoeide andere planten is dit zeker genoeg, zelfs aan de ruime kant. Op 12-9-2012 om 17:33, Jorg zei: Ik heb vorige week via de druppelaars de eerste (vloeibare) voeding meegegeven, met een geleidbaarheid van 1200 µS/cm (voor aardbeien min-max 1200-1800 µS/cm). Omdat ik niet dagelijks op de volkstuin ben wil ik de dosis in het vervolg uitspreiden over de week. Als ik het goed begrijp zit ik dan veilig als er dagelijks geïrrigeerd wordt met water dat zo rond de 400-600 µS/cm ligt? Begrijp ik dat zo goed of moet ik nog lager zitten? Op 12-9-2012 om 18:58, Borsalino zei: Heeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, ik gebruik EC dan is het iets van 1.2 tot 1.8, is dat zelfde als uwe qs-cm? En water heeft ook nog eigen EC, mijn putwater is iets van 0.4. Regenwater niks. Op 12-9-2012 om 20:03, Jorg zei: Ja is dezelfde, de output van mijn ec meter geeft de geleidbaarheid weer als 1200 µS/cm wat dus inderdaad een EC van 1.2 is Ik gebruik een mix van regen en kraanwater (wat er tijdens het bijvullen voor handen is). De waarden van het water voor het toevoegen van voeding zitten in ieder geval (ver) onder die 0,4 (of 400 µS/cm in mijn geval). Op 9-4-2013 om 11:56, Barca4ever zei: Qua bemesting, is het voldoende om binnenkort enkel Kristalon Oranje te geven aan de plantjes? Op 9-4-2013 om 16:31, Borsalino zei: Ja, al mag je wel een beetje koemest geven ook, alsook organische mest of Multicote of Osmocote. Maar alles met mate, niet overbemesten! Op 9-4-2013 om 21:18, Barca4ever zei: Nee dat heb ik nog onthouden van m'n bezoekje aan jouw heiligdom Was toch 1 à 2 keer per week twee schepjes kristalon per 10l water? Op 9-4-2013 om 22:10, Borsalino zei: Vanaf de planten groot genoeg zijn, en als de bladeren gutteren. Dan pas beginnen met Kristalon. Beginnen met 1 X per week en zo wekelijks volgens weggroei en belasting vruchten opdrijven. De Figaro is zekers nog te vroeg voor bemesting! Mijn eerste planten geplant op 2 maart en die in de serre staan hebben al Kristalon gekregen. Die buiten staan en veel kleiner zijn nog niks gehad, die moeten eerst nog groeien. Op 26-4-2013 om 18:38, Barca4ever zei: Nee dat kan het niet zijn want ik heb nog geen Kristalon toegediend.De plantjes gutteren nog niet dus ik vermoed dat enkel water geven nog volstaat. Op 26-4-2013 om 19:13, Erny zei: "gutteren" Op 26-4-2013 om 22:10, spike zei: Kun je iets meer vertellen over de hoeveelheid aan water die je geeft. Ik vind 3x maar niet hoeveel minuten en liters. Denk dat dit misschien ook afhanklijk is van het weer en de verdamping. Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat het substraat vochtig blijft en dus water blijft opnemen? druppelen, proffesionals druppelen meerderen keren per uur! Op 26-4-2013 om 23:54, Barca4ever zei: Ik was in de veronderstelling dat ik pas met de kristalon moest starten wanneer de plantjes begonnen te gutteren en er dus vocht door de blaadjes wordt geperst. Dat is op dit moment nog niet het geval en de plantjes zien er op dit moment allemaal nog prima uit. De bladvorming gaat elke dag een flinke stap vooruit en ze zien er allemaal mooi groen uit. We zijn u ongeveer 4,5 na het planten. Zou ik dan toch al starten met Kristalon? Op 26-4-2013 om 23:57, Erny zei: Nou weet ik nog steeds niet wat "gutteren" betekent.... Kristallonervaring heb ik verder niet. Op 27-4-2013 om 02:29, Conny zei: Ik heb dat "gutteren" eens opgezocht. Ik kwam bij http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gutteren-bij-glasgroenten-een-aanwijzing-van-goede-groeikracht/ deze uitleg tegen. "Het verschijnsel is momenteel opvallend bij de vruchtgroenten onder glas. ‘s Morgens zie je bij heel veel planten waterdruppels aan de bladranden hangen. Alhoewel het gutteren positief kan zijn moet je er toch op beducht zijn dat de bladeren niet de hele dag nat blijven. Als een plant lange tijd veel moet verdampen worden de wortels zeer actief. Als daarop een wat koelere nacht en ochtend volgt komt kan je druppels aan bladeren van de planten zien. Dit verschijnsel noemt men gutteren. De plant perst, door de sterke wortelactiviteit, het water door de bladranden heen. Het is alvast een teken van goede groeikracht en van gezonde wortels. enz. " Op 27-4-2013 om 08:38, Bee zei: Barca, ik ben al begonnen exact op 4 weken een eerste keer 1gr/liter om de bladverbranding te testen nu op 5 1/2 week heb ik het herhaald met dezelfde hoeveelheid. Ik denk dat ik het straks bij de vorming van de bloemen ga optrekken naar 1.5gr. Het fenomeen gutteren krijg je zoals Conny zo mooi heeft beschreven pas na aan wat koelere nacht maar ik twijfel dan altijd of het "dat" is of gewoon dauw... Een voorbeeld van wat volgens mij ( deze morgen ) toch gutteren moet zijn, gezien ze allemaal perfect aan de tipjes van de bladen hangen... Misschien zijn er mensen die het kunnen bevestigen ( of ontkennen ) ? Op 27-4-2013 om 16:17, Jorg zei: Vorige week hebben ze hun eerste vaste mestgift gehad met vervolgens een nieuwe toplaagje grond. Op 7-5-2013 om 10:40, wim zei: Zo staan de plantjes er nu bij, Hebben nu een keer voeding gekregen Op 7-5-2013 om 11:11, snowie zei: Wat voor voeding geef je ze? Op 7-5-2013 om 13:02, spike zei: Kun je met alleen osnacote goede aardbeien krijgen. Of moet je andere voeding geven voor de vegatieve fase en de generatieve fase maar dan zul je denk ik ook de ec moeten meten om wortel verbranding te voorkomen. Op 7-5-2013 om 14:48, wim zei: Ik geef kant en klare aardbeienmeststof van kwekenduivenvoorde. Op 10-5-2013 om 08:55, spike zei: een te hoog ijzer gehalte in je geregenings water zou verkeerd zijn Iemand ? Hoe te controleren. Hoe te verhelpen Op 23-5-2013 om 14:19, jogo zei: Ik wil de planten vloeibare mest geven bv kristalon Oranje 6-12-36 3%MgO met een oplossing van 1gr per liter. Mijn vraag is nu hoeveel van deze oplossing moet ik aan de planten laten toekomen, is dat constant? of een liter per dag? of eens in de week een bepaalde hoeveelheid en tussendoor gewoon water zonder voeding? en wat geven jullie de vroege nadat deze zijn uitgebloeid? Op 23-5-2013 om 20:17, Jorg zei: Ik kijk nooit naar hoeveel gram kristalon ik per liter op los, maar gebruik een EC meter. Ik doe het zo: Begin van het jaar bij aanvang goede groei: Vaste bemesting Vanaf dat de groei weer terug is: Kristalon toevoegen aan druppelsysteem - 2 x per week 1200-1800 µS/cm of een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm Vanaf de vruchten beginnen te zwellen Kristalon toevoegen aan druppelsysteem - Dagelijks 1200-1400 µS/cm (min-max 1200-1800 µS/cm.) En nog keer een vaste bemesting. Na de oogst weer dezelfde waarden als "vanaf dat de groei weer terug is". Moet wel zeggen dat ik geen overkappingen heb, dus bij regenachtig weer gaat er ook aardig weer wat voeding mee uit de bak. 1 gram per liter lijkt me te veel, wil wel even voor je kijken wat dat doet met regenwater in EC waarde? Op 23-5-2013 om 22:49, jogo zei: Helaas ben ik nog niet bekent met een EC-meter maar dat kan misschien wel komen. Op onderstaande afbeelding staat die 1 gr. per liter. Is er misschien iemand anders die het zonder EC-meter doet zodat ik toch een indruk krijg hoeveel ik aan voeding moet geven. Op 24-5-2013 om 07:38, Sabien zei: Ik geef 5g op 5L dat ik met de gieter verdeel over de planten die ik heb staan. Zie hier, helemaal optimaal is mijn behandeling vd planten blijkbaar niet geweest. (Ik wil dus aardbeien uit eigen tuin volledig vrij van chemische troep, ook geen 'biologische-goedgekeurde' bestrijdingsmiddelen. Kunstmest liefst zo weinig mogelijk, maar daar ben ik niet zo tegen.) Op 24-5-2013 om 08:38, Bee zei: bij mijn zijn het 28 bakken met 6 plantjes erin, afdak tegen de regen en druppelsysteem. ik geef een extra 10 liter met daarin 10-15gr Kristalon en dat elke week vanaf de 4e week na aanplanten en dat over alle plantjes te verspreiden. Dus die 10 liter is voor 168 plantjes. Door het druppelsysteem staat alles mooi vochtig en merk ik wel dat zelfs die "extra" watergift ervoor zorgt dat het water er onderaan terug uitkomt...dus wat er al of niet verloren gaat is moeilijk te controleren, misschien dat zo'n EC meter inderdaad uitkomst kan bieden... Zo staan ze nu : Op 24-5-2013 om 20:22, jogo zei: Ik zie dat jullie ongeveer de zelfde hoeveelheid voeding per plant aanhouden, ik heb op dit moment 18 bakken met aardbeien staan dan ga ik er van uit dat ik ongeveer 6,5 liter voeding per week moet geven, ook met 1gr. kristalon per liter. Op 25-5-2013 om 12:47, Jorg zei: Ik heb nog even gekeken wat 1 gram kristalon Oranje doet in geleidbaarheid/EC: Regenwater (25 µS/cm) 1 gram kristalon Geleidbaarheid na oplossen (1620 µS/cm) Op 25-5-2013 om 18:40, Bee zei: @ Jorg, dat is interessant, bedankt om dat even te doen ! Maar wat is de conclusie nu ? Moeten we nu vaker gaan bemesten met deze waarde of hoe moet ik dat nu zien ? Ik had gedacht dat het meer zou zijn. Ik geef maar 10 liter op al mijn planten, dus de vraag is dan eigenlijk ook hoe snel zakt deze waarde eigenlijk. Ik zit in de fase dat er al vruchten beginnen te zwellen maar ook nog veel bloemetjes ... Ik denk dat ik mij dan maar ook zoiets ga aanschaffen want nu ben ik geïntrigeerd Op 27-5-2013 om 10:09, henkg zei: Kristalon oranje: de kleinverpakkingen van kwekerij Duivenvoorden had je al gevonden. Niet duur, wel bijkomende verzendkosten. 600 gram is genoeg voor 600 a 900 liter. De standaard bulkverpakking schijnt 25 kg te zijn. Op 27-5-2013 om 10:21, spike zei: het blijft natuurlijk een keuze welke kunstmest je gebruikt ze zullen allemaal hun toepassing en voordelen hebben kristalon oranje patent kalie voor grote stevige vruchten osnacote of multicoat compleet voeding agrilution F313 14+7+14+14 vegetatievefase agrilution F316 13+5+28+2+2 vruchtfase gedroogde koemest Op 10-6-2013 om 20:01, jogo zei: Ik heb een paar metingen gedaan met mijn TDS-3 meter en daar kwam het volgende uit, Regenwater 7 ppm Grondwater 411 ppm Kraanwater 131 ppm 5gr. kristalon opgelost in 5 liter grondwater 1370 ppm Omrekenfactor ?? (1370-411)x2=1918 micro S Op 19-7-2013 om 09:55, spike zei: Hoe is de smaak van de aardbeien? Bij mij doordat ik niet een voeding in het water had zitten waarvan je de ec meet. maar alleen osnacote in de bak in combinatie van dit weer. Hebben de planten een groeispurt en geen tijd om de suikers aan te maken. met als resultaat : De aardbeien smaken zuurzig of waterig. Op 6-4-2014 om 09:42, jokat zei: Vraagjes voor de chemicussen onder ons : Ivm die TDS of EC waarden, kan je dit nog eens uitleggen voor de controle van mijn voedingswater. Voor zover ik het goed heb : Je mengt de Kristalon , ik denk dat ik de Blauwe aankoop, in het grondwater vb in bak van 25 liter. Je meet de waarde, en die moet voor aardbeien om en bij de 1200-1400 liggen. Klopt dit ? Het afvalwater (hetgeen uit de bakken loopt) moet dit ook gemeten worden ? Hoe zit het met deze waarden ? Andere factoren, zout e.d. ?? maw. welke andere factoren kan men meten en spelen belang bij aardbeien ? Bepaalde filters mee installeren of is dit te gek ? Op 6-4-2014 om 10:17, Jorg zei: De geleidbaarheid neemt toe als er meer zouten in de oplossing zitten; de geleidbaarheid (Ec) van zeewater is dus groter dan kraanwater. De geleidbaarheid van grondwater is meestal groter dan regenwater. Meststoffen zijn niets anders dan zouten - toevoegen aan het irrigatiewater verhoogt dus de Ec. De Ec is dus een maat voor de voedingswaarde ( de totale concentratie van de meststoffen) van het water dat aan de plant wordt gegeven. Het totale EC is dus: ec water + toevoegen voedingstoffen. Het gaat er dus om dat de samenstelling water + voeding niet te hoog is. nieuw-aardbei-project-t2035-570.html#p154218 Ik kijk niet naar de beginwaarde maar meet dus alleen wanneer mijn vat op 1200/1400 uitkomt. Daar zit de beginwaarde van het water dus bij. Het afvalwater meet ik ook en gaat terug in het vat. Is vaak nog vrij rijk aan zouten. Dit doe ik: Maart: Vaste bemesting van: Osmocote 1 theelepel, koe/kipmest mengsel (2x koe 1x kip) 3 theelepel, zeewierkalk 1 theelepel, fruitmest organisch 1 theelepel, Beendermeel 1 theelepel en Patentkali 1 theelepel. Dit per bak van 6 planten. 1 theelepel is 5 gram x 8 = 40 gram per bak April Vanaf dat de groei weer terug is: Kristalon toevoegen aan druppelsysteem 2 x per week 1200-1800 µS/cm of een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm) April/Mei/Juni/Juli Vanaf de vruchten beginnen te zwellen Kristalon toevoegen aan druppelsysteem Dagelijks 1200-1400 µS/cm (min-max 1200-1800 µS/cm.) Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven Na de oogst Kristalon toevoegen aan druppelsysteem 2 x per week 1200-1800 µS/cm of een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm) Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven Op 6-4-2014 om 10:59, henkg zei: Jorg. uitgebreide uitleg, dank. Rest mij één vraag: Voor de Kristalon geef je wel de concentratie en de frequentie aan, maar niet hoeveel (milli)liter van de mest-oplossing elke plant of elke bak per keer krijgt. Op het gevoel / totdat het water onder uitloopt / anders? Op 6-4-2014 om 11:45, Jorg zei: De frequentie van mestgift is bij mij afhankelijk van de watergift (en daarmee het weer, timer handmatig ingesteld op 1-2-3x per dag voor x aantal minuten). Het water is afkomstig uit een grote regenton dus meestal (tenzij de aardbeien aan het zwellen zijn) zit er in dat water 700-800 µS/cm. Hoeveel milliliter ik de bakken geef weet ik dus niet. Het is inderdaad een kwestie van gevoel en kijken of de bakken voldoende vochtig zijn. Ik heb in ieder geval gemerkt dat je beter kort en meerdere keren per dag kunt irrigeren dan lang ivm drainwater wat weer onderuit de bakken loopt. Met de fertometer heb ik overigens wel een grove indicatie of de planten (nog) voldoende voeding hebben. In de praktijk is dat als je deze waarden aanhoudt wel zo. Op 5-5-2014 om 20:30, sixkiller zei: Ok bedankt voor de info. Aantal stengels varieert inderdaad, meerdere stengels heeft inderdaad ook minder bloemetjes per stengel enige is dat ik liever minder grote aardbeien heb dan meer maar met veel kleintjes. Hieronder een foto van een een stengel met 16 bloemetjes/aardbeitjes. Als dat normaal is en gemiddeld 3cm+ grote aardbeien kan geven zou dat erg mooi zijn. Ze hebben +/- 13 gram gecombineerde meststof gehad (NPK: 18-8-12+8Mgo + Sporenelementen) na 3/4 weken van poten. Dit zou dan in 4 maanden vrij komen maar achteraf twijfel ik of dit nou wel een handige voeding is omdat de Daroyals veel eerder aardbeien geven en ik hier heb gelezen dat tijdens vruchtontwikkeling kalium belangrijk is. Ik ben alleen bang dat als ik nu Kristalon geef (6N-12P-36K+3MgO) het teveel wordt en alles verbrandt. Misschien is het ook helemaal niet nodig, ik heb echter geen voedingsmeter en dan nog zou ik niet weten welke stof er voldoende aanwezig is en wat ik zou kunnen bijvoeden. Daar zou ik graag nog wat advies over willen mocht iemand dat weten. Op 5-5-2014 om 21:27, spike zei: Het aantal bloemetjes per stengel moet zou je zeggen ook in verhouding staan met de grote van de plant. Mij lijkt 16 bloemetjes per stengel erg veel maar hoeveel bloemstengels heeft die plant. Kijk naar de foto's normaal heb je niet van die grote trossen. je zou het extra mesten voorzichtig kunnen uitproberen. Als de plant te weinig mest heeft smaken de aardbeien ook niet. Misschien dat iemand iets kan zeggen over het maximaal aantal bloemetjes Op 6-5-2014 om 11:54, Rob Ster zei: Ik weet niet of je ze op een druppelinstallatie hebt staan of handmatig water geeft, anders is het vrij simpel. Geef de soorten die reeds vrucht dragen een half oplossing Kristalon en je doordragers niet. In je slow release meststof zit ook reeds 12% Kalium en je kan echt 10 x beter te weinig geven dan te veel. Mocht je dus handmatig water geven dan zou je ook kunnen proberen om 1 bak wel de volle oplosssing te geven en kijken hoe de planten zich gedragen. Beter 1 bak vermoorden dan de hele oogst. Ik zou zeker niet iedere dag gaan bij mesten met die Kristalon als je reeds een actieve meststof in je bak hebt zitten. Ik denk dat 2 x in de week ( half oplossing) wel voldoende zal zijn. Tussen de mestbeurten door ruim spoelen met alleen water om restzouten uit te spoelen. Op 7-5-2014 om 16:30, sixkiller zei: Ik geef water met de hand nog steeds. Ik kan inderdaad wel iets uitproberen en het was ook niet de bedoeling om dagelijks voeding bij te geven maar meer om in de vruchtfase wat extra toe te dienen omdat deze per soort verschilt. Hiervoor gewoon kristalon (6N-12P-36K+3MgO) gebruiken of zijn er nog andere middeltjes specifiek op vruchtontwikkeling gericht? Op 7-5-2014 om 20:42, Rob Ster zei: Kalium wordt gebruikt voor vruchtzetting , met jouw slow release van K 12% en kristalon van K 36% is er echt geen behoefte aan nog een booster erbij, eerder eentje minder. Vandaar dat ik je ook adviseer die Kristalon als halfoplossing te gebruiken. Slow release meststoffen laten ook verreweg het meest los tijdens warme dagen, (de coating is temperatuur gevoelig) hier kan je dus op inspelen. Op 8-6-2014 om 18:36, Ruben Kimpe zei: Ik vrees dat je nu niet veel meer kunt doen. Dit is vruchtrot bij aardbeien. Het gewas zo droog mogelijk houden, zorgen voor een open gewas dat snel opdroogt, geen groei van andere planten of onkruid tussen de aardbeien, aardbeien op stro leggen, geen sterke stikstofbemesting, voldoende kalium enz …kan al wat helpen. Dus wijd uiteen planten en zorgen voor een niet al te weelderig gewas. Is het inderdaad zo? Staan de aarbeien met dicht gebladerte? Kunnen ze goed opdrogen? Je hebt altijd wel wat rot bij aardbeien. Maar het mag natuurlijk niet te veel zijn. Op 15-2-2015 om 00:39, Tuinpraat zei: Voeding Volgende heb ik gevonden maar het is me niet helemaal duidelijk wanneer en hoe dit moet aangebracht worden: 1 theelepel osmocote of multicote 3 theelepels koe-kip&paardenmest DMC 1 theelepel zeewierkalk 1 theelepel organische fruitmeststof 1 theelepel beendermeel 1 theelepel patentkali Op 20-3-2015 om 10:13, Mrhatif zei: Ivm gebruik Kristalon Jorg vermeld dat hij zijn Kristalon oplost in een ton en van hieruit 1,2,3 maal bedruppeld al naargelang de behoefte. Maar als je Kristalon oplost bezinkt die na een tijdje. Als ik hem oplos in een fles ligt na een uur de hele bodem vol residu. Hoe los je dit op. Je kan toch niet iedere keer in die ton gaan roeren, wat voor zin heeft automatiseren dan. Op 20-3-2015 om 10:56, Limoncello zei: En oplossen met warm water (niet kokend heet). Heb je dat al geprobeerd? Op 20-3-2015 om 11:01, aalterse-willy zei: Dat heb ik vorig jaar ook gemerkt, dat Kristalon niet helemaal oplost in water, of duurt het langer dan wij kunnen, of willen, wachten? Op 20-3-2015 om 13:47, Bee zei: ik heb dezelfde ervaring qua oplosbaarheid vandaar ik naast het automatisch watergeefsysteem mijn Kristalon liever apart met een gieter verdeel volgens behoefte. Op 20-3-2015 om 19:53, Mrhatif zei: Het lost wel op maar het blijft niet stabiel zoals ze zeggen. Na een tijdje zinkt de opgeloste stof naar de bodem. Op 21-3-2015 om 21:00, Jorg zei: Ik heb eigenlijk nooit bij dit gegeven stil gestaan. Als ik het praktisch bekijk zit de opgeloste hoeveelheid nooit boven het limiet, waardoor het risico op overbemesting door de bezinking naar mijn idee beperkt is en vergelijkbaar is met een hogere dosis in één keer geven. Wellicht sla ik de plank volledig mis en is dat te simpel gedacht, ik hoor graag jullie. Als ik het mij goed herinner deed borsalino het anders. Die gaf de voeding 2x in de week mee (oplossing werd dus direct gebruikt). Op 22-3-2015 om 08:41, Bee zei: tja dan kan het best nog wat complexer worden want dan dien je te weten wat dit bezinksel precies is... Is het een het evenredig overblijfsel ( van alles evenveel ) of is het één component van de meststoffen dat niet oplost ( en de plant dat dus niet krijgt ) of is het louter een bindmedium dat overblijft en alle meststoffen wel degelijk oplossen ...( zoals zeer fijne zaadjes mengen met zand en is dit het "zand" dat overblijft ) ik heb wel gemerkt dat hoe langer het er staat en met regelmatig roeren er steeds meer oplost in de gieter maar toch nooit helemaal, vandaar ik het apart geef. Zo kan ik perfect de hoeveelheden in de gaten houden... Op 31-3-2015 om 11:00, Thinkpad zei: Het zou kunnen dat er in Kristalon ballast zit dat naar de bodem zakt en niet oplost, Ik gebruik Osmosol, hier blijft niks van op de bodem liggen. het wordt opgelost met redelijk warm/heet water, 1 kg op 10 liter water. Op 30-8-2016 om 12:55, Nedlets zei: In plaats van de genoemde combinatie van meststof heb ik 25 gram 7-14-28 kunstmest per bak door het substraat gemengd. Volgens Erwin van kwekerij Duivenvoorden zou dit even goed moeten zijn (Deze mest had ik nog staan). Op 3-3-2017 om 13:49, Nedlets zei: Het is maart, langzaam tijd om de bakken in orde te maken. Oud blad snoeien en bemesten. Ik zie overal schema's met hoeveelheden mest maar wat ik me hierin afvraag. Dit zijn allemaal vaste meststoffen. De meeste hier geven water via druppelbevloeing. Hoe krijg je de mest dan in de bak? Over het substraat strooien? Maar door je druppelbevloeing met stekers wordt je bovenkant onvoldoende nat om de mest te laten zakken lijkt me? Of dit wel oplossen in water en geven? Ik ga dit jaar beginnen met bakken, ik ga niet die uitgestippelde bemesting geven. Maar gewoon kunstmest. Het is alleen al een fortuin aan mest die ik zou moeten aanschaffen voor slechts 6 bakken. Weet iemand nog een goede complete meststof? Op 10-4-2017 om 18:05, Ann123 zei: Nog een vraagje, wanneer moet ik mest geven? (ik heb het hier ooit gelezen, toen ik ganse topic doorspitte.) Dacht wanneer er beginnende vruchten waren? Heb 0,0 ervaring met mest. Hier krijgt alles compost en that's it. Op 10-4-2017 om 19:15, Bit zei: Nu beginnen te mesten is prima. Niet te zwaar, niet te veel. Beter vaker maar weinig. Op 19-4-2019 om 11:19, Saalk86 zei: Is het nodig om de aardbeien nu dus, 4 weken later, voeding te geven? Of kan dat nog even wachten? Is erg droog hier dus geef ze wel elke dag even wat water. Nog tips iemand? Op 22-4-2019 om 14:45, edbl56 zei: Na 4 weken heeft de plant al redelijk wat nieuwe wortels aangemaakt en ik zou dan een langzaam vrijkomende meststof geven . Op 25-8-2019 om 23:34, Saalk86 zei: Dat hele bijvoeding verhaal is mij niet duidelijk en ik heb ze dit jaar slechts 2 keer voeding gegeven dus ik vrees dat er véél meer uit valt te halen. Op 3-3-2020 om 16:33, rorror zei: In de herfst /winter sterft er een hoop af. Met het voorjaar zit het vol met blad. Dus volgens mij wel ok. Die van mij zien er ook zo uit, alleen heb ik het dode blad al weggehaald. Als ze beginnen met groeien ga ik ze pas weer bemesten. Op 3-3-2020 om 19:46, rorror zei: Hoe bemest jij de aardbeien in het voorjaar? Ik meng wat potgrond 50/50 met koemest korrels. Ik kiep de bak even op zijn kop, zodat de aardbeien er uitzijn, In de bodem leg ik dan een laag van 2cm met dat mengsel, en daarop zet ik de aardbeien kluit terug. (Even vanuit gaan dat vorig jaar je grond mengsel ingezakt is, en dus ruimte hebt om het aan te vullen. Niet te hoog, anders wordt het lasig water geven) En verder maak ik met een stok, wat gaten tussen de aardbeien in, en die vul ik met koekorrels en dicht ik het af met aarde. Voor de rest zodra ze vruchten gaan dragen, is elke gietbeurt bemest. Op 4-3-2020 om 16:01, paddestoelengek zei: Bemesting gewoon met koemestkorrels, binnenkort begin ik er weer mee. Op 6-3-2020 om 15:28, Thamar zei: Jullie bemesten dus meer dan 2x per jaar? Op 6-3-2020 om 17:17, rorror zei: Ik wel, maar ik teel alles in potten en bakken. (2 of 3x met koekorrels, en als er vruchten aan zitten, doe ik voeding door het water, met een lage N, een gemiddelde P en hogere K.) Op 26-3-2020 om 19:56, paddestoelengek zei: Vandaag heeft alles voor de eerste maal bemesting (koemestkorrels) gekregen en water. *********************************************************************** 11 juni 2021 aangepast door BLONDIE Quote
Erny Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 (aangepast) 9 uren geleden, BLONDIE zei: Op 26-4-2013 om 19:13, Erny zei: "gutteren" 🤣 Ik was al verbaasd... wat had ik destijds in vredesnaam toe te voegen aan een topic over Kristalon en aardbeien.... Nou... ik lag in een deuk toen ik ver genoeg doorgescrolled had. Tuurlijk: Gutteren... 😂 Zag trouwens mijn maiskiemen het ook doen de afgelopen week, het woord is duidelijk definitief opgenomen in mijn vocabulaire. Wat heb je veel moeite genomen om dit te verzamelen @BLONDIE 9 juni 2021 aangepast door Erny 1 Quote
donaldk Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 (aangepast) Standaardzakjes zijn 25 kilo. Bulk is Big Bag. Als je echt bulk gaat meng je zelf en komt en koop je ingredienten zelf bulk, kun je bijsturen. Of custom samenstelling (vanaf 6 kuub of ton bij een andere leverancier, toen onze laatste samensteller op chillipeper forum er mee ophield, gingen we googlen en mailen;-)). Ik zie hier ookom de zoeel tijd een 'tanker janker' voorbij komen 'vloeibare meststoffen' staat erop. uivenvoorden maakte flink winst op die zakjes toen ik er een klein decennium geleden was voor enkele frigostekken. Oranje in aardbei is zo'n beetje de uitzondering in de Kristalon lijn, die gebruik je solo, juist omwege de lage stikstof dosering. Het is gewoon poeder, niks gevaarlijks aan. Maatschep/bekertje van een kilo in de kuubsbak en de mechanische roerstaaf aanzetten;-). Aardbei behoeft meestal wel extra kalium, in de teelthandleidingen van de commerciele soorten vind je hoeveel extra hij nodig heeft ten opzichte van standaardaardbei, laatste keer dat ik daar naar keek was dat de Elsanta. Ik gebruik geen Oranje, want voor die paar bakken van mij... Als ik nou hydro gebruikte. Gebruik wel wat goedkope mengvoeding (Speciaal blauw) had ik honderd kilo van gekocht in aanbieding bij de Aldi. Gewoon een beetje strooien of doormengen. De pepertjes fertigeer ik wel, met Bruin en Calcinit, wit kan ook met Calinit, maar dan moet je weer een zakje Epsotop scoren. Calcinit is helemaalmooi, geen poeder,maar gepilled, kleine bolletjes. Bij het oppotten van enkele plantjes gingen er al twee metselkuipjes voeding doorheen dus liter calcinit concentraat en 600 ml Bruin. Morgen vast weer enkele kuipjes. Had ik maar een grote bak, zucht. Is maar goed dat ik met 13 ons uit de schuur kwam toen ik Calcinit concentraat ging aanmaken. goede 14 liter, dus can was vol. En grofweg 14 en halve kilo. Schudden doe je dan niet voor je lol. Gelukkig heb ik ook nog een trilplaat voor natrillen 10 minuutjes derop en dan moet het maar goed zijn. Ik gebruik wel altijd warm water, dat scheelt. Is alweer enkele kilo's uit nu. 9 juni 2021 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 Oh ja, er zijn middeltjes voor vruchtzetting en vorming,naast standaard Phosphor, kom je dan uit bij Aminozuren. En dan iemand mij het gebruik in aardbeien gaan uitleggen;-). 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
BLONDIE Geplaatst: 10 juni 2021 Auteur Geplaatst: 10 juni 2021 (aangepast) Ben jij onder invloed van iets ? Jij speekt echt een andere taal dan mij, maar bedankt voor de reactie ^^ 10 juni 2021 aangepast door BLONDIE Quote
Flup Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 Ik mest 2x per jaar bij met koemestkorrels. Is goedkoper, werkt goed en is een natuurlijk product. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.