Vlavlip Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Bij het huis dat ik afgelopen jaar heb gekocht staat een grote kersenboom waar de vorige bewoners vrijwel 20 jaar niets aan hebven gedaan. Vroeg in de winter heb ik al enkele dode takken en wat grote schurende takken verwijderd, maar ben niet te rigoreus te werk gegaan omdat ik eerst een seizoen wilde aankijken wat ie deed. Nu stond ie supermooi in bloei, maar helaas heeft al die bloesem enkel geresulteerd in her en der 1 of 2 kersen. Ik wil komend weekend alvast een deel van de nog aanwezige dode takken verwijderen aangezien ze nu goed te herkennen zijn, maar vraag me af dat wel een goed idee is en wat nu verder te doen. Alvast de opgaande takken verwijderen en de kruin openen, of toch volledig met rust laten tot de winter met met risico dat er dan niet goed te zien is welke takken dood zijn? Het liefste wil ik zoveel mogelijk nu de boel openen, aangezien het nu zo dicht gegroeid is dat er ondanks het geweldige weer toch weer mos groeit bij de kruin en ook de planten rond de boom amper zonlicht krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Grote? Dat is een hoogstam ?, Zo heb ik er een staan, daar moet je eigenlijk vrij weinig aan doen, buiten wat dood hout weghalen en ik kan er toch niet meer aan bovenaan . De jaren zijn wel wisselend qua vruchten, vorig jaar was de boom 1 kers, dit jaar is hij beginnen bloeien vlak voor de koudere periode en is een deel bevroren en bovendien waren er ook bijna geen bevruchters (bijtjes, hommels enz) , dus hier ook maar een enkele kers, dat gebeurt. Als je al rigoureus wil snoeien, absoluut niet in de winter. Kers is een steenvrucht, die bomen snoei je in een warme droge periode. meestal wordt aangeraden na de pluk, maar kan ook vroeger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlavlip Posted June 16, 2021 Author Share Posted June 16, 2021 Ik heb niet veel verstand van hoog en laagstam, maar gezien hij in totaal zo'n 4m hoog is gok ik hoogstam? De stam zelf is zo'n 2m hoog gok ik. Het is een flinke boom. Ik gokte al dat t in ieder geval deels door de koude machten kwam aangezien ik veel bezige bijtjes heb gezien, maar hij is ook niet al te gezond. Volgens de buren een aantal jaar terug wel veel kersen, maar zij geven ook aan dat de boom nu veel dichter is dan toen. En dus ook de mos die ik eerder verwijderd heb is weer terug, de kruin zit helemaal onder. Snoeien wanneer t warm en droog is? Dat moet wel lukken binnen nu en een paar weken lijkt me. Dan kan ik nog goed zien waar de takken met alleen blad aan de uiteindes zitten en weet ik waar het dak open moet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Dat is een beetje hoe je het interpreteert, bij een geënte wordt naar de hoogte van de entplaats gekeken. Op 2m is hoogstam, op 1.20 een halfstam. Als je puur naar de boom kijkt, dan is een halfstam 4 tot 5m , hoogstam 7 tot 8m. De boom bij mij is ook door de vorige eigenaars gezet en was al vrij groot en ik woon hier +/- 25 jaar, dus ik schat hem + 40 jaar, zoals gezegd niks snoei, juist wat onderhoud bij gebroken/ dode takken of zo. Als hij veel dichter staat is hij juist wel gezond, ongezond is als bv in de lente/zomer takken afsterven (bladeren en vruchten verwelken dan plaatselijk. Mos op zich is geen aanduiding of een boom ziek is, dat komt voor op alle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlavlip Posted June 16, 2021 Author Share Posted June 16, 2021 Nou ja, de bovenkant is heel dicht begroeid, de onderste meter aan takken heeft enkel aan het uiteinde zo'n 2m vd stam een groepje blaadjes, de rest is kaal. Ik gok dat het dan mogelijk een laagstam is. Op zo'n 1.50m zit een soort vergroeiing/verdikking vd stam en daaronder lijkt de bast ook anders dan erboven. Oke. Ik zal enkel dan de dode takken verwijderen en 2 schurende takken (zag 2 setjes die elkaar flink dwars zitten) en dan kijken hoe hij het volgend jaar doet Dank je! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 (edited) Nu bij een geënte wordt de top wel al eens uitgedund en de gekruiste takken, de lange loten niet, daar komt vrucht aan. Hoe hoog de mijne is weet ik niet, het is een niet geënte zoete kers, met een drievoudig uitschuifbare ladder geraak ik iets boven halfweg, dus schat toch + 10m, deze zouden blijkbaar tot 15m kunnen gaan, van top uitdunnen is dus geen sprake meer 😀 . Edit: - er bestaan zowel niet als wel zelf bestuivende rassen, als er vroeger een andere in de buurt stond of bv een sierkers en nu niet meer kan dit er ook voor zorgen dat je nu weinig vruchten hebt. - ik was nu zelf even curieus hoe hoog die bomen eigenlijk kunnen worden, in Belgie Kortenberg was er bv in 2014 1 gemeten met een hoogte van 31m en een stamomtrek van 3.08 m. Edited June 16, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts