Jump to content

Recommended Posts

Posted

beste mensen

sins kort hebben wij een moestuin van 57 2m nu heb ik eerst gespit en daarna compost aan gebracht. hoe nu veder.

mijn vraag is:

eerst compost er op en dan spitten,

of spitten compost er op laten liggen en dan door elkaar harken.

spitten compost er op en laten liggen en zaaien.

en dan oor ik ook nog mensen over kalk????

het lijkt wel een kwis maar wat doen jullie.

ik heb flink wat compost er op gedaan omdat het een natte tuin is. waar de plassen staan. als ik er compost op doe gaan de plassen weg.

gr simke

Posted

Het liefst breng je mest / compost ruim van te voren aan voor het zaaien en planten.

Waar ik spit breng ik eerst compost of mest aan (die minstens een jaar verteerd is op een hoop) en dan pas spitten. Dat is meestal in het najaar zo rond november/december. Maar om het lastig te maken ik heb ook delen waar ik alleen compost aanbreng als mulche en dit door het bodemleven langzaam in de grond laat opnemen (zogenaamd no-dig gardening).

Door de grond te bekalken kan de zuurtegraad geregeld worden, die nodig is voor een optimale opname van voedingstoffen door de planten. Hoeveel kalk is een beetje lastig, het beste is om eerst een bodemtest te doen om de zuurtegraad en daarna te bekalken. Kalk kan het hele jaar door aan de bodem worden toegevoegd, maar dit moet zo lang mogelijk voor het planten gebeuren en het liefst zo goed al mogelijk onder gewerkt. Het najaar of het vroege voorjaar is een goede periode om een bekalking uit te voeren. Het juiste tijdstip stem je af op wanneer je (al dan niet verteerde) mest onderwerkt. Het zou beter zijn om eerst de kalk toe te voegen en daarna de bemesting omdat kalk er voort zorgt dat de meststoffen beter opgenomen worden. Bekalk minimaal 2 maanden voordat je bemest met organische meststoffen.

Posted

Ik spit de grond in het najaar om, en in het voorjaar breng ik mest/compost in de grond door het lichtjes om te spitten met een riek.

Omdat het kan.

Posted

Je hebt al gespit . De compost / mest ligt er al op. Ligt eraan wat je per stukje tuin wil natuurlijk , Maar nu laten liggen en straks lichjes onderwerken / rieken. nog een keer half half spitten / freesen. Ligt ook weer aan je grondsoort. Harken en dan zaaien en poten maar ! Ligt aan je teelt. Daarna kan je nog eens gaan mulchen als de grond voldoende warm is inmiddels en voor de droogtes. Ach, het is niet super boeiend allemaal hoor. Tuinen is pielen op de vierkante meter, waar je vocht / voeding en warmte probeert in de hand te hebben.