Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze maand ga ik aan de slag met mijn vijver van 40 bij 15 meter. Nu is het een 30 jaar oude gat in de grond met minimaal 1 meter dik slib op de bodem.

Ik ga het uitgraven en opnieuw opbouwen met zeil en 2 moerasfilters. 

Ik zou denken dat het slib mooi materiaal is om op de moestuin te gooien. 
Maar is dat echt zo? Het zal wel gaan stinken in het begin. 😷

Daarnaast heb ik nog een grote wildernis met coniferen die ik ga versnipperen. 
Is het een idee om het slib te mengen met de coniferen mulch en zo een ideale bodem te creëren voor een moestuin?

Geplaatst:

Ik weet alleen van de coniferenmulch. Het verteert traag vanwege de hars die erin zit. Het gaat je waarschijnlijk in de weg zitten. Bij nieuwe aanplant komt het geheid in je bovenlaag, ik kom het ook steeds weer tegen. Ik gebruik het zelf alleen nog op worteldoek, om het doek op zijn plek te houden en tegen uv-schade en voor het zicht.

Het is ook lastig te versnipperen, veel dunne taaie twijgjes van 10 centimeter lang bleven intact bij mij. Ik had de takken eerst een jaar in een grote bak gelegd om te drogen en zodat de naalden eraf vielen. De naalden is een wat fijnere mulch. Die ook niet zo snel verteert. Die gebruik ik ook alleen op worteldoek.

De stammen liggen hier nog ergens, ze pasten niet in de versnipperaar🙁

Geplaatst:

Ik heb twee jaar geleden onze vijver schoongemaakt in het najaar en het slib over de moestuin grond laten lopen. Volgens mij was het niet schadelijk maar de voedzaamheid viel mij tegen. Coniferen snoei gaat hier in dunne laagjes in de compost. 

Geplaatst:

Ik heb twee dingen in overvloed hier en dat is weidegras en coniferen. 
Als ik de coniferen versnipper dan krijg ik een vrij aardige mulch. (Zie foto)

Met mijn versnipperaar kan ik conifeerstammen van zo’n 10-15cm dik aan. 🤪

Ik voeg dat 1 op 1 met grasmaaisel aan als compost voor volgend jaar.

Ik vraag me af of het vijverslib een toegevoegde waarde heeft.

07A5C5C6-BC26-42F2-B50B-D86EAA70A5AC.jpeg

Geplaatst:

In vijverslib zitten misschien wel bepaalde mineralen van gestorven vijverplanten en uitwerpselen van vissen. Ik zou het mengen op de composthoop.

Ik weet wel van bijvoorbeeld wieren dat deze ook bepaalde mineralen bevatten die gunstig kunnen zijn.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Het wordt afgeraden om grond (slib) op de composthoop te gooien. Hiermee help je een composthoop om zeep.

En als je zegt dat er al mineralen en vissenuitwerpselen in zitten heeft dat weinig zin omdat die dan al afgebroken zijn.

Waarom zou je mineralen composteren?

De coniferen zou ik als mulch gebruiken onder de ribes familie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...