Teunboon Geplaatst: 12 juli 2021 Geplaatst: 12 juli 2021 Mijn vijgenboom heeft van de -17 winter een klap gehad denk ik. Vrijwel alle takken zijn dood. Gevolg is dat aan de basis nu verscheidene nieuwe stammetjes ontstaan. Het begint een waar vijgenbos te worden. Doe ik er verstandig aan om die weg te nemen of is dit een gelukje bij een ongeluk en kan ik binnenkort heel veel vijgen verwachten? Quote
Flup Geplaatst: 12 juli 2021 Geplaatst: 12 juli 2021 Je vijg is bovengronds afgevroren door de koude temperatuur en groeit nu weer vanuit de wortels uit. Is normaal. Vijgen groeien het liefst in struikvorm (wel een hele hoge struik), maar worden vaak als boom gesnoeid. Niet wegnemen dus, maar gewoon zo laten. Vijgen worden niet op een onderstam gekweekt, dus je krijgt komend jaar weer dezelfde vijgen. Dit jaar zul je, denk ik, weinig vijgen meer kunnen verwachten, maar in de jaren erop wel. Je kan volgend jaar wel weer proberen om de vijg in boomvorm te snoeien, maar dit jaar zou ik dat niet meer doen. De vijg moet eerst herstellen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.