Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weet iemand waar ik watermeloenplantjes kan kopen en heeft iemand tips voor watermeloen kweken?

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:

ik had mijn planje uit een tuincentrum gehaald. Het was wel geen succes... Plant verdroogde waar ik bijstond hoewel we een natte zomer hebben gehad en ik (naar mijn mening) voldoende water gaf.

Geplaatst:

Dat kan komen omdat dat soort planten nog moet afharden, worden vochtig en heel warm en snel opgekweekt en dan plotsna aankoop in wind en kouder gezet waardoor planten dan soort verwelken door de schok die ze krijgen.

Beter kun je zelf zaaien op warm plekje langzaam op laten groeien, aflaten harden en dan planten

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Bedankt, wat bedoel je met afharden? Klinkt stom , maar vraag het even.

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:

Nee geeft niet dat houd in dat je ze langzaam aan laat wennen aan andere omstandigheden buiten,

Je kan bv een plantje wat in kas gekweekt is en je buiten wilt planten eerst even overdag buiten zetten en in de avond weer binnen voor ongeveer een week dat heet afharden, je went hem langzaam aan andere omstandigheden

anders is de overgang te groot en kan je plant doodgaan.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

''komkommers giet je groot, meloenen giet je dood''

Meloenen zijn niet goed bestand tegen hemelwater en vochtige omstandigheden. In de natuur (centraal Afrika) groeit de plant alleen in het droge seizoen.

Geplaatst:

Ik heb watermeloen en honingmeloen zaden gekocht en ga ze zodra ze binnen zijn planten. Eerst dus lekker rustig aan binnen opkweken. Ben erg benieuwd! Mijn plan is om ze in een grote pot te planten (circa 30 cm doorsnee) en dus niet in de volle grond. Hopelijk lukt het!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb 9 dagen geleden mijn Sugar Baby zaadjes (3 stuks) geplant en de plantjes zijn nu al zo'n 4 centimeter hoog! Hebben wel alleen nog maar kiemblaadjes, maar ik sta ervan versteld hoe rap dit gaat! Ik heb ook de honingmeloen op dezelfde dag gezaaid, maar daarbij zie ik nog niets boven de grond komen.

Vraag aan jullie: kan ik de 3 Sugar Baby plantjes gezamelijk in een grote pot planten of moeten ze echt alle 3 apart? Ik dacht misschien dat het de bestuiving straks ten goede zou komen als ze alle 3 bijeen zouden staan en dus samen 1 grote plant zouden vormen?

Geplaatst:

Het zou wel kunnen om ze bij elkaar te zetten, maar dan moet je echt een grote pot hebben.Ik geloof dat je normaal voor 1 plant een pot van 20-25 liter moet hebben. Misschien dat je het voor drie planten met een 50 liter pot red, maar je kan beter voor iets groter gaan dan dat je erachter komt dat het toch te weinig is. Want om volwassen watermeloenplanten te gaan verpotten is geen pretje. Zowel voor de plant als voor jezelf niet.

Voor de bestuiving komt het sowieso ten goede als je ze bij elkaar zet, meloenen en watermeloenen hebben mannelijke en vrouwelijke bloemen. Alleen aan de vrouwelijke bloemen komen vruchten (dit kan je zien aan het vruchtbeginsel, een mini watermeloentje wat al onder de bloem zit), en deze moeten uiteraard bestoven worden.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Hey Lisa, ik zie nu pas dat jij degene bent van wie ik de zaden heb gekocht, wat leuk! Nou, ze doen het dus prima! Kijk:dsc0356532611327954211.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Watermeloen is me nog niet gelukt, ook niet de kleinere soort (in pot in de kas). Ik heb wel een keer een kleine honingmeloen gehad, waar ik een stuk of 6 vruchten van heb gehaald. Heerlijk zoet! Ik ga het dit jaar weer proberen met een paar watermeloenzaden. Ik wil dit jaar een broeinest maken in de platte kas, zodat ik zoveel mogelijk warmte heb voor de meloenen.

Ik ga pas zaaien in april, anders heb ik in maart een rimboe in mijn opkweekkamer

Maar na de winter komt de lente weer.

Geplaatst:

Ja, mijn meloenplantjes groeien nog steeds! Heb gisteren gezien dat er bij 2 stuks al echte blaadjes aan het vormen zijn! Ik heb er in het totaal nu 4, maar omdat ik ze niet gemerkt heb weet ik nu niet meer welke nu de watermeloen en welke de chanterais meloen zijn . Nou ja, zien we wel als ze verder groeien denk ik. Heb 2 grote wit gelakte kistjes (ooit een keer bij de Ikea gekocht en overgeschildert) en dat worden mijn moestuinbakken voor in de tuin. In deze bakken (40 bij 50 cm) plan ik de meloenplanten. Hebben ze alle ruimte.dsc0357085251328953475.JPG

Geplaatst:

Heb 2 van mijn (water-)meloenplantjes omgepot naar een echte pot, dus uit het plastic bekertje waar ze in zaten en naar een pot van ongeveer 20 cm diepte en 15 cm breedte. Kunnen ze weer even vooruit. Toen ik ze heel voorzichtig uit de plastic bekertjes haalde zag ik alleen wel dat hoe voorzichtig ik ook was, een beetje de wortels heb geschadigd. Nu hoop ik dat het allemaal meevalt en de plantjes gewoon doorgaan met groeien. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb ze wel echt maar heel miniem beschadigd..

Geplaatst:

Te zien aan het blad heb ik dan in elk geval 3 charentais meloenplantjes en 1 watermeloenplantje. Ze groeien erg goed en ook de 2 die nu overgepot waren van plastic bekertje naar een echte pot hebben de verhuizing overleeft ondanks de kleine wortelbeschadiging!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...