citroen Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Bij ons op het complex is het de vastgeroeste gewoonte in het najaar Stalmest aan te voeren en het tegelijkertijd mede onder te spitten Nu zou ik het eens willen proberen met gedroogde Koe mest korrels , Is het nu nodig die gedroogde korrels reeds in het najaar mee onder te spitten ? Quote
acpronk Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Bij ons ook, behalve afgelopen jaar, toen kon degene die het altijd deed het niet regelen wegens gezondheidsproblemen.Gedroogde korrels kunnen denk ik vrijwel het gehele jaar uitgestrooid worden, behalve in de winter. Lichtjes inwerken kan. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Goudsbloempje2 Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Ik spit zelf niks onder. Wij gebruiken ook verse mest (paardenmest). Heb er hele positieve ervaringen mee maar wij gooien het vooral op de composthoop en laten het daar een jaar composteren (al dan niet met pompoenen erop in de zomer). Ik heb dit jaar in het vroege voorjaar voor het eerst een vol vak met een dikke laag verse paardenmest bedekt en in plantgaten mais, courgette, pompoen en komkommer gezet. Dat bevalt goed. koemestkorrels gebruik ik vooral tussen de vaste planten in het vroege voorjaar - fruitbomen, aardbeien en bessen. Bij de bessen haal ik de mulch dan eerst weg (en breng die na bemesting weer aan). Wij hebben hier zandgrond. Alleen koemest korrels doen dan te weinig tegen de droogte. Met compost (of paardenmest) hoef ik veel minder water te geven en groeien de planten mooier. 1 1 Quote
rorror Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 5 uren geleden, citroen zei: Bij ons op het complex is het de vastgeroeste gewoonte in het najaar Stalmest aan te voeren en het tegelijkertijd mede onder te spitten Stalmest heeft een langere periode nodig om te vergaan/verteren. Quote Nu zou ik het eens willen proberen met gedroogde Koe mest korrels Koemest korrels hebben zo'n 6weken nodig om te vergaan. Als je dit doet in het najaar, is het waarschijnlijk in het voorjaar als je wilt gaan planten al uitgespoelt. Dus beter koemest paar weken voor het uitplanten geven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 En dan het liefst voor een bui en daarna inwerken. Hier deden de korrels niets door de droogte, wel vielen ze op een bepaald moment uit elkaar en waaide de mest weg bij een droog voorjaar. Overigens vond ik de mestwerking bijzonder tegenvallen, voor mij een reden om ze niet meer te gebruiken. Dit waren een soort pellets, ik heb ook geconcentreerde korreltjes gehad die een stuk duurder waren maar ook veel beter werkten als bijmesting in het seizoen. Ik kon die ook oplossen en gericht gieten bij hongerige planten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 (aangepast) tsja, die pellets doen denk ik evenveel als rundermest linkje of groencompost das niet erg veel mestwaarde rundermest geeft hier meer structuur buuv werkt alleen met mest best, die gaat prima met van alles, alleen de kool doet het minder ik doe oude koemest 1 kuub per 150 m2 en w aar nodig wat gier 15 juli 2021 aangepast door RobO 1 Quote
rorror Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 9 minuten geleden, RobO zei: rundermest linkje das niet erg veel 'Niet erg veel' vind ik persoonlijk ondergewaardeerd. Ik heb sommige planten in on-organisch substraat staan. Daar zitten nul voedingstoffen in. Als ik ze in dat substraat heb gezet, geef ik de eerste twee weken geen voedingsstoffen. Je ziet nagenoeg tot geen groei. Na twee weken, gooi ik er wat koemestkorrels op. Twee weken later zie je de plant exploderen in groei en bloei. Maar om koemestkorrels over 100m2 of meer te verspreiden, heb je wel 10 of meer zakken/emmers nodig om goede resultaten te krijgen. Dan wordt het alweer te prijzig en kan je beter een aanhanger koemest halen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Ja een aanhanger oude koemest is top, maar vind het maar eens. De tijd dat koeien op stro stonden is passé. Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Daarnaast kan het ook prima met enkel plantaardige/groenbemesting. Het kost alleen wat meer tijd. 1 Quote
RobO Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 klopt helemaal ik red het niet, dus lokale boer spaart mest en brengt, handel want euro 15 per kuub ben blij! Quote
Mellie Geplaatst: 17 juli 2021 Geplaatst: 17 juli 2021 Ja een aanhanger oude koemest is top, maar vind het maar eens. De tijd dat koeien op stro stonden is passé. Niet dat ik nou zo veel boeren ken,Maar de 3 boerderijen waar ik kom, staan ze gewoon op stro hoor. Hoe is het dan anders? Quote
Jane Doe Geplaatst: 26 juli 2021 Geplaatst: 26 juli 2021 Hier strooien we een beetje koemestpallets bij de laurierhaag, als regen op komst is of sproeien met druppelslang. Hoe goed het wordt opgenomen weet ik nog niet, duurt even voor de pallets "oplossen" na ja nat genoeg worden zich volzuigen en uiteen vallen. Er blijft dan een aardige tijd een bruine massa liggen. Komt ook nog compost, dat zal ze ook goed doen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.