Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, 

Ik zoek wat tips en advies over mijn 3 druiven. Bij voorbaat dank voor wie dit wil lezen en reageren. 

In het voorjaar kreeg ik 3 druivenstokjes met 1 kleine uitloper eraan in een klein potje.  Deze heb ik geloof ik eind mei geplant in een grote pot, alle 3 in een eigen. Inmiddels zijn  alle 3 de uitlopers die op de stokjes zaten, flink gegroeid en hebben daarop weer meer uitlopers gekregen. 

Ik weet niet zo goed hoe ik de druiven nu verder moet verzorgen qua snoei. Ik lees dingen op het internet maar het blijft nog onduidelijk voor mij omdat ik niet weet wat al die termen zijn die worden gebruikt.

Ik wil graag 2 van de druiven op een rozenboog laten lopen, naar elkaar toe groeiend, en 1 wil ik graag wat kleiner houden, gewoon in de pot. 1 druif heeft al een lengte van 2 meter hoog. De 2 andere groeien wat meer in de breedte want die hebben wat meer uitlopers waarna blijkbaar de energie naar toe gaat. 

Hoe kan ik dit nu het beste snoeien? 

Kan ik nu beginnen met snoeien na de wintervorst of had ik al moeten snoeien?

En graag wil ik dus 1 druif wat kleiren houden in de pot. Graag zou ik deze een mooie vorm geven, kan ik dit naar eigen inzicht doen?

Bij voorbaat dank. 

Geplaatst:

Dag Mary,

Welkom op het forum en succes met jouw druivelaars.

Een antwoord op jouw vragen is niet 123 te geven.

Als je 2 druiven over een boog wil leiden dan moet je je verdiepen in de zgn Cordonsnoei. Op bijgevoegde site staat wat uitleg over verschillende manieren van snoei. http://www.dewijnhoek.nl/database/info62.html

Ook op dit forum komt druiventeelt zeer regelmatig aan de orde, zoek maar eens in het zoekvensterstje rechts bovenin.

Wat het laatste punt betreft .... een druif in een pot gaat niet lukken, een druif zoekt de diepte op. Als je een druivelaar in een pot mooi vindt dan kun je wel de bodem eruit halen en de druif erin zetten en pot zodanig plaatsen dat de wortels de grond in kunnen.

Snoeien kan bijna het hele jaar behalve in het voorjaar als de druif begint uit te lopen, de sapdruk is dan erg hoog, door snoeien gaat de druivelaar dan bloeden.

Geplaatst:

Dag, 

Bedankt voor de reactie. 

Dat is een duidelijk artikeltje. Bedankt! 

Helaas kan ik de druif niet, wat ik het liefst had gehad, gewoon in de grond zetten. De grond is hier helemaal niet geschikt. Het is hele natte kleigrond met een laagje zand erover. Ook schijnt er veel verontreininging in de grond te zitten, en dat idee maakte het dat ik niet wil dat de wortels de grond raken. 

Is het dan voor een druif echt niet mogelijk in een vrij ruime pot? Ook niet als ik hem dan noodzakelijk wat klein hou? 

Over het snoeien, zou ik concreet nu dus wel of niet een uitloper kunnen wegknippen? Ik dacht ik doe dit wel eind december, maar dan zijn die uitlopers al vrij sterk geworden denk ik. Momenteel is het zo dat ik nadenk over de vorm ervan die ik graag zou bereiken, maar nu heeft 1 van de druiven heel veel uitlopers aan de onderkant waarvan ik toch denk dat er een paar weg kunnen/moeten. Maar durf het niet nu al te doen. 

Dank. 

Geplaatst:

Ik denk dat je beter kunt accepteren dat een pot niet werkt, dan blijven proberen er wat van te maken, om op termijn alsnog de teleurstelling van een zieke plant te krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...