Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jeronimoestuin 2012


Jeronimo

Aanbevolen berichten

De makkelijke moestuin bestaat dan ook nog niet zo heel erg lang en er zullen velen zijn die denken - nou dan kieper ik die grond toch weg.

 

Die Mel huppeldepup doet het toch al vanaf 1980 ofzo?

 

Ja je hebt gelijk het is niet strak volgens de MM, maar ik denk dat deze manier ook goed is.

 

Ja dat denk ik ook hoor, moet je ook gewoon doen als je denkt dat dit voor jou een goede en fijne manier is.

 

Ik denk dat ik nog meer de weg kwijt raak dus houd het voorlopig maar even zoals het is. Misschien dat ik over een tijd er weer heel anders tegen aan kijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik nog meer de weg kwijt raak dus houd het voorlopig maar even zoals het is. Misschien dat ik over een tijd er weer heel anders tegen aan kijk

 

@ Rantje bedankt voor je enthousiaste berichten. Je quote geld ook voor mij hoor. Ik wik en weeg, maak een keus en wie weet verander ik het later weer omdat ik er dan anders over denk. En alleen door dingen te proberen weet je of het werkt of niet.

 

Ik kan niet wachten tot ik kan beginnen met de MM (mijn versie )

 

De bosbes is inmiddels van mijn lijstje geschrapt, toch een te lastige teelt. (zie mijn topic over bosbessen op dit forum) De blauwe bes lijkt een goed alternatief, maar ik ben er nog niet uit.

Mischien toch frambozen of een leipeer of... helaas moet ik kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe bessen (en frambozen) kunnen goed in een pot. Frambozen zijn minder bewerkelijk (groeien hier eigenlijk van zelf - in de volle grond) en hebben een hogere opbrengst. Daar kan ik zelfs met de vogels delen. Mijn herfstframbozen dragen continue van augustus tot het vriest. Op het einde (november of zo) worden ze door gebrek aan zon wel wat waterig. In mijn voortuin krijgen ze dan namelijk nog maar een uur zon per dag (als de zon dan al schijnt)

 

Als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor de frambozen.

 

Dit herinnert me wel. Ik moet de blauwe bessen dringend in potten zetten. Ze staan hier niet zuur genoeg en te dicht op elkaar. Daardoor is de oogst van 3 planten op het moment 10 bessen. En als ik er geen net overheen hang dan vreten de vogels alles weg. De eerste 2 jaar ging het zo goed... Wist ik toen veel. Ze kwamen bij bakker vandaan. Daar krijg je echt niet de goede informatie bij. Daar koop ik dan ook nooit meer.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt gelijk het is niet strak volgens de MM, maar ik denk dat deze manier ook goed is.

Wat je hebt is dus gewoon een moestuin met vaste (en verhoogde) bedden, net als velen hier!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt gelijk het is niet strak volgens de MM, maar ik denk dat deze manier ook goed is.

Wat je hebt is dus gewoon een moestuin met vaste (en verhoogde) bedden, net als velen hier!

 

Dat klopt helemaal. Maar ik ga wel met de rasters werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagje Jeronimo, je zegt "vaste "plek voor Tomaten te willen / al te hebben ? Kan dat ?

 

Die vraag stelde ik hier bij de volkstuinver. ook. De meningen waren wat verdeeld, maar de meesten hadden een vaste tomatenplek.

Zelf heb ik dus een vaste hoek in de tuin waar ik tomaten teel en ben nog geen problemen tegengekomen als uitgeputte grond. Wel prepareer ik de gond elk jaar voor de nieuwe teelt

 

Wel merk ik na 3 jaar tomaten telen dat de geente tomaten het elk jaar veruit het beste doen t.o.v. eigen opkweek. Dus dit jaar waarschijnlijk alleen geente tomaten. Misschien een keertje een cursus enten. Maar ik heb het al druk zat met het herindelen van de tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen zondag nog lekker in de tuin gewerkt voordat het ook overdag zou gaan vriezen.

 

Frambozenplaats in orde gemaakt geul gegraven, worteldoek erin, de klei vervangen door tuingrond met flink wat compost uit eigen tuin.

Mijn compostvoorraad uit eigen tuin is op dus ik moet het voor de MM bakken ergens anders vandaan zien te halen. FF informeren of Capelle a/d IJssel ook gratis compost weggeeft (of veel voor weinig )

 

Bijna tegen het huis staat een boom met rode bessen. Deze boom wordt nu echt te groot. Schuurt tegen de dakgoot aan en neemt veel licht weg voor de nieuwe pottenplaats. Na overleg met de buurman besloten om de boom in ieder geval een rigoreuze snoeibeurt te geven. Daar heb ik ook meteen een begin meegemaakt. De pottenplaats is nu een tijdelijke takkenplaats, wel benieuwd wanneer de gezamenlijke composthoop/takkenberg weer opengaat.

 

Toch besloten om 3 grote MM bakken te maken van 240x120 cm. Een middenpad van net 30 cm lijkt me weinig toe te voegen en de andere paden worden wel breder 60 a 90 cm.

Na veel puzzelen met met 6jarenwisselteelt toch maar weer besloten hier van af te stappen. Niets zo veranderlijk als Jeronimo

De teeltplanning werd wel erg veel werk en dat wilde ik juist niet.

@ Rantje, Dus toch maar weer meer de MM kant op

 

Inmiddels veel over MM gelezen, er zijn erg veel interessante SFG sites te vinden (wel engels, maar erg informatief). De wisselteelt wordt inderdaad op erg kleine schaal toegepast. gewoon niet 2x dezelfde soort in een vak telen, ik heb een aantal berichten van telers van "de oude stempel" gelezen die aangaven dat de MMwisseling ook echt werkt.

Dus Koert van verhoogde bedden toch maar weer naar MM Bedden.

 

Gisteren weer wat zaden ontvangen:

Ui - Long de Florence Simane

Ui - Walla Walla

Paksoi - Ivory F1

Courgette - Long Green Trailing

Courgette - Gold Rush F1

Aubergine - Baby Belle F1

Snijbiet - Flamingo

Andijvie - Green Curled Ruffec

Pompoen - Delicata

Pastinaak - Harris Model

Ananaskers - Dwerg

Bleekselderij - Giant Red

Prei - American Flag

Rode kool - Red Acre

 

De zadenlijst kan nooit lang genoeg zijn

 

Vandaag de kweekplaats vrijgemaakt en de kweekbakken gereinigd voor de (wedstrijd) Aubergines en ananaskersvrijgemaakt,(lage kast onder het dakraam).

 

Tot zover ff de update, helaas geen fotos van al het werk, Card error, lang leve de digitale techniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na uitleg van Rantje begrijp ik ook een beetje beter waarom de wisselteelt a la MM zou kunnen werken. Je zet nooit 2 keer zelfde achter elkaar en je schept de hele bak door elkaar na een jaar + toevoeging compost. Zo bouw je nooit veel ziekten op lijkt me. Alleen met kool ben ik nog niet heel zeker hiervan. Of zou je eventuele knolvoet voldoende verdunnen op deze manier?

 

Ik kon met een 6-jarig plan er ook niet goed uitkomen. Heb dus de bedden in tweeën gedeeld en een 12-jarig plan verzonnen waarin alles of 2 of 3 keer terug mag komen (en erwten/tuinbonen dus maar 1 keer). Hierdoor werd het wel tegelijk een goede en slechte buren plan want er staat wel veel door elkaar.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het foto kaartje, geeft je camera die 'error' aan?

 

Klinkt goed allemaal! Jammer van de foto's... stonden er nog foto's op?

Ik heb ze ooit een laten 'redden' na een error.

 

Gebruikelijk euvel als ik weer te ongeduldig ben geweest. Mijn fotokaartje vindt het niet leuk als hij zonder afsluiten uit de PC wordt gerukt. De pc herkent de bestanden gelukkig nog wel, ff opnieuw formateren en het is weer klaar.

Inmiddels kan ik ook zelf files redden van "kapotte" kaarten/sticks. Ben wel vaker iets te ongeduldig

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 cm. Is erg krap hoor, zeker als je plantjes iets over de rand groeien.

Leuke lijst met zaden trouwens

 

Mijn zinnetje was inderdaad niet erg duidelijk. Ik bedoelde dat ik dat middenpad van 30 cm schrap.

dit pad liep tussen de 120x120 bak en 90x120 bak en dit wordt dus 240x120.

Nog meer vakjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Van de week kreeg ik een tip van ons rayonhoofd dat het ijs op de sloot dik genoeg was om de slootkant te snoeien.

Vanochtend zijn we als twee michelinmannetjes het ijs opgewaggeld en hebben we onze wilgen en hazelaars gekortwiekt. Dit leverde behoorlijk wat takken op. Hopelijk genoeg om bij warmer weer een lage schutting te vlechten.

 

Dit keer geen problemen met de geheugencard van mijn fototoestel, wel met mijn eigen geheugen , mijn camera vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste bericht, dus is het nu tijd voor een update.

 

Zoals ik al zij is dit jaar een pittig tuinjaar, want onze tuin gaat behoorlijk op de schop.

 

in maart heb ik veel gesnoeid en gespit.

De appelbomen en zijn gesnoeid, kersenboom is omgezaagd, snoeihout verwerkt, grond omgespit en geegaliseerd, grond bemest en gras gezaaid.

De aarbeibedden staan er weer goed bij en het bed voor de zonnebloemen is ook zo goed als af. De zonnebloemen (grote rode en gele) staan al in de koude bak.

 

Ik heb er toch maar voor gekozen om het gras te zaaien. Voornamelijk in verband met de kosten van de graszoden. Het zaaien kost voornamelijk meer tijd, en dat heb ik meer dan geld .

 

een foto van het grasveld in wording:

gras-gezaaid-april2012klein68981334058616.jpg

De foto is gemaakt met ons tuinhuisje achter me. (die man in het midden is Henk de Verschrikkelijke)

 

Op deze oude foto zie je hoe de tuin er eerst uitzag.(vanaf de andere kant bekeken

tuin-oud18671334059367.jpg

 

In maart had ik ook veel planten voorgezaaid, maar de helft was mislukt. Dus half maart weer opnieuw geprobeerd en nu gaat het beter. Op de vensterbank is het toch warmer en lichter dan in de slaapkamer op het noorden. De poezen dreigden even de bakken van de vensterbank te gooien. Waarschijnlijk waren ze het niet eens met de ruil. plantjes op de vensterbank, zij op de kast.

 

De grote bakken voor de MM zijn nog niet af, ik heb nog geen geschikt hout kunnen vinden/krijgen. hopelijk heb ik binnenkort wat meer geluk. Maar ik mag niet klagen want ik heb wel 2 houten baken van 2mtr bij 50 cm gekregen. Een mooie plek voor mijn courgettes en aubergines.

 

Gisteren heb ik nog wat pootgoed kunnen ruilen voor wat stekken (courgette en struik en kerstomaat)

frieslander

Toluca

Sante

Agria

Sturon plant-ui

De aardappelen en uien gaan morgen de grond in.

 

dat was het even voor nu! veel tuinplezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...