Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jeronimoestuin 2012


Jeronimo

Aanbevolen berichten

2012 wordt een behoorlijk pittig tuinjaar. Onze tuin gaat letterlijk en figuurlijk op de schop.

 

Plannen voortuin:

- appelbomen snoeien

- grond prepareren en egaliseren voor 65 m2 grasmat (iemand tips hiervoor?)

- graszoden leggen voor april als het weer het toelaat

- tuinhek verhogen

 

Plannen moestuin:

- SFG toepassen

- 6 bakken maken voor de makkelijke moestuin

- paden aanleggen

- snoeien voor ruimte en licht

- koude bak oplappen

- tips en trics opsnuiven op het forum over SFG

 

concept teeltlijst:

stokbonen

doperwten

aardappels

sla, div soorten

spinazie

prei

ui

wortelen

Tomaten

komkommer

rode bieten

courgettes

pompoenen

 

kruidenhoek maken:

tijm, peterselie, munt, bieslook, dille, kamille, maggi

 

genoeg plannen dus, maar we hebben er zin in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ geedee; Ja de plantenlijst is al lang en nog niet eens af. Maar gevarieerd eten is belangrijk!

De kruidenlijst is nog niet af, maar oregano en rozemarijn zijn genomineerd. Ik heb geen ervaring met de kruidenteelt. Alle tips zijn welkom.

 

@ kruidje; Ik zal snel wat foto's plaatsen, al is de tuin nu een puinhoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is leuk om een tuin van puinhoop naar superleuk te zien veranderen. Ook voor jezelf achteraf. Dan zie je pas hoe veel werk je hebt verzet - al weet je hoe veel uren je erin hebt gestopt...

 

Vraag maar raak - al is het handig om je vragen in een eigen topic in de juiste categorie te stellen (dan wordt hij minder snel over het hoofd gezien). Ook wil de zoekfunctie wel eens helpen. Zelfs met google vind je met regelmaat discussies op het moestuinforum.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag toch nog even tijd gevonden om naar de moestuin te gaan om de transformatie naar een MM vorm te geven. Na wat passen en meten heb ik plek voor 4 grote bakken (120x120) en 6 kleine bakken (90x120) en een pottenplaats, dat is dus heel wat plek voor mijn zaden, 136 vakken

 

Bij deze een foto van de huidige stand van zaken:

1345_fa1c205575385d65476245b781ef6d1b.jpg

 

Op de voorgrond nog twee venkelknolletjes daarachter nog de kruiden munt en thijm en daarachter wat andijvie. De stellage rechts op de foto is de vaste tomaten plek en helemaal achterin staat de koudebak al klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via een oude tip van helly de volgende site gevonden:

http://www.gardeners.com/on/demandware.store/Sites-Gardeners-Site/default/Link-Page?id=kgp_home

 

Via "plan your garden" kun je heel makkelijk de planning van je bak vormgeven.

mmtuin_gardenplanner81421326751482.jpg

De site geeft ook info over de gekozen teelt. ideaal voor een (beginnende) MM tuinder

 

Ik heb nu duizenden ideeen over welke teelten ik ga doen , zodra het wat concreter is zal ik het hier posten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ kruidje. Je hebt helemaal gelijk. De plantafstand voor aubergine is 65 cm er moet dus minstens 1 vak tussen.

 

Ik heb nu een grove planning gemaakt met de gardenplanner en haal nu de teeltfouten eruit. (Te dicht op elkaar, foute keuze om naast elkaar te plaatsen e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaan je 136 vakken ...

 

Ik heb soortgelijk probleem ook al heb ik geen MM-bakken. Ik weet echt niet waar ik al die leuke nachtschades kwijt moet. En de courgettes, komkommers en pompoenen. @#!$%&@& vruchtwisseling (ik vloek normaalgesproken niet). Denk dat ik naast de 6-jarige vruchtwisseling (i.v.m. kool op zand) er nog een van 4 jaar bij moet verzinnen. En waar laat ik dan al die vaste planten...

 

Of toch mischkultur en dan elk jaar de plaats van elk plantje uitpuzzelen?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ kruidje. Je hebt helemaal gelijk. De plantafstand voor aubergine is 65 cm er moet dus minstens 1 vak tussen.

 

Ik heb nu een grove planning gemaakt met de gardenplanner en haal nu de teeltfouten eruit. (Te dicht op elkaar, foute keuze om naast elkaar te plaatsen e.d.)

 

 

snap m niet....dat zijn toch allemaal aparte vakken...of niet??? staan die vakken onderling toch in verbinding??

 

ken niks van MM maar vind t wel leuk om te volgen....dacht al om een paar bakken 3 x3 ergens te zetten en ook te MM maar dat lijkt te kort door de bocht....of hoe zit het nou???

 

heb wel ff leuk zitten spelen met dat programma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zijn het bakken van 3x3 of 3x4 vakken breed (dus 90x90 cm of 90x120 cm). Mogelijk dat het soms echte onderverdeling is maar meestal wordt er gewoon een raster overheengelegd. Anders zou je waarschijnlijk toch wat problemen met de vochthuishouding krijgen. Dus je moet wel degelijk rekening houden met de ruimte die de wortels (en ook het gewas aan de bovenkant) nodig hebben.

 

Ik denk dat b.v. een aubergine en in de vakken daaromheen sla, wortels en ander klein spul wel zou kunnen. Het moet na een regen ook allemaal weer kunnen opdrogen zoals ik vorig jaar zelf met te dicht op elkaar geplante tomatenplantjes heb ervaren

 

Dat programmatje vind ik voor de rest ook wel geinig. Zit te overwegen of ik van die vakken over mijn eigen tuintje heenleg (ook al heb ik geen bakken). Lijkt me wel handig voor de indeling. Kwa afmetingen klopt het wel ongeveer met mijn tuin.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep...kijk dat had ik ook al zitten doen....rijtje wortelen...rijtje sla...bloemkool enz enz....van de wortelen maakt ie dan meteen meerdere rijen leuk ff speuluh sorry Jeronimo....zit in jouw topic mea culpa

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Yep...kijk dat had ik ook al zitten doen....rijtje wortelen...rijtje sla...bloemkool enz enz....van de wortelen maakt ie dan meteen meerdere rijen leuk ff speuluh sorry Jeronimo....zit in jouw topic me aculpa

 

geeft niks hoor, vindt de discussie niet echt off topic.

 

Vandaag heb ik op basis van een 6-jaren wisselteelt een teeltindeling gemaakt en besloten deze te gebruiken voor de 6 bakken links (zie tek.) hiervoor zorg ik wel dat de bakken even groot worden. MM kan zonder wisselteelt, maar dat staat toch wel erg haaks op hetgeen ik geleerd heb. Dus toch maar wisselteelt, dit verkleint in ieder geval het risico op plantziektes.

 

Naast 6 wisselbakken hou ik voor tomaten, bosbessen en de kruiden een vaste plaats aan, dan hou ik een bak over waar ik elk jaar weer andere groenten/bloemenin kan doen

Geen idee hoe ik bosbessen moet telen maar ik hou wel van een uitdaging

Ik moet nog uitzoeken welke "grote" planten in potten kunnen.

 

Ik zal de gardenplanner vooral gebruiken om alles mooi weer te geven, maar het denkwerk zal ik toch zelf moeten doen vrees ik

De beknopte teeltinstructie is ook handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou ook wisselteelt (van een soort) toepassen met MM. Ga met mijn eigen tuin nu zonder MM iets soortgelijks doen.

 

Ik denk dat het lang goed kan gaan zonder wisselteelt. Maar wat doe je als het begint te falen? Overstarten met nieuwe grond?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie is een van de ideeen achter de MM dat je, doordat alles door elkaar staat, minder last hebt van ziekten e.d.

 

Wel moet je, als je een vakje leeg geoogst hebt, daar een ander gewas in terug zetten.

Ikzelf heb dat opgevat dat het om een andere familie moet gaan.

Dus geen rucola of radijs ná de bloemkool omdat deze allemaal onder de Brassica familie vallen.

Dat is ook een vorm van wisselteelt natuurlijk.

 

Sowieso schep je altijd met wisselen een flinke schep compost erdoorheen.

En in het begin van het seizoen haal je het raster er af, schept door de hele bak verse compost en je kan weer beginnnen.

In de volle grond doe je dit niet wordt de hele grond door 1 familie bewoond, als er dan iets mis gaat gaat het, denk ik, bij alles mis.

 

Ik denk wel dat een wisselteelt systeem prima kan als je genoeg vakken hebt. Maar het past niet in het idee achter de MM.

 

Maar juist het idee dat je wat in je vak kan zaaien/planten als deze is leeg is vind ik super!

Overigens zijn mijn 3 grote bakken wel gescheiden met een tussenschot. Mocht ik iets vervelends krijgen in de grond kan ik besluiten omdat vak leeg te maken en met schone mix te vullen.

 

Eerlijk gezegd ben ik mijn lees-speurtocht nog nooit iemand tegengekomen die problemen heeft gehad met bv. knolvoet.

Ik denk als je het oorspronkelijke idee aanhoudt en nooit 2 keer hetzelfde achter elkaar zaait er ook geen problemen ontstaan. Misschien wel problemen met een bepaald gewas, maar dat zou je dan in de volle grond met de juiste wisselteelt ook kunnen hebben.

 

De samenstelling van de mix schijnt ook goed gnoeg te zijn dat alle verschillende gewassen het er prima op doen waardoor je niet veel kennis nodig hebt over grondsamenstelling en dat soort zaken

 

En dat is dan wel Makkelijk

 

Maar goed, ik heb ook geen ervaring op de lange termijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De makkelijke moestuin bestaat dan ook nog niet zo heel erg lang en er zullen velen zijn die denken - nou dan kieper ik die grond toch weg. In bakken kan dat ook wel - terwijl dit in de volle grond toch echt lastig is.

 

De reden waarom ik toch denk dat er enige vorm van vruchtwisseling zinvol kan zijn als je steeds dezelfde grond (+extra compost) wilt blijven gebruiken is, dat de Permacultuur-mensen voor hun 1-jarigen ook vruchtwisseling toepassen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat een wisselteelt systeem prima kan als je genoeg vakken hebt. Maar het past niet in het idee achter de MM. Maar juist het idee dat je wat in je vak kan zaaien/planten als deze is leeg is vind ik super!

 

Ik heb genoeg vakken voor wisselteelt, maar ik wilde juist de lege vakken laten opvolgen door een andere teelt van dezelfde groep indien mogelijk.

 

De bakken zijn wel afwisselend alleen komen de planten uit dezelfde groep.

 

Ja je hebt gelijk het is niet strak volgens de MM, maar ik denk dat deze manier ook goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...