Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kartontruc vraagje


Margareth

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een stuk gazon "opofferen" voor een grotere moestuin, nu lijkt de karton met komposttruc me ideaal, maar kan ik dat nu nog doen? Of had ik dat 2 maanden geleden moeten bedenken...

Ik zou t dit weekend kunnen regelen, maar ik heb geen idee hoe lang t duurt voor dat de grond "moestuinklaar" is...? Of kan ik toch beter gras afsteken en dan lekker spitten (spaart me fitness-sessies en geld) of een machientje huren (spaart tijd)?

 

Ik heb vorig jaar veel in bakken gekweekt en verspreid over onze tuin in kleinere stukken, maar ik wil alleen nog wortelen uien en sla in bakken kweken (en tomaten en pepers)... en de rest lekker in de volle grond min of meer bij elkaar... zodat een moestuininspectie/watergeefsessie niet te lang duurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kun je die 'truc' altijd uitvoeren, als het karton nog niet geheel gecompesteerd is kun je altijd nog met een bollenplanter of zo gaten steken en daarin je plantjes zetten, bij zaaien wat lastiger dan wordt het snijden. Ik verwacht echter dat het karton in de winter een stuk sneller composteerd door alle neerslag, dat is voor de truc wel een nadeel natuurlijk denk ik. Misschien dat je hem in het voorjaar nog een keer moet uitvoeren???

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel voor je snelle antwoord Koert! Liever 2x uitvoeren en/of voorzaaien en de bollenplantertruc gebruiken, dan spitten enzo...

 

ik ga wel een stuk tuinslang aanleggen die kant op heb ik bedacht...

 

en die neerslag is ook de reden dat ik weinig in de tuin ben geweest de spruitenplanten hangen helemaal scheef van de spruitjes ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

weet zo snel niet meer welk Topic dit beschreven staat, komt er op neer dat je door het karton ipv plastic de grond "levend" houdt, onder plastic gaat alles dood, dit met plastic is dus meer een langere termijn oplossing, als je het tot volgend jaar niet meer nodig hebt.

 

Op het karton kun je compost, mulch. mest , gras etc. aanbrengen om het op zijn plaats te houden en de grond te voeden. De wormen "nemen" alles mee naar beneden, het onkruid wordt onderdrukt en als je wilt kun je er inderdaad met een bollenplanter nog gaten in drukken om het stuk nu al te gebruiken.

 

kartontruc259291330181807.jpg

kartontruc27631330181805.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook inderdaad zeggen het werkt geweldig, speciaal voor de luie tuinders zoals ik, De grond eronder is zo mooi zwart, en het blijft leven. Ik had een groot (kweekgras) stuk bijna een jaar onder zeil gelegd, dit was compleet " dood " toen ik het omspitte, het was wel mooi rul. Vervolgens de grond open gelegd en halfrijpe compost opgebracht. Het kweekgras is weg en de grond is klaar voor de aardappelen dit jaar.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...