Rantje Geplaatst: 11 februari 2012 Geplaatst: 11 februari 2012 Mensen zijn geschelschaps dieren..en vinden het dus erg om alleen te zijn, honden leven in roedels van nature en willen een baas.Maar konijnen zijn het liefst alleen, het zijn de mensen die ze geschelschap willen geven, maar ze hebben het echt niet nodig, in de vrije natuur leeft het konijn ook alleen.Het is zelfs zo dat dwergkonijntje het ergste zijn en ronduit gemeen zijn tegen soortgenoten en als je toch konijnen samen wilt houden...dan heb je zelfs meer dan het dubbele aan ruimte nodig dan wanneer je een konijn alleen hebt, alleen al om ze de ruimte te geven van elkaar af te lopen. Mooie ruime hokken Jack..(ik blijf jaloers op zijn muur van konijnen hokken) Hier ben ik het dus niet mee eens, ik zei al dat ik het kattig omschreven had MAAR het is geen onzin.Konijnen zijn NIET solitair Mensen kunnen juist niet het gezelschap bieden wat ze nodig hebben.Dwergkonijntjes zijn hetzelfde als ieder ander soort nijn, al zou de een wat meer temperament hebben dan de ander. Kijk als je een konijn in de dierenwinkel koopt, een afrader dus, dan weet je niets van de voorouders. Een goede fokker houdt met heel veel dingen rekening en zou met een konijn wat niet zo lief is überhaupt niet gaan fokken omdat karakter een van de belangrijkste punten is.Ook is het normaal dat een van de dieren dominanter is. Als je konijnen op onbekend terrein samen laat zijn er heel veel signalen waaraan je kan zien of het goed gaat of niet. Het grootste succes is een gecastreerd mannetje met een (evt. ook gecastreerd) vrouwtje. Konijnen vertonen vaak slecht gedrag omdat ze alleen gehouden worden, omdat ze niets hebben om mee te spelen en hun leefomgeving totaal ongeschikt zou zijn. Als je er dan ineens een konijn bij zet dan gaat dat idd. mis. Daar heb je geduld en wat kennis voor nodig en als dat stappenplan volgt is kans op succes groot. Ook in de vrije natuur leeft een konijn niet alleen, altijd in groepen zoals de meeste prooidieren. Groepen zijn veiliger Als je konijnen samen wilt houden heb je grotere hokken nodig?In de natuur leven ze ook niet in hokken en als je een dier wilt houden moet je ook zo veel als mogelijk rekening houden met de natuurlijke leefomgeving van een dier. Google er maar eens op, wetenschappelijke onderbouwingen worden misschien serieuzer genomen dan wat ik als 14 jarige schrijf.Zuig het echt niet uit mijn duim ofzo. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Astrid Geplaatst: 11 februari 2012 Geplaatst: 11 februari 2012 In de vrije natuur, zitten ze niet in hokken..daar heb je volledig gelijk in..MAAR in de vrije natuur zitten ze in holen en die holen delen ze NIET met een ander konijntje die ze leuk vinden.De enige konijntjes die ze leuk vinden zijn mannetje vrouwte en dan stellen ze zich nog niet eens aan elkaar voor..maar doen de daad en als dat klaar is gaan ze gezellig hun gangetje. Tuurlijk kun je googlen..maar als ik google en uitkom op een forum van konijnenliefhebbers, dan wil iedereen ze samen stoppen en gezellig laten spelen.Wat ik bedoelde met juist een groter is omdat ze hun eigen ruimte moeten kunnen hebben en niet te dicht op een ander konijn zitten. Geloof mij als ik zeg dat ik een enorme dierenliefhebben ben..want dat ben ik, maar als ik kijk hoe mensen met dieren omgaan proberen ze er kleine mensjes van te maken..en dat kan gewoon niet.Dieren zijn dieren, mensen zijn mensen. Voorbeeldje ik heb een 10 jarige hond...Amy, zij woont bij ons op de boerderij, vind het heerlijk om rond te schuimen, stront te eten en al wat niet meer.Verder krijgt ze regelmatig botten of de buurman kwam laatst een karkas van een hert brengen, nadat hij het vlees wat hij wilde hebben eraf gehaald had.Haar tanden zijn ongeloof goed voor een 10 jarige hond.Dan heb ik een vriendin, zij heeft ook een 10 jarige hond...poest haar tanden, geeft dental sticks...etc..en haar hond zijn tanden zijn bruin en lelijk.Een hond zijn gebit hoef je nl niet te poetsen met tandpasta in vleessmaak..als je het gebit en darmgestel geeft waar een hond op gebouwd is...doe je de hond en zijn gezondheid een groter plezier. Quote
Tjitske Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Ik heb konijnen samen gehad in een hok en voliere en apart gehad. Ik merk wel degelijk verschil maar dat lig ook aan het ras. Een konijn kan best humeurig zijn zeker als het andere geslacht in de beurt zitten kan het er wild aan toe gaan. Wij zeggen altijd dat een konijn een sociaal dier is. Maar dat geld niet voor alle konijnen en wel aan de ruimte die ze hebben. twee konijnen in een meter hokje van de dierenwinkel vind ik geen goed idee. Zelf heb ik hokken van 1.80 bij 90. en 65 hoog. Daarnaast is het alleen dicht als ik vind dat ik ze moet beschermen tegen andere dieren in de voliere of tuin. Mijn helaas overleden konijnen. De laatste waren vlamen waren alleen maar wel tussen de andere dieren. in de winter waren zij binnen zodat ze meer aandacht kregen van ons. Mijn konijnen kwamen op schoot. en waren vriendjes met de andere dieren in en om het huis. Spelen deden ze met ons of de andere dieren. Met mijn franse hangoren was het ook zo. Diep in mijn hart durf ik geen konijn meer te kopen. de laatste twee waren zo ziek geworden dat ik ze na opname en veel dierenarts kosten helaas heb moeten in laten slapen. Het doet mij dan ook erg veel zeer dat mensen een konijn zo kan verwaarlozen en helaas zie ik dat te regelmatig als dieren inspecteur. Want ze zijn heel sociaal. of het nu is met hun eigen soort, ene konijn wel de andere is meer op de mens gericht of op een hond of kat. Quote
hansm Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Lastig punt, ik wil gerust geloven dat konijnen sociaal zijn, maar zelf dit niet vast gesteld en dit waren juist ook hokken die heel groot waren een binnenhokken met uitlooprennen van zo drie meter, maar casteren bij konijnen deden wij niet, mischien zit daar het verschil.Dat gecastereerd een konijn socialer is, al vindt ik castereren hiervoor niet echt natuurlijk. Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Castreren is natuurlijk ook meer bedoeld om niet steeds met een nestje te zitten. Er zijn al zoveel nijnen die een huisje zoeken dat het ook niet logisch zou zijn om voor de lol steeds met baby's te zitten. In de natuur is het broodnodig voor de voortplanting. Bij ons als huisdier niet. Overigens leven hazen weer wel solitair. En ik denk dat je vooral moet kijken dat er op ieder potje een dekseltje past. Net zoals bij mensen, wij vinden ook niet iedereen aardig?Veel huwelijken zijn ook nou niet bepaald gezellig te noemen Juist, dieren zijn geen mensen! maar 't zijn wel de mensen die dieren houden en eigenlijk amper iets weten over de natuurlijke leefomgeving en maar gewoon wat doen. Heel veel mensen weten ook niet dat een konijn de hele dag door, onbeperkt hooi MOETEN eten. De sterfte van jonge konijnen ligt idioot hoog. Uit m'n hoofd, werkstuk is al weer even geleden, 80% van alle konijnen (huisdiervesrie) wordt niet ouder dan 3 jaar Hoofdrede: verkeerd voer, te weinig hooi ÉN verkeerd oppakken. De rug is zeer kwetsbaar dus een konijn wat sparteld kan zijn rug breken. Daarom zijn ze ookniet geschikt voor jonge kinderen waar de ouders niet goed opletten en er met de beestje gezult wordt. Konijnen kunnen zich erg verwonden als ze vallen. Over het tandenpoetsverhaal bij honden, vaak is het zo dat mensen rare dingen doen zoals ze dat zelf ook willen, geldt ook voor paarden. Wij hebben het koud dus we doen maar een deken om en dat soort dingen. Maar de honden die wij als huisdier hebben zijn gefokt, soms doorgefokt. Dus het probleem van een goed of juist heel slecht gebid kan ook genetisch zijn. Daarom is het ook beter om een dier via een erkende fokker aan te schaffen.Het karakter heeft hier ook mee te maken. Een konijn dat bijt en niet lief is krijgt ook vaak afstammelingen met die eigenschappen. Maar meestal is een konijn 'vals' omdat we niet de juiste omgeving bieden, de dieren ongelukkig zijn, onjuist voer krijgen en er nu eenmaal mensen zijn die signalen niet opvangen. Je doet je hand in het hok, konijn schrikt en valt aan. Je trekt je hand weg, konijn weet dus dat dit de manier is om die enge hand weg te krijgen. Of konijn krijgt een klap of tik en wordt nog banger van die hand. Terwijl het problemen zijn die echt op een goede manier op te lossen zijn. En huisvesting is er daar een van. @Stjitske 2 konijnen in een meter hokje is geen goed idee, maar een konijn in zo'n hokje ook niet. Zeker de kooien met zo'n plastic kap zijn erg slecht.Of de hokken met een zinke lade erin. En toch zitten er zat beestjes in zulke hokken en worden ze gewoon verkocht. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Tjitske Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 rantje dat zei ik ook dat dat geen goed idee is maar mensen doen het wel en dan vinden ze het gek dat het niet goed gaat. Helaas kom je het als diereninspecteur erg vaak tegen verkeerde behuizing voedsel en bodembedekking. Quote
Gast jack Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 ik denk dat ik mijn konijnen toch de ruimte heb gegeven .verzorgen doe ik ook goed .heb op sommige plekken ze slechter en veel kleiner zien zitten .. moet nu gaan kijken of ik ergens nog wat hout kan uithallen dan kan ik er 2 hokken bij bouwen Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Ik ben het erg eens met wat Rantje allemaal typt.Ik heb zelf dan ook een beetje moeite met het topic (fokken, kleine hokken) maar wil daarmee verder absoluut geen waarde oordeel hangen aan anderen (en zeker niet te fel uit de hoek komen als nieuw forum lid ) Ik heb zelf 3 konijnen, 2 vlaamse reuzen en 1 kruizing VR met een onbekend ras.Heb hiervoor al meerdere konijnen gehad. Ze hebben 2 grote hokken van 1,50 bij 1 ter beschikking en een grote ren van 4x3 en 2 meter hoog, waar ze vrij in en uit mogen. En dan nog vind ik het, voor Vlaamse reuzen, aan de kleine kant. Verder kan je wilde konijnen natuurlijk niet vergelijken met gedomesticeerde konijnen....Wilde konijnen leven wel degelijk in grote groepen van zo'n 20 volwassen konijnen met hun jongen in 1 holengebied. Zij zorgen voor elkaar, dmv wassen, eten zoeken, bescherming bieden etc. Dat is waar ook op aangedrongen wordt als je besluit om een konijn te houden als huisdier. Jij als verzorger kan die taken natuurlijk deels overnemen (kammen, eten geven, etc) maar deels ook niet (tegen elkaar aan liggen, elkaar wassen, etc). Dat heeft verder niet zoveel te maken met het vermenselijken van huisdieren (wat ik zelf ook niet wenselijk vind) maar wel met de eigenschappen van het diertje zelf. En dan is juist het punt dat je niet zomaar 2 konijnen bij elkaar kan zetten erg belangrijk. Want dan kan het inderdaad tot bloedens toe mis gaan. Maar met een juiste manier van koppelen komt het meestal wel goed. Mijn konijnen komen allemaal uit het asiel. En dat is ook gelijk de reden dat ik moeite heb met (vooral brood-)fokkers. Tuurlijk, nestjes zijn schattig en babykonijntjes zijn lief en klein en zoet. Maar net als met bvb katten, vind ik het zelf not done om nesten te krijgen terwijl de asielen zo overvol zitten met zo nu en dan zeer schrijnende gevallen. Ik zal dus nooit voor een fokkersdier gaan. Nu weer even terug naar waar het topic eigenlijk om ging Konijnenhokken! Ik heb zelf ook een ontwerp gemaakt voor een nieuw hok. De konijnen staan nu nog voorin de tuin, naast de garage, maar ik wil ze (liefst dit jaar) verplaatsen naar achterin de tuin. Daar is (veel) meer schaduw, wat fijner is in de zomer voor ze (nu staan ze eigenlijk de hele middag in de zon en dat is dus veel te heet, we zijn altijd in de weer met natte witte lakens en parasols ). Daar komt dan een gescheiden ren, die tzt nog tot 1 ren gemaakt kan worden. Mijn konijnen leven nu in een groepje van 2 mannen (zitten al vanaf hun geboorte bij elkaar en is altijd goed gegaan, beide zijn gecastreerd) en 1 vrouwtje (ging dus helaas niet samen met de mannen, ondanks alle richtlijnen van het koppelen goed te volgen is het niet gelukt). Het vrouwtje moet dit jaar ook een partner krijgen waarmee ze lekker kan spelen. Er komt dus een konijnenflat van 2 gescheiden hokken boven elkaar, met daarboven nog een bergzoldertje voor hooi, stro en voer. Dan links en rechts van de flat komt voor elk stelletje 1 uitgang naar een ren (van ongeveer een meter of 5 lang en 2 meter breed). Quote
hansm Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Volgens mij maak je behoorlijke denk fout, die asiels zitten niet vol met konijnen door de fokkersmaar door ouders met kindjes die huisdier binnen no-time zat zijn.Fokkers kunnen gewoon heel serieuze mensen zijn,dat de kopers later zo met de dieren omgaan en dumpen kunnen ze niks aan doen, en zullen ze erg genoeg vinden. Ga maar preek afsteken tegen die ouders met kinderen die hun huisdieren dumpen ipv fokkers. Quote Players only love you when they're playing.
Tjitske Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 kijk als je zo kijk de kinderen die dreinen bij een winkel om zo'n diertje en ouders die toegeven. omdat hun kinderen het wel kunnen verzorgen is heel leuk maar helaas zie je jonge kinderen die verantwoordelijk heid niet aan kunnen en dat daarom het konijn weg moet. Daar kan je een fokker als fokker nog zo zorgvuldig mee omgaan om een goede eigenaar te vinden. Niet altijd zeker van zijn.De hokken die ik mijn dieren geef zijn altijd groter wat ze nodig hebben en hebben daarnaast mijn tuin, woonkamer en voliere als loop gebied vaak zitten ze los dus kunnen ze gaan en staan waar ze willen. Alleen buiten moeten ze in de nacht de voliere in omdat ik dat veilig vind voor hun vanwege roofvogels. Ik vind een opvang konijn niks mis mee maar van een fokker ook niet. als ik ooit weer een konijn durf te nemen. zal ik wel weer een grote willen want ja ik vind ze geweldig zo los in huis. Quote
Gast jack Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 op markplaats staan veel van die kleine konijnen die weg moeten wegens tijd gebrek of de kinderen kijken er niet meer na om .je zult zelden een groot konijn aantreffen dat weg moet wegens dat de kinderen er niet meer na omkijken . vooral ik een nestje neem heb ik meestal al mensen die er een willen .en dan niet voor hun kinderen ..maar dat pa of ma er een wil hebben het zal altijd welles nietes zijn .fokken of niet fokken .ik heb al jaren konijnen en fok er ook mee .nogmaals ik zie er niets verkeert in maar we gaan te veel oftopick .... Quote
Astrid Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 maar we gaan te veel oftopick .... Helemaal gelijk en het is denk ik ook een topic waar je nooit uit zult komen, toen wij in Nederland woonden hadden we een konijn, zij had een ren van 2x1 meter, met daarin een hokje via een loopplankje voor de nacht.Het dak kon open en zo konden de jongens in de rent met het konijn kroelen zonder dat we bang hoefden te zijn dat ze het konijn los zouden laten en dat ze kon ontsnappen.Nog had mijn buurvrouw het lef om te vertellen dat we het fout deden, zij liet haar konijnen loslopen..ze hadden n.l. ruimte nodig..dat ze onder de schutting doorgroeven en ons hele terras aan gort hielpen, waarbij ook mijn man nog bijna zijn enkel brak omdat de stenen ineens kantelden..vond zij heel grappig (wij duidelijk niet) Ik denk dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten, Ik heb door die hokken van Jack toch erg de indruk dat hij behoorlijk gek met zijn beesten is, en dat ze het erg goed hebben bij hem, dat het niet het hok en of verzorging is wat anderen voor ogen hebben, zal altijd een punt van discussie blijven. Jack, denk je dat je binnenkort een keertje naar Canada komt? vrije kost en inwoning als je voor mij wat van zulke hokken maakt Quote
Gast jack Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 @Astrid canada lijk me heerlijk .al die ongerepte natuur ...neem ik wel nog 5 man mee ....kom ik wel hokken bouwen .. er zijn ook mensen die weten hoe ik mijn dieren verzorg .ben nu al weer hout aan het opsparen .we noemen dat hier seumeren >( 2de hans hout gratis hallen Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Volgens mij maak je behoorlijke denk fout, die asiels zitten niet vol met konijnen door de fokkersmaar door ouders met kindjes die huisdier binnen no-time zat zijn.Fokkers kunnen gewoon heel serieuze mensen zijn,dat de kopers later zo met de dieren omgaan en dumpen kunnen ze niks aan doen, en zullen ze erg genoeg vinden. Ga maar preek afsteken tegen die ouders met kinderen die hun huisdieren dumpen ipv fokkers.Het was mijn bedoeling niet om te preken, ik postte slechts mijn mening zonder waardeoordeel over de mens achter de fokker. En ja zeker heb je gelijk als je de huisdierdump niet alleen wijt aan fokkers (deed ik dat ergens? Mijn excuses dan!). Denk alleen maar aan de vakantiedump ieder jaar En inderdaad de mensen die geen zin meer hebben om ervoor te zorgen, of 'zomaar ineens' allergisch blijken te zijn voor konijnen Ik heb slechts aangegeven dat het mijn keuze niet is, om dieren (konijnen in dit geval) bij een fokker weg te halen. Daarmee bedoel ik dus zeker niet dat een fokker daarmee een slecht mens is, waar je dat vandaan haalt is me een raadsel. Volgens mij neemt Jack het ook niet zo op Quote
Gast jack Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 @Janine~Bustani weet je wat het is ga ik maar weer oftopick ...opeen gegeven momend word je het moe .ik wilde mijn hokken laten zien .en dan hups begint het ach zielig een konijn alleen in een hok .hok is te klein .fokken is niet goed . en ga zo maar door ik ga er eigenlijk niet zo meer op in als er wat geschreven word .ben dat onderhand moe weet je dat .altijd dat gezeur ik fok zo nu en dan een nestje en ja ik ben verantwoord als ik fok met mijn dieren .ik huisvest mijn konijnen apart in 1 hok .alleen bij het paren zitten ze plus-5 minutjes samen ..de afmetingen heb ik van de vlaamse reuzenbond via google alleen zijn die van mij ik geloof 15 cm kleiner en ga maar eens na het zijn veel al die kleinere konijntje of die sierkonijntjes die gedumpt worden .. oftopick ...... Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Tsja sorry, ik kan het me wel voorstellen van jou uit, maar anderzijds weet je natuurlijk dat zoiets (altijd) een discussiepunt blijft Maar al goed, ik wilde de discussie ook niet weer aanzwengelen, besef wel dat ik dat met mijn post wel heb gedaan. Als je liever hebt dat ik het deel eruit haal, ook prima. Quote
Gast jack Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 nee hoeft niet ieder mag zeggen wat die wilt .......wie weet ben ik het over een tijd wel niet met jou eens . en word dat dan weer een discussie Quote
Tjitske Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 ik weet dat jack zijn dieren goed verzorg. Maar ik haal het liever bij iemand vandaan dan die oeps nestjes in heel nederland omdat de mensen het zo leuk vinden en genetisch slechte dieren verkopen voor veel te veel. Waar ze lekker veel van overhouden. Helaas heb ik veel met de dierenleed te maken omdat ik de dierenbescherming zo graag wil helpen om zoveel mogelijk te voorkomen en de dieren te helpen. Helaas worden die hondjes en andere dieren vaak de dupe van verwaarlozing of gewoon gedumpt. Ik weet dat ik het tegen die tijd weer heel druk gaat krijgen om de stakkers te kunnen helpen. Vaak voor zuivere ras dieren word een andere oplossing gezocht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.