Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterput slaan


dirkingrid

Aanbevolen berichten

Als het niet te diep is kan je hetzelf doen.

Je hebt er wel water voor nodig

Neem een buis,plastic of staal maakt niet uit.van de gewenste diameter,in ieder geval groter dan de waterslang.

De buis zet je in de grond en de waterslang in de buis,met het water spoel je de aarde weg die aan de bovenkant eruit komt,langzaam de buis de grond indrukken totdat er schoon water uit komt,dit betekent dat je diep genoeg zit.Bij ons (bollenstreek ) was zes meter diep genoeg en de put heeft jarenlang goed gewerkt.De hoeveel heid water is begrenst door de geringe diepte,maar voor een niet al te grote tuin in ieder geval genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn schoonbroer heeft eens een waterput geslagen

hij deed dat met stelings buizen .

de eerste buis die de grond in ging werd van onderen helemaal dichtgeslagen en allemaal in d ebuis gaatjes geboort .dan werd er een 2de buis opgelast

 

en ga zo maar door tot je een aantal meters de grond in bent

 

pomp er op en pompen maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij mag je wel put slaan maar niet in het grondwater, betekend dus dat je daarboven moet blijven, en ook dat je bij droogte (net waneer je nodig hebt), soms bijna geen water op pompt.

Vandaar dat veel toch dieper een put slaan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je wel of niet een waterbron mag slaan wordt in NL bepaald door het waterschap (voorbeeldje: http://www.hunzeenaas.nl/binaries/website/documenten/keur-2011/algemene-regels-grondwateronttrekkingen-en-infiltr.pdf ).

De regels verschillen per waterschap en binnen een waterschap vaak nog per regio. De logica achter die verschillen is dat in het ene gebied een watertekort is, in andere gebieden juist teveel.

Even een telefoontje naar het waterschap is denk ik de kortste klap.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is dat zo uitgelegd, het is ook zo dat je dan bij warmte geen water hebt,

maar je hebt nooit veel water, tuinders om mij heen pompen ook zodra ze op tuin zijn allerlei emmers en bakken vol dat ze voorraad hebben, na een aantal emmers is de pomp ook steeds "leeg""

Daarom sla ik ook geen put maar pomp liever uit de sloot dan kun je gewoon sproeien en heb je

geen water tekort zoals met de ondoepe waterput, je zal het bijna niet geloven maar er wordt bij ons in zomer wel eens emmers water gestolen van de pompers onderling

Dan staat in het verenigingskrantje dat je geen water mag pikken van elkaar

 

De algemene pompen maar dat zijn er slechts 1 of 2 (er is vaak 1 stuk) die voor iedereen zijn, zijn nooit leeg deze zijn denk ik met toestemming dieper geslagen.

Vandaar dat ik dacht daar ga ik niet aan meedoen en pomp uit de sloot, maar ben de enigste zit ook dichts bij sloot

en bij mij mopperen ze over geluid van motorpomp, maar zijn denk ik jaloers dat ze zelf niet kunnen sproeien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons op het complex hebben veel mensen een waterpomp. Gewoon zo'n ouderwetse met zwengel. Mij is verteld dat ie 15 meter diep gaat. Overigens heb ik ook een 1000 liter vat staan wat zich netjes vult met regenwater. Water uit de sloot pak ik liever niet omdat de andere tuinders, die niet biologisch bezig zijn, daar nog wel eens hun restjes bestrijdings middelen in dumpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons op het complex hebben veel mensen een waterpomp. Gewoon zo'n ouderwetse met zwengel. Mij is verteld dat ie 15 meter diep gaat.
De diepte die je nodig hebt is niet zomaar in een getal te vangen. Er zijn enorme verschillen in NL op korte afstanden.

 

Voorbeeld: ooit woonde ik vlakbij Wageningen en 's winters zwommen de eendjes in het gazon, wegens hoog grondwater (ja letterlijk). Even verderop, een half uurtje fietsen, op de Veluwe, zat het grondwater meer dan 30 meter diep (gegevens van het waterbedrijf, niet zelf gemeten).

OK de Veluwe is voor NL begrippen een beetje extreem, maar er zijn veel meer voorbeelden.

 

Wil je meer weten over grondwaterstanden in jouw tuin dan zou ik vooral zelf goed kijken. En een gat graven natuurlijk ook, hoe zou je anders grondwater kunnen zien. Digitaal (sorry Vlamingen, alleen NL) kun je hier http://www.bodemdata.nl/ beginnen (Doorklikken op "bodemdata" Een erg slechte interface, maar als je een half uurtje de tijd neemt wel veel info) Als het gaat om grondwater dan moet je letten op "grondwatertrap" (het begrip wordt o.a. hier uitgelegd http://www.natuurkennis.nl/index.php?hoofdgroep=6&niveau=3&id=8)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze put is iets van 8 meter diep en scheelt in droge zomer een dikke meter in waterstand.

Maar altijd nog een 1500 liter water per dag voorradig, dag nadien is die weer op peil.

 

Moest ik zeker weten dat ik zelfde hoeveelheid water kan oppompen uit een geboorde dan deed ik dat direct, zit namelijk 80 meter er vanaf.

Darmen leggen, aansluiten, pomp plaatsen en de boel terug afbreken, ruim 1,5 uur bezig.

 

Moest ik buis boren naast mijne IBC zou veel tijd besparen, maar geen zin elke dag een klets water op te pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik gebruik even een ouder topic voor mijn vraag!

 

Wij hebben een eigen waterput in de tuin, en daarvoor een grondwaterpomp gekocht. In de winter van 2010-2011 is de behuizing kapotgevroren *ahum* maar die is succesvol vervangen door mijn man. Afgelopen winter dus netjes de pomp er af gehaald en vorstvrij opgeborgen in de kelder.

 

Nu krijgen we echter het water niet meer opgepompt. De pomp is goed aangesloten, werkt naar behoren, maar er komt dus gewoon geen water omhoog. Een 1,5 maand geleden dachten we, ach, het is zo droog, wellicht te droog, waardoor we niks kunnen oppompen (wat feitelijk nergens op slaat, want in voorgaande jaren is het ook zo droog geweest en konden we wel water pompen). Affijn, man is vandaag weer ermee aan het werk geweest, gekeken of de aansluiting lek is (nee), of de pijp misschien kapotgevroren is (nee), en de terugslagklep bovenin schoongemaakt. De tweede klep is niet open te krijgen (onder de grond).

 

Iemand nog een idee wat we kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst het vat vullen met water, aanzetten, nog een keer weer vullen en dan doet hij het als het goed is is hier tenminste wel zo. ik weet niet hoe het kan of het dan eerst allemaal doorgespoeld moet worden oid. onze put is trouwens door mn broer geslagen die is boer en met de mesttank heb je veel druk zo krijg je diep gat. altijd water (wel illegaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...