Paul Jacobs Posted August 28, 2021 Share Posted August 28, 2021 Helaas heb ik een bladziekte op de bladeren van mijn fruitbomen vastgesteld. U kan de kenmerken op de foto's zien. Kan iemand mij informeren welke deze ziekte is, en wat ik eraan kan doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 Lijkt me hagelschot te zijn, weinig aan te doen maar kan ook niet heel veel kwaad. Vooral schimmels hebben dit jaar de tijd van hun leven omdat het zo vochtig is. Wat kan helpen is secuur al het gevallen blad opruimen en weggooien. Dan beperk je de verspreiding wellicht iets. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 (edited) 7 uren geleden, MSDG zei: Lijkt me hagelschot te zijn, Had niet gereageerd omdat ik het niet kon determineren en al zeker ook geen duidelijke hagelschotziekte. Die komt voor bij (sommige) Prunus-soorten, maar is geen ziekte van bijvoorbeeld appel en peer. Ik denk bij dit soort foto's dat je van een lichte aantasting al laat in het seizoen vooral geen probleem moet maken en er van alles aan willen doen. Een seizoen is een slijtageslag, zeker met het gevarieerde natte, winderige, vochtige weer van dit jaar met af en toe zwoelhete dagen ertussen. Ooka allerlei insecten leven in en rond een boom en laten sporen na. Gelukkig maar dat er nog iets gewoons natuurlijks gebeurt. En over een paar weken gaan de bladeren van diverse fruitbomen al sowieso beginnen te vallen. Hun rol zit er op. Opruimen van blad is niet nodig als je zorgt voor omstandigheden waarin het op de bodem geheel kan verteren voordat de winter voorbij is. Ik heb meer dan 150 fruitbomen, kan ik echt niet aan beginnen, maar ook nooit aanwijzingen dat het voor een min of meer gezonde boom nodig is. Edited August 29, 2021 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 @weknow, gezien de bladvorm en kleur van het hout ben ik snel geweest in mijn oordeel dat het wel een prunus-soort moest zijn. Ik heb vorig jaar hagelschot gehad in m'n Victoria pruim en dat gaf exact hetzelfde schadebeeld. Als je kijkt naar het meest rechtse blad dan zie je denk ik duidelijk het 'mooie' patroon van hagelschot. Verder ben ik het overigens roerend met je eens, niets aan doen is in dit geval waarschijnlijk prima, het is onmogelijk om op basis van deze foto een 100% determinatie van de aandoening te geven. Sowieso is het dit jaar waarschijnlijk een opeenstapeling van verschillende schimmels en sowieso hebben de bomen al zin in de herfst. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 3 uren geleden, MSDG zei: Ik heb vorig jaar hagelschot gehad in m'n Victoria pruim en dat gaf exact hetzelfde schadebeeld. Vraagsteller zegt dat dit bij al zijn fruitbomen voorkomt. Hagelschot komt voor bij kers en wat minder bij pruim. Diagnose van iets dat voorkomt op bomen die het niet kunnen hebben is moeilijk. 😁 Vraag is vaag en niet te beantwoorden daardoor. Inderdaad mogelijk opeenstapeling van van alles. Als het inderdaad hagelschot zou zijn dan is het mild aanwezig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts