Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe problemen aan mijn kersenboom


huppelpaard

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik begin toch sterk te twijfelen of ik de boom niet beter eruit kan halen. nu net de tuin water gegeven maar zie nu dingen aan de stam groeien die daar niet horen.

Weet iemand wat dit is? 

 

vorige keer had ik een hele grote knoest rotsachtig wat aan de boom groeide en nu dit......

 

mijn vriendin heeft dezelfde boom en heeft helemaal niks geks aan de boom zitten.

 

IMG20210902185140.jpg

IMG20210902185144.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat plastic rond de stam?

 

Dit wordt wortelvelden genoemd.

 

Wat meer informatie: https://edepot.wur.nl/25365

 

Een qoute, uit de bovenstaande link. 

Quote

Lange, veelal donkere regenperioden werken de vorming van wortelvelden sterk in de hand. Toch kan er teeltkundig wel iets worden gedaan. Bijvoorbeeld het voorkomen van een te hoge plantdichtheid en het tijdig verwijderen van onkruid tussen het moerbed, om een extra ongunstig microklimaat tegen te gaan. Verder is het aan te bevelen niet hoger aan te aarden dan noodzakelijk.

 

'niet hoger te aarden' wordt mee bedoelt, dat de boom niet te diep geplant moet worden. Als de boom uit een pot komt, dient de zelfde hoogte van aarden worden aangehouden. Mag dus niet zo zijn, dat je de kluit met 10 a 20cm aarde 'aanaard' (begraafd)

 

Eventueel kan je de wortel vlakken voorzichtig afsteken, tot in het cambium. 

 

Verder kijken of het mogenlijk is de stamvoet te belichten zodat deze op zijn tijd kan opdrogen. (Dus het liefst een plek, waar de onderstam dus niet in de schaduw valt. dus zoveel mogenlijk zon heeft)

 

Gaat dit ooit over met de boom? geen flauw idee. Het kost de boom wel aanzienelijk veel energie met minder opbrengsten als gevolg.

Wellicht een optie om de boom te vervangen door een ras met juiste onderstam welke deze symtomen, dit fenomeen niet heeft.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...