Robin de Koning Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 Ik ben de laatste tijd volop verschillende groente aan het fermenteren. Nou krijg ik af en toe een soort laagje schimmel op het wateroppervlak. Nu ben ik benieuwd of dit ook de groente aantast die onder water staan? Of is dit verder geen probleem?Bijgevoegd een foto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 Ja, ik vind dat het de smaak aantast bij zuurkool dan. Het is kaam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin de Koning Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 Maar kan je het verder wel gewoon eten? Of zorgt het er ook voor dat de stammen op de groente worden aangetast? Ik heb overigens het water afgegoten en de groente in een nieuwe schone pot overgeheveld en wat extra zout toegevoegd. Kijken of dit nog een verschil maakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 je kunt t wegscheppen en de rest gewoon eten verversen hoeft niet en helpt ook niet bij kaam bij zuurkool dan, 1 % zout andere groenten doe ik niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin de Koning Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 Oke dank voor de reactie. Ik heb nog één vraag. Tijdens de fermentatie ontstaan er luchtbellen tussen de groente. Is het goed om deze weg te halen om de groente vervolgens weer door te laten fermenteren? Of kan je dat beter niet doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 12, 2021 Share Posted September 12, 2021 luchtbellen wil je niet, melkzuurbacteriën die het werk doen willen anaeroob = zonder zuurstof (dus ook liever geen lucht aan de bovenkant toelaten) wsnlk zijn het kooldioxidebellen gevormd door de bacteriën, die wil je wel laten ontsnappen via klein beetje optillen van het deksel of een waterslot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts