Robert56 Geplaatst: 6 december 2021 Geplaatst: 6 december 2021 We hebben een doornloze braam vanaf maart 2021. We hebben nu al het oude hout eruit geknipt en 5 nieuwe uitlopers opgebonden. Deze nieuwe uitlopers hebben op hun beurt ook allemaal nieuwe zijtakken van wel 50cm lang en soms zelfs langer. Moeten die er aan blijven zitten of zijn dat dieven en moeten we die wegknippen? Ik hoop op een reactie. Quote
weknow Geplaatst: 6 december 2021 Geplaatst: 6 december 2021 1 uur terug, Robert56 zei: Moeten die er aan blijven zitten of zijn dat dieven en moeten we die wegknippen? Ik hoop op een reactie. Je kunt ze inkorten, als je dat wilt aangezien het volgend jaar nog allemaal flink kan groeien. Waar nu al dubbel zitten of te lang gaan worden breng je ze terug op 3 knoppen en die zullen nog gaan uitlopen en bloeien. Op deze manier zorg je dat het geen kluwen wordt en alle bramen volop licht krijgen en goed kunnen rijpen, maar ga je niet sterk inleveren op de opbrengst. Wegnemen niet, want dan krijg je aanzienlijk minder vruchten. Je constructie maakt een grote opbrengst mogelijk. Tip: Van forumlid Bit leerde ik ooit een handige techniek om effectiever gebruik te maken van een klimrek. Namelijk door de nieuwe scheuten in een soort s-vorm of slingerend aan te binden behoud je een groter oppervlakte waar een braam kan dragen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Robert56 Geplaatst: 6 december 2021 Auteur Geplaatst: 6 december 2021 Beste. Hartelijk bedankt voor je reactie. Dus even voor mijn duidelijkheid de zijuitlopers van de nieuwe uitlopers kunnen we inkorten op 2 knoppen zoals op de foto. Heb ik dat goed begrepen? Want wat eraf gaat kan ik er niet meer aan plakken😁 Quote
weknow Geplaatst: 6 december 2021 Geplaatst: 6 december 2021 inderdaad 2 of 3 knoppen zoals op de foto met streepje. je zou met de keuze rekening kunnen houden welke kant je wilt dat de laatste knop die overblijft uit zal groeien. Als je zelf vindt dat er te veel (zij)twijgen, want zo heten die nieuwe uitlopers, overblijven kun je er een aantal wegnemen. Maar je zult merken dat dit knippen nu lijkt op verminking, maar volgend jaar juist een nog hardere groei oplevert. 🙃 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Robert56 Geplaatst: 6 december 2021 Auteur Geplaatst: 6 december 2021 Helemaal duidelijk, bedankt. Quote
Robert56 Geplaatst: 14 juni 2022 Auteur Geplaatst: 14 juni 2022 We zijn nu een half jaar verder en de braam zit vol bloemknoppen en ook vele uitlopers zonder bloemen. Moet ik die uitlopers er nu gewoon uitknippen of zijn dat geen 'dieven'. Ze komen overal aan de takken van vorig jaar en het zijn alleen bladeren. De nieuwe uitlopers die uit de grond of helemaal beneden komen die zijn dan weer voor volgend jaar maar de eerst genoemde uitlopers maken er een oerwoud van. Quote
weknow Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 Je mag naar behoefte bijsnoeien. 😉Dus weg met wat nutteloos is...is ook niet super in opbrengst evt. een volgend jaar. Als ik het goed zie, staan je bramen tegen een soort scherm. De sterkste gewenste scheuten voor volgend jaar kun je na de oogst aanbinden en op gewenste lengte inkorten. De zwakkere en het teveel aan scheuten, haal je ook weg dan evenals alles wat al gedragen heeft natuurlijk. Op de scheutjes die volgend jaar weer ontstaan, volgend voorjaar vooral, kun je vooral het fruit dan verwachten. Als je de aanbindruimte efficienter wilt benutten kun je de scheuten die je houdt eventueel als een soort spiraal aanbinden...dan is het oppervlakte waar vruchtscheutjes en dus braampjes aan komen groter. Per richting waar je scheuten laat groeien, zou ik er 2 of max. 3 aanhouden. 1 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Robert56 Geplaatst: 14 juni 2022 Auteur Geplaatst: 14 juni 2022 Weknow bedankt. Het is duidelijk. Het is idd. een rekje van 5 verticale latjes en zit nu helemaal vol. Quote
Robert56 Geplaatst: 3 mei 2023 Auteur Geplaatst: 3 mei 2023 In tegenstelling tot vorig jaar zullen we nu niet veel bramen eten denk ik want er was maar 1 ipv. 5 uitlopers vorig jaar die ik kon aanbinden. Er komen nu wel een paar nieuwe uit de grond maar die zijn dan toch weer voor volgend jaar. Helaas, het zal wel zijn denk ik omdat hij nog jong is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.