Tony75 Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 En vandaag ook voor het eerst Grise de Tarascon (volgens de label) mogen proeven. Deze was wel rijp maar vond er weinig smaak aan zitten. Misschien omdat het de allereerste vijg is van de boom. Afwachten hoe de rest zich ontwikkelt. Volgens sommige sites zou de Grise de Tarascon een synoniem zijn voor Daphine. Heb ook een Dauphine maar deze heeft nog geen vruchten gegeven dus kan het nog niet vergelijken. En volgens een andere site zou dit ook de Californian Brown Turkey zijn. Jammer dat er zoveel synoniemen zijn dat je de spoor bijster bent 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 Soms word je er indd niet heel veel wijzer van. Ik heb 3 dagen geleden deze heerlijke vijg gegeten van de foto, super zoet echt 10/10 heel syrupy als ik het moet omschrijven zou ik zeggen pure honing uit een flesje. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @Kevins Moestuin ziet er inderdaad heerlijk uit, welk ras is dat? @Tony75 dat ras heb ik ook, maar nog geen (breba) vruchten aan gehad. Moet nog kijken of er wel maken crop aan zit, de meeste rassen hebben dat wel maar of ze op tijd af rijpen is natuurlijk een tweede. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tony75 Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @Kevins MoestuinIk ben inderdaad ook, net als @acpronk benieuwd naar het soort. @acpronkOf het op tijd rijp is is ook de vraag. Ik had gehoopt dat de hele maand september 20 plus graden zou blijven, maar vanaf volgende week woensdag voorspellen ze herfst weer van 15 tot 18 graden en veel regen. We wachten het af. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 (aangepast) Vandaag de eerste vijg geoogst, een beste jongen. Ik vind het altijd moeilijk te bepalen wanneer ze echt rijp zijn. Deze vertoonde al wat scheurtjes. Als ik ze langer laat hangen, wat ik doe als ik er jam van maak, zijn ze echt zo zacht dat je ze bijna niet heel kunt plukken. Er kwam overigens geen wit sap uit het steeltje wat volgens mij op rijpheid duidt, toch? Hij had wel een dagje langer kunnen hangen. De binnenkant van deze vijgen is trouwens nooit erg donker. Smaak was zoetig, maar niet mierzoet, wel lekker overigens! 4 september 2024 aangepast door Dahli 2 Quote
Tony75 Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @DahliDat is een flinke vijg. Weet je toevallig welke soort dat is? Wat rijpheid betreft. Inderdaad als er bij het steeltje geen witte sap uitkomt en het zacht aanvult dan is het rijp, zo doe ik het ook bij mij. Quote
Dahli Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @Tony75 ik heb geen idee, maar vermoed een Brown Turkey. Er stonden wat sprieten toen we 3,5 jaar geleden dit huis kochten. Inmiddels is het een forse boom. We hebben hem dit jaar zelfs met 1/3 moeten inkorten, ook in de breedte omdat hij veel te groot werd. Hij was zeker 4 meter. Misschien heb jij een idee aan de hand van een foto van het blad? Quote
Tony75 Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @DahliDit is zeker geen brown turkey omdat ik een aantal bomen brown turkey heb. Niet qua vorm blad, grootte en kleur van de vrucht zowel aan de buiten als aan de binnenzijde. Wat het wel is, gene idee, misschien dat anderen dit herkennen omdat ze dit ook hebben. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 (aangepast) @Tony75 goed te weten dat het in ieder geval geen Brown Turkey is! Kan die worden afgestreept. Ik ben zelf namelijk erg benieuwd wat het wel is, dus hoop dat iemand hem herkent. Niet alle vijgen zijn zo groot als de eerste hoor, maar ze zijn zeker niet klein. Hij groeit in ieder geval als onkruid, ik denk serieus wel 2 meter per jaar. Dit is de derde keer dat we echt heel flink hebben moeten snoeien en ik weet dat de boom niet ouder kan zijn dan hooguit 6 jaar, denk eerder 5. 4 september 2024 aangepast door Dahli Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @acpronk @Tony75 ik heb deze destijds gekocht als een lsu scotts black naar die zou een rode binnekant moeten hebben net bessen smaak absoluut niet wat deze vijg was, bij navraag vertelde degene dat dit nog zou kunnen gaan komen en dat de variteit wel klopt, ik ben dus heel benieuwd stiekem hoop ik dat het dus niet klopt en dat de vijgen deze smaak en kleur blijven houden want dit was echt een topper als je van zoet houdt. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @Dahli blijft altijd rade natuurlijk maar het zou in principe nog wel een soort van de Engels / Eastern brown turkey kunnen zijn daarbij kan je denken aan soorten als bornholms diamond maar er vallen heel veel variteiten onder deze familie van vijgen, ik merk zelf dat deze soorten vaak een lichte kleur hebben aan de binnenkant zoetheid is gemiddeld wat vlakjes van smaak met meloen tonen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @Kevins Moestuin grappig, je omschrijft precies de smaak van deze vijgen! Dat zal geen toeval zijn met jouw kennis van zaken. Ik houd het dan op een soort uit de door jou genoemde familie 😃. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 Vandaag weer een stanley dalmatie op en enkele improved celeste 3 Quote
Tony75 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 @Kevins Moestuineet smakelijk De Stanley Dalmatie is een flinke vijg zo te zien. echt groot. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 Klopt een zeer grote vijg helaas had ik geen weegschaal maar de volgende zal ik eens wegen. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Weer veel vijgen gegeten goutte d'or rijpt volop op dit moment samen met mijn chicago hardy. 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 En vijgen van de kadota deze geven bijna dagelijks rijpe vijgen. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Heel erg blij met m'n oogst! 🥰 (Van de Portugese markt welteverstaan. 🤣) Maar hier proef je waar je naar op zoek bent met een vijg... 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Ook gisteren weer hardy chicago op, gp delicious en pico azores die had echt tot nu toe wellicht de lekkerste fruit smaak en textuur van dit jaar😇 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 24 september 2024 Geplaatst: 24 september 2024 Weer een UNK vijg maar dit was toch wel de lekkerste vijg van dit seizoen, echt een heerlijke mix van bessen smaken en ook nog zoet maar niet te zoet precies een mooie balans. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 september 2024 Geplaatst: 26 september 2024 (aangepast) Het einde van dit vijgen seizoen nadert alweer snel, hier en daar pluk ik nog eens wat rijpen vijgen maar het grootste gedeelte is al afgerijpt, voor dit jaar zal dit mijn laatste post zijn in dit vijgen topic. Fotos zijn van de vijgen die ik vandaag heb geplukt, de lekkerste van de dag was Stanley Dalmatie en dan degene die goed rijp was😇😇 Variteiten die het dit jaar heel goed deden zijn: Michurinska -10, Improved Celeste, Rdb, Stanley Dalmatie, GP Delicious, Goutte d'Or, Kadota, Siblawi. Verdino del nord [VR] begint nu dagelijks rijpe vijgen te geven maar is wel aan de latere kant, Pico Azoren Yellow heeft wel potentie is ook rond de eerste week van september volop aan het afrijpen maar kwa smaak nog erg wisselend sommige heel lekker als aardbeien jam sommige smaakloos, NOT Lsu Hollier was kwa smaak echt de beste vijg van dit jaar maar rijpt pas af vanaf half september. Volgendjaar zullen er veel meer soorten getest gaan worden en rijpe vijgen gaan geven dus dat gaat een top jaar worden. 26 september 2024 aangepast door Kevins Moestuin . 3 Quote
Dahli Geplaatst: 26 september 2024 Geplaatst: 26 september 2024 Wat een prachtige vijgen allemaal @Kevins Moestuin! Heerlijk zien ze er uit zo prachtig rood van binnen. Dat vind ik wel jammer van die van mij die echt ook als ze rijp zijn bleek afsteken bij jouw mooie soorten. Misschien volgend seizoen ook eens proberen aan een stek van 1 van jouw toppers te komen. Heel leuk en leerzaam om zo’n seizoen jouw bevindingen te lezen, dank je wel. Het water loopt je echt in de mond bij het zien van al die vijgen 😋! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 september 2024 Geplaatst: 26 september 2024 @Dahli dankjewel voor het compliment mijn doel is uiteindelijk om de beste variteiten te vinden voor ons klimaat, soorten die lekker zijn en goed produceren, en dit jaar is dat al aardig gelukt volgendjaar hoop ik nog meer schatten te gaan mogen ontdekken😇😇 1 Quote
Martijn Geplaatst: 21 oktober 2024 Geplaatst: 21 oktober 2024 Tot mijn grote verbazing zag ik gisteren dat 1 van mijn Lidl vijgen vol zat met rijpe sappige vijgen. Heerlijk zoet. Welk ras kan dit zijn?. 2 Quote
Martijn Geplaatst: 21 oktober 2024 Geplaatst: 21 oktober 2024 (aangepast) De Lidl had toen de Rouge de Bordeaux en Hardy. Deze lijken er niet op. 21 oktober 2024 aangepast door Martijn Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.