Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En vandaag ook voor het eerst Grise de Tarascon (volgens de label) mogen proeven. Deze was wel rijp maar vond er weinig smaak aan zitten. Misschien omdat het de allereerste vijg is van de boom. Afwachten hoe de rest zich ontwikkelt.
Volgens sommige sites zou de Grise de Tarascon een synoniem zijn voor Daphine. Heb ook een Dauphine maar deze heeft nog geen vruchten gegeven dus kan het nog niet vergelijken. 
En volgens een andere site zou dit ook de Californian Brown Turkey zijn. Jammer dat er zoveel synoniemen zijn dat je de spoor bijster bent :(

image.thumb.jpeg.27e6bb0edd586db7823fd5eb6ff088fd.jpegimage.thumb.jpeg.2d51a9a49062c58d5eb39bfedbbb4793.jpeg

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de eerste vijg geoogst, een beste jongen. Ik vind het altijd moeilijk te bepalen wanneer ze echt rijp zijn. Deze vertoonde al wat scheurtjes. Als ik ze langer laat hangen, wat ik doe als ik er jam van maak, zijn ze echt zo zacht dat je ze bijna niet heel kunt plukken. Er kwam overigens geen wit sap uit het steeltje wat volgens mij op rijpheid duidt, toch? Hij had wel een dagje langer kunnen hangen. De binnenkant van deze vijgen is trouwens nooit erg donker. Smaak was zoetig, maar niet mierzoet, wel lekker overigens!

IMG_6477.jpeg

IMG_6478.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

@DahliDat is een flinke vijg. Weet je toevallig welke soort dat is?
Wat rijpheid betreft. Inderdaad als er bij het steeltje geen witte sap uitkomt en het zacht aanvult dan is het rijp, zo doe ik het ook bij mij.

Geplaatst:

@Tony75 ik heb geen idee, maar vermoed een Brown Turkey. Er stonden wat sprieten toen we 3,5 jaar geleden dit huis kochten. Inmiddels is het een forse boom. We hebben hem dit jaar zelfs met 1/3 moeten inkorten, ook in de breedte omdat hij veel te groot werd. Hij was zeker 4 meter. Misschien heb jij een idee aan de hand van een foto van het blad?

IMG_6479.jpeg

IMG_6480.jpeg

Geplaatst:

@DahliDit is zeker geen brown turkey omdat ik een aantal bomen brown turkey heb. Niet qua vorm blad, grootte en kleur van de vrucht zowel aan de buiten als aan de binnenzijde. Wat het wel is, gene idee, misschien dat anderen dit herkennen omdat ze dit ook hebben.

• Thanks 1

@Tony75 goed te weten dat het in ieder geval geen Brown Turkey is! Kan die worden afgestreept. Ik ben zelf namelijk erg benieuwd wat het wel is, dus hoop dat iemand hem herkent. Niet alle vijgen zijn zo groot als de eerste hoor, maar ze zijn zeker niet klein. Hij groeit in ieder geval als onkruid, ik denk serieus wel 2 meter per jaar. Dit is de derde keer dat we echt heel flink hebben moeten snoeien en ik weet dat de boom niet ouder kan zijn dan hooguit 6 jaar, denk eerder 5.

aangepast door Dahli
Geplaatst:

@acpronk @Tony75 ik heb deze destijds gekocht als een lsu scotts black naar die zou een rode binnekant moeten hebben net bessen smaak absoluut niet wat deze vijg was, bij navraag vertelde degene dat dit nog zou kunnen gaan komen en dat de variteit wel klopt, ik ben dus heel benieuwd stiekem hoop ik dat het dus niet klopt en dat de vijgen deze smaak en kleur blijven houden want dit was echt een topper als je van zoet houdt.

Geplaatst:

@Dahli blijft altijd rade natuurlijk maar het zou in principe nog wel een soort van de Engels / Eastern brown turkey kunnen zijn daarbij kan je denken aan soorten als bornholms diamond maar er vallen heel veel variteiten onder deze familie van vijgen, ik merk zelf dat deze soorten vaak een lichte kleur hebben aan de binnenkant zoetheid is gemiddeld wat vlakjes van smaak met meloen tonen.

• Thanks 1

Het einde van dit vijgen seizoen nadert alweer snel, hier en daar pluk ik nog eens wat rijpen vijgen maar het grootste gedeelte is al afgerijpt, voor dit jaar zal dit mijn laatste post zijn in dit vijgen topic.

Fotos zijn van de vijgen die ik vandaag heb geplukt, de lekkerste van de dag was Stanley Dalmatie en dan degene die goed rijp was😇😇

Variteiten die het dit jaar heel goed deden zijn: Michurinska -10, Improved Celeste, Rdb, Stanley Dalmatie, GP Delicious, Goutte d'Or, Kadota, Siblawi. Verdino del nord [VR] begint nu dagelijks rijpe vijgen te geven maar is wel aan de latere kant, Pico Azoren Yellow heeft wel potentie is ook rond de eerste week van september volop aan het afrijpen maar kwa smaak nog erg wisselend sommige heel lekker als aardbeien jam sommige smaakloos, NOT Lsu Hollier was kwa smaak echt de beste vijg van dit jaar maar rijpt pas af vanaf half september.

Volgendjaar zullen er veel meer soorten getest gaan worden en rijpe vijgen gaan geven dus dat gaat een top jaar worden.

20240926_100455.jpg

20240926_100528.jpg

20240926_100554.jpg

20240926_100612.jpg

20240926_101226.jpg

20240926_101237.jpg

20240926_101340.jpg

20240926_101303.jpg

20240926_101322.jpg

20240926_101330.jpg

20240926_101350.jpg

20240926_101734.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
.
  • Like 3
Geplaatst:

Wat een prachtige vijgen allemaal @Kevins Moestuin! Heerlijk zien ze er uit zo prachtig rood van binnen. Dat vind ik wel jammer van die van mij die echt ook als ze rijp zijn bleek afsteken bij jouw mooie soorten. Misschien volgend seizoen ook eens proberen aan een stek van 1 van jouw toppers te komen. Heel leuk en leerzaam om zo’n seizoen jouw bevindingen te lezen, dank je wel. Het water loopt je echt in de mond bij het zien van al die vijgen 😋!

• 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...