Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

sterkte

maar je kunt beter alles dicht sluiten ...kippen zijn soms een makkelijke prooi voor wilde dieren ...

Geplaatst:

Ik heb hier van voorvallen gehoord dat vossen een gang onder de rand van het hok heen groeven. Zorg ook dat de bovenkant van je hok dicht is, die van mij is open en heb meerdere malen een van mijn katten naar buiten moeten jagen.

Geplaatst:

Was vanmiddag bezig om een klep voor de ingang te maken,

toen ik ook nog een ventilatiedeel ontdekte, die niet was afgesloten

Hok hebben we al jaren, en dan zie je dat gewoon over het hoofd

Ik heb zo het vermoeden dat dat kreng daar doorheen is gekomen, via de ren kan dat haast niet.

Ben net achter geweest om de ingang af te sluiten, maar ze durven niet eens naar binnen.

Ga zo nog een keer kijken, en anders straks maar even oppakken en binnen zetten.

Man is nog aan 't werk dus ff wachten tot hij er is.

Geplaatst:

zorg dat die klep goed afsluit baar .met een schuif .

wilde dieren doen ook maar zo als hun instink is ..

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Yola ben je nog iets te weten gekomen?

Misschien hebben ze een trauma Greetje, hoeveel kippen heb je in totaal? Het zou best kunnen dat ze pas kalmeren als er nieuwe kippen bij komen. Dat heb ik tenminste wel eens gehoord bij een haan, kippen werden pas weer rustig en goed aan de leg toen een gedode haan vervangen werd.

Geplaatst:

hey Frank, ik heb nu nog 3 hennen en 1 haantje.

Is het proberen wel waard om een aantal nieuwe kipjes erbij te doen.

Iemand in de buurt van Almelo nog een paar jonge hennen te koop (geen kriel)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Cool, gelukkig heb je weer verse eitjes , het is natuurlijk nietzeker dat ze zonder die 2 nieuwe ook niet nu weer zouden beginnen te leggen haha maar tof dat ze het weer doen

• 3 weeks later...
Geplaatst:
ik hoop daar een kuiken of 10 van te kopen, die dan eerst maar een tijdje in de keuken moeten wonen

Gezellig lijkt Swiebertje wel.

De rest van het verhaal is minder gezellig. Het is erg naar je dieren dood te vinden.

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Vossen kunnen graven en over hekken heen klimmen. Het hek zou 1.50 meter hoog zijn en naar buiten moeten buigen. En ik dacht 50 cm onder de grond, of 50 cm brede tegels ervoor leggen. Zoiets dergelijks... en dan mag je het ook wel overdekken tegen roofvogels.

Ik had hier ook vossen ook overdag, ze waren totaal niet bang voor mij. Uiteindelijk zijn ze op het terrein hiernaast doodgeschoten.

Ik ken het verhaal dat de plaats weer ingenomen wordt. Heb hier toch geen vossen meer gezien na de jacht. Maar ik durf hierom geen kippen te nemen.

Geplaatst:

In de afgelopen koude periode weer 5 kippen verloren aan waarschijnlijk een vos,3 kippen van stok geplukt op 1 nacht en een paar dagen later 2.

De overgebleven resten lagen over een grote afstand verspreid, kippen slapen nu verplicht in de oude koeiestal.

Ga verder geen actie tegen de vos ondernemen, dit hoort er nu eenmaal bij, maar blijft heel naar.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Vossen hou je buiten de kippenren door een stevige afsluiting en door het bedekken van de bodem aan de buitenkant over zo'n 40 - 50cm met ondoordringbaar materiaal, bijvoorbeeld betonplaten. Om een of andere reden heeft Reintje niet door dat je wat verder van de omheining moet beginnen graven. Naar mijn ervaring moeten de verhalen over kippen rovende vossen met veel korrels zout genomen worden. Ik ben in de loop der jaren tientallen kippen kwijtgeraakt en elke keer ik kon uitvogelen wie en wat nu precies de schuldige was (jawel: ik ben nog aan de slag geweest met door bewegingssensoren getriggerde infraroodcamera's enzo) bleek dat geen vos te zijn. Meest voorkomende dader: een loslopende hond, die zo'n in paniek wegvluchtende kip een leuk speeltje vindt. Zeker als men geen -of nauwelijks- sporen van vraat terugvindt, is een hond een veel meer voor de hand liggende verdachte dan een vos.
Geplaatst:

Mijn kippen en eenden hebben de afgelopen maanden in de grupstal geslapen, wordt nu weer hoog tijd dat ze hun eigen hok op gaan zoeken, zelfs de parelhoenders hebben besloten dat het binnen een stuk fijner is, die gaan de grote stal in en slapen dan hoog in de nokbalken.

Het probleem met de vos, ga ik nog steeds van uit, hebben we alleen als het heel koud is en het beest blijkbaar geen andere prooien meer kan vinden, heb nu buiten 2 ganzen die liggen te broeden, las dat een vos die wel van het nest af kan plukken, stoere vos die dit durft, onze mannelijke gans is de hele tijd aan het patrouileren, zijn ogen zijn rood en hij valt zelfs langsrijdende auto's aan, zelfs onze honden, die echt wel wat gewend zijn, zijn schijtbenauwd voor de gans.

Volgende winter moet mijn hok absoluut vosdicht gemaakt worden, wat best lastig is, het is een oude bouwkeet, hoop over 2 jaar een kippenweide te hebben met nieuwe hutten maar tot die tijd moeten ze zich met de keet behelpen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...