Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Haan gedood door?


Yola

Aanbevolen berichten

Vanmorgen kwam ik bij mijn kippenhok en ontdekte er de restanten van een nachtelijke slachtpartij, mijn haan zonder kop, omringd door massa 's veren.

Hij lag een paar meter voor het kippenhok, maar het verenspoor begon al dichtbij het hok, volgens mij heeft de haan nog behoorlijk gestreden.

Wat voor een beest doet dit, zo stom om dan alleen de kop op te vreten.

Ik krijg volgende week weer 20 bresse eieren, totdat die uitgebroed zijn en groot genoeg zit ik dus zonder haan.

Baal er enorm van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vervelend en zielig.

Marterachtige kan zoiets doen.

Die zijn 's nachts op rooftocht.

Optie is om het nachthok 's avonds af te sluiten, zodat er niets naar binnen kan.

Als je een nieuwe haan wil, kijk dan vooral eens op MP.

Misschien dat er iemand bij jou in de buurt er eentje over heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had inderdaad mijn hok niet dicht, vanaf vanavond gegarandeerd wel.

Had wat rondgegoogeld en kwam ook op een marter of bunzing uit.

Ga eens rondkijken op zoek naar een haan, kon wel eens lastig worden aangezien het wel een Bresse de Gauloise zijn moet.

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk een vos, volgenns mij bijten die koppen af, in iedergeval denk ik dat welk beest ook deze vast terug komt,

extra scherp zijn met hok dicht is wel belangrijk denk ik.

Bij mijn broer kwam de vos ook elke keer terug en kippen waten weg of lagen zonder kop, zelfs aan met flinke wond in nek overleefde maar paar weken later toch meegenomen door de vos.

Maar eigen schuld ook hok steeds niet dicht maar ook overdag bij loslaten gebeurde het.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist gehoord dat vos neiging heeft om meer te doden dan hij dragen kan, en dat schade veel groter dan 1 kip kan zijn waar hij genoeg aan ou hebben,

Maar dan nog zo'n beest weet ook niet beter, en gelukkig lijkt Yola mij niet type wat gelijk gemene klem of zo gaat

zetten, want is eigen schuld hok moet dicht en roofdier proef zijn heb ik ook tegen me broer gezegt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moeilijkst vind ik het wanneer er een dier sterft door mijn eigen onachtzaamheid, ik had het hok dicht moeten doen, dan had Kukel hier nog rondgelopen..

En nee, ga niet op marterjacht, las net dat die dieren vanaf eind februari jonkies krijgen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Yola is beetje naar leer moment, maar aan andere kant vindt ik geweldig dat je ergens woont waar toch deze prachtige rovers klekker kunnen leven, ik heb zelf nog nooit een vos laat staan marter-achtige gezien, die laatse lijken mij vrij zeldzaam, en omdat je toch van dieren houd, is dat mischien leuk om eens tekijken of je ze spotten kan, vanacht komt hij vast in je tuin sluipen, als je nou wakker blijft met je nachtkijker in aanslag weten we wat het geweest is

Spoor volgen in sneeuw lijkt me ook leuk.

Heb jij een hond Yola, zal in de nacht wel buinnnen liggen maargoed viel mij op dat de vos van mijn broer zich niet liet afschrikken door zijn hond, en brutaal ook overdag kwam kipshoppen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier gezien hoe de haan zijn kippen en kuikens echt verdedigd! Waren kraaien die kuikens kwamen roven...Haan ging er achteraan.....zou kunnen dat jouw haan dit ook gedaan heeft en dan daarom hij alleen gedood is en niet meegenomen....wel vreemd omdat je geen kipjes kwijt bent.

 

Een vos komt steeds weer terug als hij weet dat er iets te halen is (op 3 nachten 15 kuikens kwijtgeraakt hier )....is ook inventief met toegang zoeken tot....dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik (stoep) tegels oid rondom het hok leggen zodat hij zich ook geen toegang kan graven. Hier bleek dat uiteindelijk afdoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen wonen hier in een oude bouwkeet, vermoed dat de haan inderdaad zijn vrouwen verdedigd heeft en daar een heel hoge prijs voor betaald heeft!

Hermelijntjes zie ik hier regelmatig, zodra een vos hier in de buurt gesignaleerd wordt komen over het algemeen de jagers in aktie

Heb hier 2 nogal hopeloze gevallen van honden lopen, verschrikkelijk lief, maar of ze marters weg zouden jagen betwijfel ik.

 

Denk niet dat ik vannacht op marterjacht ga, maar als ik de weersvoorspellingen mag geloven kan ik eerdaags sporen zoeken in de sneeuw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag bericht gehad van iemand die hele mooie Bressen heeft, geïmporteerd uit Frankrijk, zij heeft nog kuikens van begin Januari, ik hoop daar een kuiken of 10 van te kopen, die dan eerst maar een tijdje in de keuken moeten wonen vrees ik, maar wanneer het voorjaar begint zo eind maart zijn ze groot genoeg om de kippen buiten gezelschap te gaan houden en heb ik weer een haan!

Wil graag 20 hennen gaan houden, daar mogen volgens mij wel 2 hanen bij, moet ik me nog maar es in verdiepen.

Verder heb ik nog 25 eieren die bevrucht zijn door mijn haan en nog 20 eieren besteld via ebay, volgende week gaat het hele handeltje in de broedmachine, kan ik mijn buurman weer blij maken met een stel kuikens en hebben we straks weer heerlijke hanen voor in de vriezer (raar he, dat dat veel minder ellendig is dan door er 1 te verliezen door dommigheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk die bouwkeet als hok dat vindt ik op een of andere manier altijd cool het heeft iets grappigs en gezellig

en ook mooi ruim enzo.

Foto's van je hok en kippen/kuikens zijn leuk als je zin/tijd hebt ben zelf ook niet zo'n fotograaf

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt naar voor jullie Yola!

Ik ben het met Geedee eens dat -als het de vos was- je bezoek terug kunt verwachten.Misschien komt marter of bunzing ook terug. Marters doen het inderdaad zo en drinken ook soms alleen het bloed. De vos zoals jij zegt Hans - heeft de neiging om alles dood te maken- of in ieder geval zoveel mogelijk, met het idee dat hij het later ophaalt. Als het een vos was is hij gestoord door iets, anders waren er meer kippen dood..

gelukkig heb je uitzicht op nieuw leven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

sterkte met het verlies van ej haan

een vos neemt zijn buit ook mee .ik denk dat het een marter geweest is

marters zijn trouwens mooi om te zien .hier lopen ze ook ge woon door onze woonwijk

klimmen over schuttingen /zelf d ejongen spelen met een plastiekzak wat op de tuintafel lag .afgelopen zomer

 

ze zijn mooi maar .....ze kunnen verdriet brengen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien niet handig maar wel slim van de parelhoeders, met welk doel van zelfvoorzienend heb jij parelhoeders ?

Ik vindt ze leuk, maar nog nooit zelf gehad zowiezo zie je ze bij ons in de buurt heel weinig.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parelhoenders zijn goede tekenvreters, muizenvangers en rattenverjagers, dit laatste heb ik nog niets van gemerkt maar het zou me niets verbazen, parelhoenders zijn heftige dieren, heb er 9 en ze zijn onafscheidelijk, net een groep mini dinosauriers.

Ze maken ongelofelijk veel herrie, als er ook maar iets is wat anders is als normaal tetteren ze er flink op los.

Ik heb ze hier voor de eieren en natuurlijk om op te eten, deze 9 mogen blijven, hoop dat ze gaan broeden dit jaar, parelhoen smaakt heerlijk.

Het zijn wel heel wilde vogels, ze komen als ik eten heb maar zijn veel hectischer als kippen, bovendien gaan ze graag op stap, wij hebben 3 ha land, dat vinden ze niet genoeg, kom ze echt overal tegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof klinkt het ook hardstikke, wild klinkt het ook , leuk soms moet je een dier gewoon verzorgt hebben om de eigenschappen te kennen, denk zeker dat het flinke opruimers zijn van allerlei ongedierte,

alleen dat al is perfect.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe maak je hem klaar ?en zit er nog wat vlees aan ik heb begrepen dat aan de witte kleur niet zo veel vlees zit

ze gaan hier bij de AVEVE in april .diverse pluimvee verkopen .zoals kalkoenen ..vleeskuikens ..eenden ..parelhoenders ..

 

dus wie weet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal gewoon met zout en peper en dan braden in de pan; hij heeft al zoveel smaak van zichzelf...

als ie bruin is beetje bouillon erbij..en dan rustig stoven. Lie vind het lekker als het van de botjes valt..maar voor mij: niet te lang!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...