Chana Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Ik lees op internet: "Wanneer de bladeren halverwege worden afgesneden, groeit de kool gewoon door". Wat bedoelt de schrijver. Moet ik halverwege de kop eruit snijden. Of juist alleen de bovenste bladeren oogsten ergens tussen de onderste en de kop in? Of wat ik zelf zou doen juist de onderste bladeren oogsten? Ik heb trouwens een receptenboek van de bieb "Boerenkool superfood van eigen bodem". Gisteren hieruit boerenkoolcake gemaakt, heerlijk. En een soort curry gemaakt ook lekker, wel wat aangepast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Alleen de mooie bladeren oogsten halverwege de stam. De onderste bladeren zijn vaak sleets en bovenin groeit de kool nog langzaam verder. Maar met deze zachte winter zal de boerenkool niet lang blijven groeien maar al snel bloemen aan gaan maken. Die zijn ook lekker en oogstbaar tot voor ze opengaan. Dat blad plukken is meer iets voor de herfst en vroege winter. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judi_BW Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 wij plukken vanaf onderen, zodat er altijd een kop doorgroeit. De planten groeien gewoon door. wij groeien en oogsten onze boerenkool door tm maart - de plant loopt uit met fantatische gele bloemen. De bijen zijn in voorjaar blij met de nieuwe pollen. Voor ons zijn de nieuwe jonge blaadjes zijn erg lekker in salades, roerbak. Dus tot we nieuw gaan inplanten laten we de planten staan. Vaak halen we ze eruit en zetten we ze in een bed waar we nog niet in planten. Zeer de moeite waard 1 Quote We houden onze tuin bij op instagram, volg ons daar voor meer foto's en tuinplezier 🌿 https://www.instagram.com/pomona_asperen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 Op 16-1-2022 om 09:08, Chana zei: boerenkoolcake Zou je het recept n het receptentopic willen plaatsen? 5 uren geleden, Judi_BW zei: laten we de planten staan Je kunt ze ook in het zaad laten komen. Ik heb dat ergens gedaan, ‘14 of ‘15 of zo. Het was super gelukt, de planten waren jaar in jaar uit perfect. Het zaad blijft enorm lang goed en kiemde meer dan 95%.. Wel dan je drie mooiste planten uitzoeken en die ervoor reserveren..en ze samen ergens planten waar verder geen kruisbloemigen staan te bloeien. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts