Karietje Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Hallo iedereen , de serre is af! Volgende stap .. compost toevoegen, hoeveel liter compost per vierkante meter zouden jullie erin doen ? Voor vruchtgewasse. Zoals tomaten komkommers meloen etc ? Ik lees allerlei verschillende antwoorden .. en welke compost ? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ton D Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Karietje, Ik lees even mee. mijn kasuitbreiding is ook klaar. Moet ook nog grond verbeteren en mesten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Oe daar ben ik ook wel beniewd wat de anderen advieseren. Zelf doe ik de moederbodem als onderlaag en dan tot 30 cm compost. Niet in een keer maar steeds een laag . In de kas heb ik 30 cm eerst uitgehaald, omdat dat alleen moederbodem was. Maar plant ook wel in kuipen, die met potgrond gevuld zijn. En mülchen met gras, de compost komt uit een compostmachine en tuimelaars, omdat we slecht aan betaalbaar compost kunnen komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Compost voor bodemgezondheid niet In de grond werken maar bovenop gebruiken als meteen mulch. Als nieuwe bodem waarop niet al eerder ecologisch is geteeld. Jaar 1 5 cm. laagje, jaar 2 3 cm. en jaren daarna 0,5 a 1 cm. Kun je wat aanpassen aan de behoefte van verschillende gewassen....veelvragende 1, 5 cm en weinigvragende even niets. In kas heeft deze compost nog een belangrijke functie naast opbouw van een vruchtbare bodem en belangrijke hulp bij vochtigheidsbeheer, namelijk de kans op allerlei bodemgebonden ziektes en problemen sterk te verminderen. Dat is zeer nodig als je steeds vooral vruchtgewassen zet. Doe je dat jaar na jaar in dezelfde grond zonder compost dan kun je na 2 a 3 jaar de eerste problemen verwachten en zal het steeds moeilijker worden. Met compost kun je dat wat uitstellen. Mijn advies is echter om dan je gewassen in een kas in grote potten te kweken en die jaarlijks een mengeling van tuingrond en nieuwe compost te geven als basis. Dat is dus een plaatselijke bodemwisseling, waarmee je elk jaar een nieuwe schone bodem maakt. Jane Doe....in een zo dikke laag goede compost alleen zal weinig echt goed groeien. Bovendien zijn zulke grote hoeveelheden toch een weg naar extreme overbemesting na enkele jaren. Dat zal ten koste gaan van de gezondheid van je groenten en de gezondheid van die groenten voor jou. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 36 minuten geleden, Karietje zei: en welke compost ? Voor eenjarigen of planten die je als eenjarige kweekt "groencompost" als je ze koopt (GFT-compost heeft te hoge grenswaarden voor diverse giften die er als rest in mogen zitten, mag in bio-landbouw niet gebruit daarom). Het allerbeste is zelfgemaakte compost, die rustig is opgebouwd uit ongeveer gelijke delen "groen"en "bruin"als ingredienten, met voldoende zuurstof en vochtigheid en na ongeveer 3/4 jaar nog goed is afgerijpt. Dus eigenlijk de gewone en enige goede manier om compost te maken...... Verantwoorde en correcte handleidingen vind je bijvoorbeeld https://www.vlaco.be/thuiskringlopen/thuiscomposteren#:~:text=In de bodem gaat de,aangezien je ze zelf máákt. of https://www.velt.nu/ecologisch-leven-je-tuin/groenten-de-tuin/composteren-hoe-doe-je-dat Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Weknow we zitten op arme zandgrond als moederbodem, ontgonnen heidegrond. Een schep diep compost valt nog wel mee, wordt met de tijd met de moederbodem verwerkt. En komt dan jaarlijks een laagje op, de compost is van keukenafval met schoon papier, koffieprut en filters, onkruidgroen dat soort dingen. De compostmachine mixt in de schredder met hout of stro pallets en mixt de compost in de eerste kamer na toevoegen. In de beide kamers wordt de compost regelmatig gemixt volgens het programma. Na een maandje kan de compost van de 2e kamer worden gebruikt en gaat de compost van de 1e kamer naar de 2e kamer. En kan de eerste kamer weer nieuw worden gevult en zo blijft het door gaan. De trommelcomposters werken niet anders, worden alleen met de hand bediend. Telen in kuipen doen we ook, met potgrond. Dat zo een dun laagje compost voldoende zou zijn wist ik niet. Zou wel een leuke proef zijn ter vergelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 1 uur terug, Jane Doe zei: voldoende zou zijn wist ik niet Die vruchtbaarheid bouwt zich door compost in een reeks jaren op. Compost geeft heel geleidelijk de voeding die er in zit opgeslagen weer af. De stikstof bijvoorbeeld ieder jaar een beetje gedurende 20 jaar en meer. In vergelijking met mest, die direct en snel werkt (maar weinig tot niets wezenlijks aan de bodem toevoegt!) lijkt compost niks te doen. Maar door er steeds een beetje, in de mate dat je bodemleven er ook iets mee kan, op te brengen bouw je aan een echte ecologische bodemvruchtbaarheid en gezondheid. Door er zo veel op te gooien als jij nu zegt te doen, telkens weer, krijg je na een paar jaar een echte overbemesting. Los van dat dat een harde aanslag is op het milieu (voor boeren is er een strenge mestwetsgeving hierom met strikte regels voor stikstof en fosfaatuitstoot!!) is het ook niet goed voor je planten. Het gaat er om dat je kennis hebt van wat je gebruikt en wat dat precies doet met een bodem. De 2 links die ik hierboven gaf kunnen je daarbij al heel veel helpen en zijn heel toegankelijk en niet wetenschappelijk of moeilijk geschreven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ton D Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 Hoi weknow, een vraagje, ook ik zit op zand, echt platzand. Is nu krukdroog en fijn als zilverzand. weinig humus in te ontdekken. Ik snap je verhaal van 5 cm nu en dan elk jaar een laagje van een cm. Lijkt me ook prima. Maar dan heeft mijn huidige bodem nu weinig capaciteit om vocht vast te houden. Ik zou dat wat willen verbeteren. En wat voeding toevoegen. aanwezig is compost, oude paardenmest en koemestkorrel, kiezeriet, lavameel, bloedmeel en patentkali. Het is 30m2 kas (zeg 24m2 plantborder) Paardenmest gebruik ik in de moestuin ook als grondverbetering. Heeft geen voedingswaarde meer na een jaar denk ik, opslag in open bak. Wat stel je voor erdoor te spitten, (nu eenmalig spitten) en dan 5cm compost als mulchlaag In de kas kweek ik vooral tomaat en een rijtje pepers. Dank voor je advies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 1 uur terug, Ton D zei: Paardenmest gebruik ik in de moestuin ook als grondverbetering. Heeft geen voedingswaarde meer na een jaar denk ik, opslag in open bak. Lage voedingswaarde. Factor 2 a 3 x compost. Maar de kern van je vraag is niet zozeer voeding, maar bodemkwaliteit. Hoe zorg ik voor een betere waterhuishouding in de serrebodem. Dus vocht vasthouden en tegelijk voldoende luchtig. Antwoord is: 1. Bodemstructuur in dit op zicht verbeter je niet zo maar even. Het meest geschikte is hier om bentoniet toe te voegen. dat werkt doordat je bodem veel meer vocht kan vasthouden (het snelle aandeel van het spul) en 2. Het helpt om op den duur een veel wezenlijker aspect van de bodem wat op te bouwen, wat klei-humus-complex wordt genoemd. Heel kort: In de bodem ontwikkelen zich verbindingen tussen organsiche stof (dus vanuit compost) en de klei, die een elementair vermogen hebben in porien veel om vocht en ook voeding te binden. Antwoord 2: Dek je bodem af. Dus inderdaad met compost. Dat doet een aantal dingen: isoleert, vangt warmte op, verbeekt capulaire werking en houdt ondegrond vchtig. Ga je hier met grof materiaal werken als stro e.d. dan vraag je om o.a slakkenproblemen. Compost dot dat niet. Gaan deweg wordt de compost vanzelf in de teeltlaag opgenomen. Inwerken beter NIET. Dan mis je het beschermende effect en in de bodem breng je minder een bodemleven op gang. Nogmaals advies om bodemziekten te voorkomen (door steeds dezelfde soort planten te zetten!): tomaten en pepers in potten...kan ook zonder bodem. Dan kun je aanvankelijk in de pot wat koemestkorrels doen. Later rond de potten (tomaten maken veel wortels en zoeken zelf zeer actief naar vochtige bodem...ook buiten je serre als je fundering niet dieper gaat dan 30 a 40 cm!). Water alleen op bodem. Tomaten houden van een wat lagere relstieve vochtigheid. Na augustus geef ik ze in de serre nauwelijks tot geen water meer. Per palnt in mei en juni 2 handjes koemestkorrels of van die oude paardenmest. In juli nog klein beetje kali...en misschien nog 1 handje, die orde van grootte. dan begint de compost ook al bij te dragen. Lavameel mag best, maar is niet echt voeding. Je zandgrond bevat namelijk weinig. Spitten eerste keer kan of niet. Moet je zelf weten. Kun je best nu doen en wat van die oude paardenmest mag je dan inbrengen. (Pas op: kan veel onkruid en antiwormmiddelen bevatten!) Gergeled watergeven is en blijft nodig. Beter 1x per week 5 a 10 liter per plant dan vaak een beetje. Planten moeten zelf veel wortels make het het benodigde zoeken. Altijd op bodem rondom en nooit op bladeren! Bloedmeel en kieseriet zijn niet echt nodig. Voegen weinig toe, tenzij magnesiumgebrek te zien in groei. Niet erg waarschijnlijk vanwege compost en koemestkorrels en lavameel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ton D Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) Weknow, antiwormmiddelen... je bedoeld wat de paardenboer aan zijn paarden toedient? En is dat een probleem als ik dat als mulch gebruik? aanvulling: mijn paardenmest ligt minimaal 6-9 maanden voor gebruik in een open bak. zonder bodem. Dat middel spoelt tocht wel uit? daar heeft mijn kas/moestuin toch geen last meer van? En nog een vraag, na 2 jaar heb je het over maximaal een cm compost opbrengen. Telt dat en doet dat nog iets als mulchlaag? en als verdampingsremmer? alvast bedankt. Edited January 19, 2022 by Ton D aanvulling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) Je hoeft niet alles te geloven, er zijn te veel broodjes aap in de moestuinwereld. Er is onderzoek naar gedaan en de conclusie was dat er in de oogst geen sporen meer te bekennen zijn. Het is hier al eerder ter sprake gekomen en daar heb ik ook de linkjes naar dat onderzoek gezet. Zelf spit ik een goede laag verteerde paardenmest met compost in mijn bakken en kasje. Daar oogst ik al decennia prima uit. Ook ik zit op zeer arm zand, het armste van Nederland, en doe ik dat niet dan valt er bij mij niets te oogsten. Ik spit wel veelal alles in, doe ik dat niet dan is er praktisch geen effect op de bodem, bij mij zijn er ook geen regenwormen die het naar beneden kunnen trekken. Edited January 19, 2022 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 53 minuten geleden, Ton D zei: antiwormmiddelen... je bedoeld wat de paardenboer aan zijn paarden toedient? En is dat een probleem als ik dat als mulch gebruik? aanvulling: mijn paardenmest ligt minimaal 6-9 maanden voor gebruik in een open bak. zonder bodem. Dat middel spoelt tocht wel uit? daar heeft mijn kas/moestuin toch geen last meer van? Ben geen helderziende. Weet dat antibiotica (krijgen paarden soms heel veel) en wormenmiddelen niet (altijd) snel worden afgebroken. Is wel onderzoek naar gedaan en blijkt een probleem. Zeker als je ecologisch denkt en werkt: je bodemleven en wellicht ook andere dingen zijn vast niet zo blij met dit soort gif. 57 minuten geleden, Ton D zei: En nog een vraag, na 2 jaar heb je het over maximaal een cm compost opbrengen. Telt dat en doet dat nog iets als mulchlaag? en als verdampingsremmer? Correctie. Jaar 1 : 5 centimeter. Jaar 2, 3 en 4: 3 cm gemiddeld. Daarna 1 centimeter gemiddeld. Dit advies is vooral om overbemesting te voorkomen. Het hoort bij de opbouw van een gezonde bodem, die niet te vast is en vocht vasthoudt, vol levende organismen die kunnen samenwerken met je planten, ook heplt om allerlei bodemziektes te voorkomen, Bovenop leggen en weinig tot geen (ingrijpende) bodembewerking is de beste manier en daardoor is het mulchen. Mulchen is geen doel op zich in mijn ogen. Bodembescherming tegen erosie en compactie door bijv. slagregens, ook daarvoor wordt een mulch-bodembedekking aangeraden, speelt in een kas niet. Mijn essentie is dus: opbouw van een gezonde bodem. Als het te droog is geef je toch water. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) 43 minuten geleden, Patrijs zei: Je hoeft niet alles te geloven, er zijn te veel broodjes aap in de moestuinwereld. Er is onderzoek naar gedaan en de conclusie was dat er in de oogst geen sporen meer te bekennen zijn. Het is hier al eerder ter sprake gekomen en daar heb ik ook de linkjes naar dat onderzoek gezet. Zelf spit ik een goede laag verteerde paardenmest met compost in mijn bakken en kasje. Daar oogst ik al decennia prima uit. Ook ik zit op zeer arm zand, het armste van Nederland, en doe ik dat niet dan valt er bij mij niets te oogsten. Ik spit wel veelal alles in, doe ik dat niet dan is er praktisch geen effect op de bodem, bij mij zijn er ook geen regenwormen die het naar beneden kunnen trekken. Ik ga niet tegen je in Patrijs. Ik heb geen enkele zin in een soort concurrentie of een wie heeft er gelijk competitie!! Je weet dat ik je manier van werken herken als een zinvolle manier, zoals ik het ooit ook deed en je hebt mooie resultaten. Sinds 10 jaar heb ik echter heel veel bijgeleerd door het anders te doen. Onze uitgangspunten verschillen en we redeneren en adviseren vanuit een ander paradigma. Heel kort gezegd: Niet een zo groot mogelijke opbrengst, maar een zo gezond mogelijke opbrengst en zo ecologisch mogelijk tuinieren om dat te bereiken is wat mij voor ogen staat. Mijn ontdekking is dat dat kan en dat het resultaat in opbrengst dan bepaald nog niet tegenvalt. Ik denk adviseer dus ook vanuit een ander standpunt daarmee dan jij. Ik niet en jij niet, ookal zijn we beide zeker geen broekkies meer, zijn niet te oud om niets meer te kunnen leren. Ook van elkaar. Vanuit een ander paradigma (ik denk dat wat ik elders schreef over een meer chemische benadering van jou (die vanaf jaren 50 vorige eeuw vooral opgang maakte, ook wetenschappelijk, maar intussen toch steesd meer gaten en problemen begint te vertonen) en een meer biologische benadering van mij op grond van recentere wetenschappelijke kennis (waar nog heel veel te onderzoeken is ook) tuinieren we, kijken we, denken we en adviseren we dus ook verschillend. Laten we doorgaan met dit respectvol te bespreken waar dit zo uitkomt! Reagerend op jouw reactie hier. Dat er veel broodje-aap-praatjes zijn in moestuinwereldje hoor je mij hier ook geregeld zeggen. Als je voor de kwaliteit van je groenten alleen naar residuen van gif op je bord kijkt, dan is er geen probleem. Ook niet met bijna alle gangbare groenten en fruit in de winkels. Kun je ook allerlei andere giften spuiten, zolang ze maar niet meer te veel te vinden zijn op je bord of in doses die als "niet gevaarlijk"worden beschouwd. (Moet dan meteen denken aan 3M bij Zwijndrecht..."PFAS kan helemaal geen kwaad" zegt 3M...door vele onderzoeken aangetoond 🤑) Je merkt....jouw argumentatie met een onderzoek in de hand over dat wormmiddelen van paarden geen probleem zouden zijn, overtuigt me niet helemaal. Kijk je echter naar de kwaliteit van bodemleven als voorwaarde van een gezonde bodem, die je wenst om je voedsel op te verbouwen (ook omdat een schone en gezonde bodem en de milieuwaarde daarvan op zichzelf zeer waardevol is) dan is er wel een probleem. Er kunnen daar aanzienlijke effecten zijn, die ik onvoldoende ken en dus opgepast! Ik ben zelf zeer terughoudend met paardenmest dus....zou ze alleen willen gebruiken als ik vrij zeker ben over de manier waaropdat paard behandeld wordt. En ook antibiotica (een reden om geen menselijke uitwerpselen in landbouw te mogen gebruiken is overigens dat mensen vanwege voeding en medicatie vaak nog meer troep uit kunnne plassen en poepen dan paarden misschien?) wil ik niet bagataliseren in eenbodem. We weten niet alles. Welke "informatie" is betrouwbaar,volledig....echt uitgezocht tot de bodem...zonder een - meestal - commercieel belang, een lobby, een financiering die het beinvloedt? In een wereld waar ....ben geen fan van Marc Rutten, maar haal hem toch even aan in wat hij gisteren zei ergens, omdat ik hier dagelijks op stuiter.....wetenschap vaak wordt afgedaan als een soort mening....daar zo correct mogelijke informatie te vinden, waar je op kunt bouwen (bijvoorbeeld om je stukje grond een ministukje bijdrage aan een gezonde wereld te laten zijn) dat valt niet mee. Maar...ook vanwege mijn opleiding ooit en het werk dat ik vele jaren gedaan heb....iets dat ik zeer serieus probeer te nemen...kritische reacties op mij en van mij , op basis van ervaring en zo goed mogelijke informatie en duiding daarvan, horen daar bij. Edited January 19, 2022 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) We gebruiken geen menselijke uitwerpselen/resten omdat dat te gevaarlijk is ter verspreiding van ziektes, bacteriën en parasieten, degene van een paard zijn (zo goed als) niet gevaarlijk voor ons, degene van een andere mens wel. Het zal dan niet bij 1 pandemie blijven. (resten van antibiotica, andere geneesmiddelen, ... spreken natuurlijk ook niet in het voordeel). Wetenschap is vooruitschrijdend inzicht, telkens in vraag durven stellen en onderbouwd een antwoord zoeken via kennis van het heden, maar zoals gezegd in een ander topic verschillende wegen leiden naar Rome en verschillende situaties geven andere oplossingen. Het stukje van commercieel belang, het groot belang van lobby werk daar volg ik je wel, dit geldt voor zowat alle sectoren. Edited January 19, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ton D Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 alles meningen en adviezen gelezen. Ik denk dat ik ga proberen zo natuurlijk mogelijk te telen. Dan maar wat minder opbrengst. Voor mij is biologisch en ecologisch het uitgangspunt. Dus wat bentoniet door de grond spitten om de vochtregulering te verbeteren. Hoeveel per m2 Paardemest door de grond spitten om wat voeding in te brengen. Een kruiwagen per hoeveel per m2 En tenslotte 5cm compost opbrengen als mulchlaag en verbeteraar en toekomstige voeding. Dan kan ik altijd als de tomatenstekken aanslaan na een maandje wat bijmesten met koemestkorrels en half juni wat patentkali. Zit er wat fouts in de paardenmest dan weet ik dat niet. En controle heb ik er niet op, dat is dan zo. Na 3 seizoenen ben ik daar vanaf en moet de compost (en evt koemestkorrel) volstaan als ik het goed begrijp. kan iemand iets zinnigs zeggen over de toe te voegen hoeveelheden bentoniet en paardenmest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) 1 uur terug, Ton D zei: bentoniet Zoek even op internet. Staat ongetwijfeld op een verpakking. 😉 Bijvoorbeeld hier: https://biosolutions.bio/bentoclay?gclid=Cj0KCQiAip-PBhDVARIsAPP2xc13vPbvkB0BCzoBq8y3HdYO-VAdaZlJEXMko2-796WqhpJHCGjTZUwaAt0cEALw_wcB Oude paardenmest is min of meer vergelijkbaar in voedingswaarde met compost, mogelijk tot oneveer x2. https://www.eurolab.nl/meststof-compost-g.htm Diepgaander over mest en composteren (en de vorodelen daarvan!) en toegespitst op paardenmest: https://edepot.wur.nl/464226 Edited January 19, 2022 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 https://vilt.be/nl/nieuws/te-veel-compost-in-moestuin-leidt-tot-uitspoeling-van-fosfor-en-stikstof?fbclid=IwAR2Tq0Hj6t7Gx7avs7hwQ7Ea0mD9iE9knBHhreM_uyvzX_2W4-UO0uorNKM Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts