Tobias Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Toch maar een eigen draadje voor dit onderwerp aangemaakt.De vraag, ik heb geen kas en zag dat @Patrijs onder een andere topic reageerde dat zolang de winter mild is soms geen kas nodig hebt voor sla.Nu ziet het weer voor de komende weken er alles behalve koud uit, dus leek het mij wel leuk om te proberen aangezien ik toch nu niet veel heb staan in de tuin. Zijn hier mensen met ervaring hiermee in de volle grond? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 2, 2022 Author Share Posted February 2, 2022 Ik zou het wel kunnen afdekken met een soort plastic stulp mocht dat helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 (edited) Je kan nu wel plantjes zetten, de vroege soorten, maar groeien zal het bijna niet. Gebruik cloches, plat glas, een plastic tunnel of net wat je hebt dat helpt al. Je kan dan de tweede helft van maart de eerste kleine kropjes oogsten. Als je plantjes hebt opgekweekt onder bescherming of buiten ( late herfst zaaien) dan kan je ze bij zacht weer ook al buiten uitplanten: Ga je nu zaaien dan heb je bij gunstige omstandigheden half maart plantjes. Je kan binnen voorzaaien en zo snel mogelijk beschut naar buiten, eerst afharden. Let op sla is een lichtkiemer. Denk er ook eens aan om nu snijsla, veldsla, winterpostelein, rucola of sterrenkers te zaaien. Samen met bieslook die nu ook gaat groeien kan je straks een lekkere salade maken. Edited February 2, 2022 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 2, 2022 Author Share Posted February 2, 2022 Mijn moestuin is eigenlijk ook niet echt volledig bedoelt om uit te eten, want veel te klein 5m2 ofz. Maar meer om gewoon wat te doen en te experimenteren, dus ik ga het naar gewoon proberen, als je kan kiezen tussen schuur met buiten temperatuur(zon maakt hem misschien overdag iets warmer) of binnenhuis met 20 graden laten ontkiemen. Wat zal je dan kiezen?Je linkje gaat bij mij naar een topic over rupsen op aardbeiplanten klopt dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Linkje moet naar mijn Blog op 20-1-2020 gaan, ook een zachte winter waar ik de sla al in januari buiten plant. Probeer alle twee. Binnen zal de sla binnen een week gaan kiemen, dan snel kouder zetten. In de schuur zal het langer duren. Heb je in je tuintje wel zo veel mogelijk zon? Licht is rond deze tijd een schaars goed en zeer gewild bij de opkweek. Half maart: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 @Tobias ik gebruik tapatalk al een jaar of 2, maar soms werken de links niet goed. En blogs kun je op tapatalk niet eens lezen.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Het forum heeft tegenwoordig een prima mobile website. Dat zal even wennen zijn als je tapatalk gewend bent maar bij de website werkt tenminste alles zoals het hoort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 Oh ja de link werkt daar wel, bedankt.Ik ga dus beide manieren proberen en laat weten als het gelukt/mislukt is.Bedankt voor het meedenken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 11, 2022 Author Share Posted February 11, 2022 Rechts de plantjes die binnen gezaaid waren en nu twee dagen buiten staan, links op dezelfde dag gezaaid maar vanaf begin af aan buiten. Je ziet nu wel de worteltjes uit de zaden komen.De bamboestokjes geven de verschillen tussen de 4 soorten sla aan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 (edited) Leuk, een verslagje. Enne..... Genoeg slaplantjes straks voor het hele forum. 😂 (Tip: Die kleine slaplantjes zijn nu erg kwetsbaar en gevoelig voor uitdrogen. Een glasplaatje of wat huishoudfolie met gaatjes geprikt versneld het kiemen en beschermt ze.) Edited February 11, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 Ik denk dat de pluksla niet meer goed gaat opkomen, dat zaad is ook al zeven jaar over de verloopdatum maar kwam tot nu toe nog steeds redelijk op...Met de hoeveelheid plantjes valt het denk ik uiteindelijk nog wel mee, misschien groeien sommige door de kou niet goed en ik onthoofd er soms ook een paar met het verspenen, dat kan je het best doen na het eerste echte blad toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 Er staat trouwens een plastic kap overheen dus verdrogen komt wel goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 17 minuten geleden, Tobias zei: het best doen na het eerste echte blad toch? Eigenlijk zaai ik nooit zo sla binnen, dat is me veel te lastig. De vroege sla zaai ik buiten, of vaker nog zaait de sla zelf buiten in de herfst en die overwintert klein op het veld en zet ik dan vroeg onder glas om sneller op te kweken. Je kan dan rond deze tijd de eerste losse kropjes oogsten. Ook zaai ik soms onder glas voor de tweede lichting: Deze foto is van medio maart onder glas en de grootste plantjes zijn klaar om te verplanten. Eerst geef ik ze water zodat er genoeg zand aan de wortels blijft hangen. Ik plant ze eerst onder glas of buiten onder kapjes omdat deze van onder glas vandaan komen. Of bij gunstig zacht overtrokken weer gelijk buiten. Ik verplant ze dus als ze wat groter en handelbaarder zijn. Zou ik ze zoals jouw plantjes kweken dan zou ik er voor kiezen om een paar zaadjes in een klein potje te zaaien en na opkomst de slechtste weg te nijpen. Je hebt dan een plantje met een mooi kluitje over, makkelijk te planten zonder beschadigingen. Foto: sla van buitenteelt, gezaaid in de herfst en buiten uitgeplant medio maart. De planten zijn al een stuk groter. Een paar kunnen onder kappen voor teeltspreiding. Half mei onder glas, alle sla is klaar en de bak is beschikbaar voor de zomerteelt: Een week later buiten: Ik zet veel plantjes, dan kan je al snel watt kleine sla oogsten: Eerste helft mei, sla genoeg om uit te delen: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts