Jump to content

Aandachtspunten voor het plaatsen van berichten op het forum


LucV
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat we ons allemaal wel kunnen vinden in een leesbaar moestuinforum waar het delen van kennis en gezelligheid vooropstaat. Een forum waar je als beginner terecht kunt met vragen en duidelijke informatie kunt vinden. Informatie die gebaseerd is op kennis, ervaring, verschillende meningen en werkwijzen van anderen. Maar ook een forum waar je (als ervaren lid) inspiratie op kunt doen, kennis kunt maken met nieuwe soorten of teeltechnieken/ methoden en waar je jou ervaring kunt delen met anderen.

 

Laten we die leesbaarheid en kwaliteit samen oppakken! Het is nu soms moeilijk om nieuwe berichten te lezen, niet alles is nuttig en wat nuttig is staat verscholen in de wir-war aan berichten. Om de leesbaarheid van het forum te verbeteren enkele tips voor het plaatsen van berichten op het forum:

 

Het stellen van een vraag

Probeer voor elke niet-identieke vraag een nieuw topic aan te maken. Dit komt de leesbaarheid, het overzicht en ook het antwoord op jou vraag ten goede. Daarnaast is een bericht zo minder verscholen in de wir-war van informatie en beter vindbaar met de zoekmachine. Ik denk dat 10 nieuw topics met een duidelijke titel overzichtelijker zijn dan 10 vragen verscholen tussen andere berichten. Het is een beetje afhankelijk van de vraag en het topic, dus probeer zelf een afweging te maken.

 

Voorbeeld: Na gebruik van de zoekfunctie kom je meestal wel terecht bij een reeds bestaande vraag die op het eerste gezicht enige relevantie heeft met jou vraag. In drie kwart van de geplaatste berichten op reeds gestelde vragen gaat het echter om een nieuwe vraag. Een vraag over rode bladverkleuring bij aardbeien is anders dan een geel-groene bladverkleuring bij diezelfde aardbeien.

 

Kies een duidelijke topic titel

Ieder lid heeft zo zijn eigen interesse en kennis. Probeer bij het aanmaken van een topic duidelijk in de titel te zetten waar het topic over gaat. Zo is het voor de leden die antwoord kunnen geven op de vraag meteen duidelijk dat zij wat voor jou als vraagsteller kunnen betekenen. Daarnaast komt het de leesbaarheid, het overzicht en ook het antwoord op de vraag ten goede. Zo komen er wel meer topics maar is er minder vertroebeling en kan je op basis van de topic titel bepalen wat je wel en niet leest. Het is geen ramp als de titel toch niet helemaal klopt. Denken wij dat de titel nog duidelijker kan? Dan passen wij hem aan.

 

Voorbeeld: Een topic met de titel aardbei is onduidelijk bij eigenlijk elke vraag. Als voorbeeld, als het gaat om een vraag wanneer je aardbeien moet bemesten kies dan een topic titel die de kern van de vraag weergeeft: bijvoorbeeld: 'wanneer moet ik aardbeien bemesten?'. Topic titels als 'bemesten van aardbeien' komen in de buurt maar zijn nog niet helemaal volledig waardoor het voor anderen onduidelijk is waar een topic na de klik over moet gaan.

 

Het quoten van berichten

Om een topic leesbaar en overzichtelijk te houden willen we vragen om Quote/Citaat functie op de volgende manier te gebruiken:

1. Wil je reageren op een bericht boven je, dan gebruik je niet de quote knop maar de antwoord knop. Het bericht wat je gaat beantwoorden staat er immers direct boven, dus hoeft niet nog een keer door jou naar boven te worden gehaald.

2. Quote alleen als je wilt refereren aan een bericht eerder in het draadje, en niet direct op het laatste bericht. Als er een paar berichten tussen jouw antwoord, en het te-beantwoorden bericht zitten, kan je ook '@forumnaam:' neer zetten. Dan weet iedereen dat je reageert op dat ene bericht.

3. Probeer alleen de zin en/of relevante informatie waarop je wilt reageren mee te nemen in een quote.

4. Quote geen foto’s (verwijder de krulkoppen-bij-tomaten---groente---moestuin-forum45031340810531.png

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...