Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De jonge toppen van de stokbonen verschrompelen.
Wat is het en wat is er aan te doen ik heb eventueel wel bio-insecticide.
Of help dit niet, wat heb ik eventueel anders nodig/wat kan ik doen?

20220326_144401.jpg

20220326_144408.jpg

20220326_144416.jpg

20220326_144507.jpg

Geplaatst:

Vorst?

Geplaatst:

het is nog een beetje vroeg voor stokbonen

Geplaatst:
  • Auteur

ja het is nog vroeg dus zou kunnen dat het koud is maar vorst kan niet, ze staan in de kas en daar komt het niet onder 6 graden.

het is een afgesloten kas waarbij de vochtigheid wordt geregeld 65%. en temperatuur niet in de min en niet te heet +30 kan.

Panorama foto is niet super maar hebben jullie wel een idee.

1.png

aangepast door Gerard12345

Geplaatst:
  • Auteur

Zou het dan toch door de koud kunnen komen?

Geplaatst:

De wortels zitten in de grond en die is misschien nog te koud. Heb je de bodemtemperatuur gemeten?

Geplaatst:

Stokbonen horen normaal de maand mei niet te zien. Dus alles wat je eerder zaait, wordt over het algemeen niks. Te koud, te weinig licht, gewoon niet het ideale moment om ze nu al te zaaien. Ik zou deze stokbonen nu weghalen (composthoop) en er wat zaaien wat voor dit jaargetijde wel geschikt is. 

Geplaatst:
  • Auteur

De wortels zitten in de grond en die is misschien nog te koud. Heb je de bodemtemperatuur gemeten?

Kas is 18 en de grond is nu 19,5 graden zal morgen vroeg voor dat de zon er op staat nog eens meten.

De zon staat er op vanaf 0900 tot 1800 uur

Geplaatst:

Het wordt 's nachts echt nog te koud voor bonen, ook in de kas waarschijnlijk. Waarom wil je nu al bonen kweken? Dat is meer iets voor mei of juni. Dat is, als je in Nederland of België woont. Als je rond de evenaar woont, dan heb ik niks gezegd.

Geplaatst:
  • Auteur

Vanmorgen was de kas 13 graden en de grond 16 graden

Vorig jaar was de kas nog niet af.

Nu zijn we voor het eerste jaar echt dingen aan het uitproberen.

zo doende leert men, ook hoe dingen werken er er uitzien als het mis gaat.

Geplaatst:
16 uren geleden, Gerard12345 zei:

Panorama foto is niet super maar hebben jullie wel een idee.

Op de foto lijkt me de licht stekte niet echt groot (nogal duister) . Kan natuurlijk aan de foto liggen ,maar als ik verder kijkt lijkt me de wand en het dak uit mat materiaal te bestaan . Op welke windrichting ligt de zijgevel ? Een serre witten dat ongeveer zelfde effect heeft dan u matte platen doet men nu ook nog niet en verwijdert deze in de loop van het najaar . Dus buiten mogelijks nog aan de koude kant vermoed ik en mogelijks gebrek aan sterk licht .

Ook al foto gezien waar men de serre maar witte van op ongeveer een meter hoogte . Lente zon staat nog lager en minder intens dus kan geen kwaad voor planten ga de zon hoger staan en ook intenser schijnen komt deze op het gewitte deel.

Geplaatst:
  • Auteur

Panorama foto was in de avond genomen dus snap dat het er duister uit zag. Ik heb er nu 1 overdag gemaakt dan hebben jullie een beter beeld t.a.v. licht intensiteit vanaf 0900 tot 1800 uur. Het zijn wat oudere platen dus wat matter geworden licht is er genoeg.

3.png

Geplaatst:

Er komt zo te zien licht van maar één zijde, en van het dak. Het is vroeg in het jaar, dus sowieso weinig lichtintensiteit.

En de grond is te koud. Die warmt op door instraling van zonlicht, en dat ontbreekt.

Al doende leert men, zeg je. Als je wilt leren kun je beter beginnen met hier vragen wat je nu zou kunnen groeien in dit type aanbouw. 

Geplaatst:

Nee, geen licht genoeg. Veel te weinig licht zelfs. En te koud.

Een extra tip voor de volgende keer dat je stokbonen zaait (gewoon opnieuw zaaien in mei, dan groeien die goed), is om er veel hogere stokken bij te zetten. Stokbonen groeien makkelijk een meter of 2 hoog. Je zou de bonen ook beter in de tuin kunnen laten groeien, dan in de kas. Dan kun je de kas gebruiken voor planten die daar weer veel beter in gedijen, tomaten bijvoorbeeld. 

Geplaatst:

Flup zei het al, het spreekwoord is dat bonen mei niet mogen niet zien. Dat wil zeggen eind mei leggen zodat ze begin juni boven komen. Eerder voorzaaien en begin juni uitplanten wil ook prima maar maart is wel heel erg vroeg. Bonen doen het nu eenmaal het best met veel licht, warmte en hogere nachttemperaturen.
Zelfs tomaten lijken beter tegen de kou te kunnen want die kunnen na ijsheiligen (half mei) naar buiten. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Waarom is de ene bak hoger dan de andere, @Gerard12345?

Geplaatst:

Ja, ik geef iedereen gelijk die hierboven iets zegt over de manier en het moment waarop je stokbonen kweekt @Gerard12345

Je bent gewoon te vroeg begonnen.

Ik gluur nog even in de zaaikalender van Diana’s mooie moestuin, en Diana, die echt wel de grenzen op zoekt, begint niet voor eind april beschermd te zaaien.

Leermomentje?

Ook al is de temperatuur OK in je kas, de hoeveelheid licht is dat niet.

Overigens zeg je niet om welke bonen het gaat. Sperzie? Snij? Pronk? Droog? Sommige pronkbonen kunnen wel vroeg de grond in.

In ieder geval kun je bonen zaaien tot begin juli en is er genoeg tijd om er iets goeds van te maken. Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

Allemaal heel erg bedankt voor jullie info. Ik ben benieuwd wat er gebeurd maar geloof jullie direct en zal deze dan er weer uithalen als het echt niets wordt en dan opnieuw beginnen eind mei. Zo leert men. ooit zal ik meer gaan letten op zaai momenten maar was gewoon te leuk om direct te beginnen ook weer wat geleerd dat temperatuur niet alles is maar ook natuurlijk ook licht intensiteit niet alleen licht :). Toppers allemaal.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 27-3-2022 om 18:09, mdubbelm zei:

Waarom is de ene bak hoger dan de andere, @Gerard12345?

Ik wilde ze beide hoog maar dat schiet niet op, dit omdat ik dan zo min mogelijk hoef te bukken last van de rug. Maar na de hoge bak toch maar een lage bak er bij gemaakt voor hoge platen, dus hoge platen wisselen in de lage bak en lage platen wisselen in hoge bak.

Verder heb ik geen ruimte om een moestuin te maken, dus de kas is alles wat ik kan dus geen verdere opties.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic