woldistel Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 De IP's zijn wat mij betreft multi-purpose. Ik eet de bladtoppen, de peultjes als ze ongeveer de lengte van mijn pink hebben, de doperwten en de later eventueel de gedroogde erwt. Ze smaken niet bijzonder zoet, maar gewoon naar erwt. Ik weet van de Swedish red soup peas dat ze in zweden Biskopens gråärt heten. Gedroogd zijn ze donker roodbruin. Ze lijken wel enigzins op kapucijners, maar toch ook weer niet. Quote
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Struikerwtjes Kleines Rheinländerinn zijn niet bepaald een succes. Eerste zaaironde is niet goed gegaan. Kelvedon Wonder gaf zowiezo maar een zaailing en die verrotte. Tweede ronde gaf dus wel rond de 40 plantjes (dus niet geweldig kiempercentage). Ik heb een handje erwtenbonen van drie groeizakken, plus een echte vensterbank bak. De rest is droog, dus kan ik die nu gelijk weer zaaien? Ook struikplantjes hebben ondersteuning nodig, liggen allemaal plat en ze hechten zich aan elkaar en trekken dus extra om. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
woldistel Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 @Arja Hoe is het met jouw linzen gegaan? Quote
Arja Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Meh. Heel veel hele kleine dingetjes, veel te veel werk. Het was een leuk experiment, grappig gewas ook. Heb jij plannen? Quote
woldistel Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Nee, maar ik was even aan het herlezen tussen erwten en peulen en bonen enzo, want 2023 ligt om de hoek en toen zag ik je post nog eens. Ik vind het altijd wel interessant, linzen en kekererwten enzo. Ik heb afgelopen jaar bijvoorbeeld zoete lupines geplant, maar..... slakken en kruisbestuiving met de gewone lupines van de tuinbuur zorgden voor maar een handjevol met zaden die nu wel eetbaar zijn, maar niet verder gekweekt kunnen worden. Geeft niks, leuk experiment. Sojabonen (edamame vers) misschien iets voor jou? Quote
Arja Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Ik eet ze graag, dus wie weet! Zijn ze gemakkelijk te kweken? Quote
woldistel Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Vinnik wel. Behandelen als bonen, dus na Ijsheiligen in de grond, lekker warm. Afhankelijk van de variëteit met of zonder steun. Quote
acpronk Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Sojabonen moeten wel volle zon hebben, anders krijg je ielige planten met weinig en kleine peulen, zelfs in halfschaduw. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 december 2022 Geplaatst: 18 december 2022 Volgendjaar zeker eens proberen om soja bonen te groeien, Ik ga zelf de green shell proberen. Quote
Mellie Geplaatst: 18 december 2022 Geplaatst: 18 december 2022 Opbrengst blijft ook in de volle zon bar weinig hoor. maar leuk in de tuin en als je toch de ruimte hebt. Gewoon doen. Quote
Arja Geplaatst: 18 december 2022 Geplaatst: 18 december 2022 Ha nou dan ga ik het proberen, nog even een plekje vinden. Quote
woldistel Geplaatst: 19 december 2022 Geplaatst: 19 december 2022 21 uren geleden, Mellie zei: Opbrengst blijft ook in de volle zon bar weinig hoor. maar leuk in de tuin en als je toch de ruimte hebt. Gewoon doen. Ik vond juist dat ik meer kreeg dan ik had verwacht. Komend jaar ga ik ook wat meer zaaien. Om vers op te eten, als gedroogde bonen koop ik ze liever. @Kevins Moestuin Green shell is prima en goed verkrijgbaar 👍 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 december 2022 Geplaatst: 19 december 2022 (aangepast) @woldistel hoe had jij ze dit jaar gezaaid? Ik ga het op dezelfde manier proberen als dat ik stam bonen doe en dat is per 3 in een kluitje, een manier overgenomen van dianas mooie moestuin 19 december 2022 aangepast door Kevins Moestuin 1 Quote
woldistel Geplaatst: 19 december 2022 Geplaatst: 19 december 2022 Ik heb ze met minder gezaaid, twee/drie per kluitje. Ook omdat zo'n zakje snel leeg is. Voorzaaien half April. Afhankelijk van de varieteit gaan ze dan na het uitplanten langs gaas of een draadje omhoog. Ik had dit jaar Green shell, Envy, Tankuro en Kouri. Die laatste vond onze rare, droge zomer maar niks, deed schrompel en was weg. Van Tankuro heb ik expres nog wat laten staan voor de zwarte zaden. Volgend jaar ga ik Envy ook laten staan voor de zaden, want die zijn bijna op. Green Shell is in Nederland overal verkrijgbaar, dus daar let ik niet zo op. Ik stoom mijn edamame peultjes meestal als tussendoortje. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 december 2022 Geplaatst: 19 december 2022 @woldistel Dankje, dat is ook precies hoe ik ze ga eten even kort stomen en dan als snack / in salades 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.