Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De IP's zijn wat mij betreft multi-purpose. Ik eet de bladtoppen, de peultjes als ze ongeveer de lengte van mijn pink hebben, de doperwten en de later eventueel de gedroogde erwt. Ze smaken niet bijzonder zoet, maar gewoon naar erwt.

Ik weet van de Swedish red soup peas dat ze in zweden Biskopens gråärt heten. Gedroogd zijn ze donker roodbruin. Ze lijken wel enigzins op kapucijners, maar toch ook weer niet.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Struikerwtjes Kleines Rheinländerinn zijn niet bepaald een succes. Eerste zaaironde is niet goed gegaan. Kelvedon Wonder gaf zowiezo maar een zaailing en die verrotte. Tweede ronde gaf dus wel rond de 40 plantjes (dus niet geweldig kiempercentage). Ik heb een handje erwtenbonen van drie groeizakken, plus een echte vensterbank bak. 

De rest is droog, dus kan ik die nu gelijk weer zaaien?

Ook struikplantjes hebben ondersteuning nodig, liggen allemaal plat en ze hechten zich aan elkaar en trekken dus extra om.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Nee, maar ik was even aan het herlezen tussen erwten en peulen en bonen enzo, want 2023 ligt om de hoek en toen zag ik je post nog eens. Ik vind het altijd wel interessant, linzen en kekererwten enzo. Ik heb afgelopen jaar bijvoorbeeld zoete lupines geplant, maar..... slakken en kruisbestuiving met de gewone lupines van de tuinbuur zorgden voor maar een handjevol met zaden die nu wel eetbaar zijn, maar niet verder gekweekt kunnen worden. Geeft niks, leuk experiment.

Sojabonen (edamame vers) misschien iets voor jou?

Geplaatst:
21 uren geleden, Mellie zei:

Opbrengst blijft ook in de volle zon bar weinig hoor. maar leuk in de tuin en als je toch de ruimte hebt. Gewoon doen.

Ik vond juist dat ik meer kreeg dan ik had verwacht. Komend jaar ga ik ook wat meer zaaien. Om vers op te eten, als gedroogde bonen koop ik ze liever.

@Kevins Moestuin Green shell is prima en goed verkrijgbaar 👍

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb ze met minder gezaaid, twee/drie per kluitje. Ook omdat zo'n zakje snel leeg is. Voorzaaien half April. Afhankelijk van de varieteit gaan ze dan na het uitplanten langs gaas of een draadje omhoog.

Ik had dit jaar Green shell, Envy, Tankuro en Kouri. Die laatste vond onze rare, droge zomer maar niks, deed schrompel en was weg.

Van Tankuro heb ik expres nog wat laten staan voor de zwarte zaden. Volgend jaar ga ik Envy ook laten staan voor de zaden, want die zijn bijna op.

Green Shell is in Nederland overal verkrijgbaar, dus daar let ik niet zo op.

Ik stoom mijn edamame peultjes meestal als tussendoortje.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...