Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Funky Sauce gefermenteerde Hot sauce


Erny

Aanbevolen berichten

Omdat ik hem steeds niet terug kan vinden plaats ik deze maar even in het topic waar hij thuis hoort.

 

Funky Hot Sauce

- 500 gram (rode) pepers

- 3 eetlepels zout

- 500 gram (goede) witte wijnazijn (ik had alleen gewone azijn dus die gebruikt)

 

Pepers wassen en eventueel ontkronen (heb ik dit keer niet gedaan). In de keukenmachien en samen met het zout vermalen.

 

In glazen pot doen en goed naar beneden drukken.

Twee dagen afgedekt (dus niet afgesloten) laten staan.

Na die tijd aanvullen met de azijn en dan 5 dagen laten staan.

En dan is ie klaar.

Dus afgieten door een zeef en de pepermassa goed uitdrukken.

Saus in flesjes gieten.

Afgelopen keer heb ik zelfs een tweede en derde batch getrokken van dezelfde pepermassa. Heb wel steeds weer wat zout toegevoegd. Deze batches waren minder funky van smaak maar nog steeds lekker heet dus goed te gebruiken om van alles op te hitsen.

 

(Vorig keer heb ik dus half Adjoema en half rode zoete puntpaprika gedaan.

Heb de massa in twee potten verdeeld. Hebde ene met mijn zelfgemaakte rode wijnazijn opgegoten en de ander met gewone azijn. Die met eigen azijn was duidelijk beter.)

 

Sausje is echt bedriegelijk lekker en kan overal doorheen en overheen om dingen net dat beetje op te kikken.

 

Edit: na lang zoeken het recept teruggevonden. Het is de Rode Pepersaus.

https://www.elleeten.nl/Food/hete-saus-recepten

(Het stond me bij dat ik vorig keer had gelezen dat ik 5 dagen elke dag de pot moest schudden maar dat vind ik opeens niet meer terug... )

 

Onderweg kwam ik ook nog de handelswijze voor echte gefermenteerde pepermoes tegen. Moet je alleen iets meer geduld voor op kunnen brengen.

https://www.chilipeppermadness.com/cooking-with-chili-peppers/how-to-make-fermented-pepper-mash/

 

De overgebleven uitgezeefde pepermoes bewaar ik ook in een potje om nog eens sambal mee te maken oid...

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...