Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Haver telen

Piet55

Recommended Posts

Beste Moestuinliefhebbers,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met haver telen in de moestuin? Het leek me een erg interessant gewas omdat het een van de weinige granen is die je onbewerkt kan eten en op basis van wat ik lees doet het ras het ook goed in een wat gematigder klimaat. Ik kan echter erg weinig vinden over de hobbymatige teelt van haver en ook weinig webshops waar haverzaden worden verkocht. Ik vond wel een bekende webshop die ze heeft maar die heeft vaak een erg lange levertijd en andere webshops gaven aan dat hun granen niet geschikt of goedgekeurd zijn voor consumptie.

Mijn vraag is dus, heeft iemand van jullie ervaring met de teelt van haver in de moestuin en wellicht ook een goed adres waar je zaden kunt kopen?

Groeten,

Piet

Edited by Piet55

Uh onbewerkt vraag ik me af, in welke zin bedoel je dat precies?

Naakte haver ja na oogsten en dan naar wens verwerken in de keuken.

Maar normale have en zwarte en co, zul je toch moeten schonen (kaf van de koren scheiden zeg maar).

Hier telen we graan om de soorten van de genenbanken te vermeerderen, om ze zo te behouden en weer voor ieder vrij te krijgen. Beginnen met 30 of maar een paar korn en zijn dan wel heel wat jaren bezig ...

De namen zijn wel een beetje verwarrend vind ik want je leest over havervlokken, havermout, haverzemelen en havergrutten. Maar van wat ik begrijp kun je havermout gewoon rauw eten je hoeft dit dus niet perse eerst te koken. Dat bedoelde ik met onbewerkt eten.

Mout is dus ontkiemd graan. Door hitte en vocht voor meerdere dagen (Gerst 9 dagen bij de soort die ik kocht) en deze dan te drogen, waardoor de kieming stopt. De koolhydraten zijn dan wel omgezet in suikers en enzymen.

Loont het de moeite om zelf Gerst te telen, op minischaal? 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Wikipedia,maakt de verschillen duidelijk:

Zemelen zijn de met de zaadhuiden vergroeide vruchtwanden en kiemen, die vrijkomen bij het tot meel malen van graankorrels.

Grutten is een benaming voor graan in gepelde en gebroken vorm. De in Nederland tot grutten verwerkte graansoorten waren van oudsher gerst of gort (= gepelde gerst), boekweit en haver.

En AH verkoopt de vlokken: Havervlokken zijn grover dan havermout en geven daardoor een extra bite aan je ontbijt.  Dus eigenlijk gemoute haver, maar dan niet fijngemalen, maar gekneusd of grof gemalen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.