Tomaatje11 Geplaatst: 20 april 2022 Geplaatst: 20 april 2022 Vorige week heb ik een stekje van een tomatenplant verplant naar een grote pot. In het begin zag het er goed uit en is het plantje een flink stuk gegroeid. Van het weekend heeft het plantje een aantal keren buiten gestaan, nog niet in de volle zon. Ook heeft hij 1 nacht per ongeluk buiten gestaan, maar nu staat hij elke nacht weer binnen. De blaadjes zien er nu wat slecht uit helaas, weet iemand waar dat aan heeft gelegen? Quote
Patrijs Geplaatst: 20 april 2022 Geplaatst: 20 april 2022 Je vertelt erg weinig over hoe je de stek genomen hebt. Misschien kan je bij de stek topics (zoekfunctie) wat meer info vinden over wat er fout zou kunnen zijn gegaan. Bijvoorbeeld hier: Overigens was het hier nog te koud voor tomaten buiten, dan moet het toch zo'n 10 graden zijn 's nachts. De plekken op het blad zou van de zon kunnen zijn. Rustig aan wennen aan direct zonlicht, zeker tijden een hogeluchtdrukperiode. Tomaten zijn wel sterk en als ze niet doodgaan groeien ze er wel overheen. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 20 april 2022 Geplaatst: 20 april 2022 (aangepast) Ik ga even offtopic. Leuk dat oude topic weer eens te zien. Jammer en vaak ook storend is dat ooit na een software update alle emoticons waren verdwenen. Vaak krijgt een tekst dan een andere uitstraling of betekenis en zoiets kom ik helaas in veel oude topics tegen. Bij de volgende quote viel me bijvoorbeeld op dat de knipoog aan het eind van de zin is verdwenen. " Het is relatief duur zaad , ik betaalde €3,15 voor een zakje met 12 zaden , zodat iedere kloon maar liefst een winst van ruim 26 cent zou betekenen." Dit even gezegd hebbende met een en een 20 april 2022 aangepast door Frans tekst toegevoegd 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 20 april 2022 Geplaatst: 20 april 2022 Ja, dat is gewoon zonnebrand, in tegenstelling tot de naam laat vermoeden kan dit ook in niet directe zon gebeuren. Alles hangt af van het verschil in licht binnen/buiten, stond hij binnen bv vrij donker (paar 1000 lumen) en te warm, krijg je fragiele blaadjes die ver uiteen staan en een dunne stengel. Buiten in niet direct zonlicht gaat het al snel naar 10000-20000 lumen, in directe zon nog een factor 10 hoger. Aan dit plotselinge meer licht moet je de plantjes langzaam laten wennen, maar toch krijg je soms zeker op de onderste bladeren bij langgerekte planten nog een paar vlekken. Deze zijn niet erg, je hebt ook al gezonde bladeren bovenaan staan, het meer licht buiten nu zal zorgen voor een meer compacte groei en is beter voor je plant. Wel opletten dat je de stam niet te strak aanbindt, deze gaat nog verdikken en eventueel insnoeren. Nacht temperatuur hoger als 10 graden is bij vele tomatensoorten nodig voor goede vruchtzetting, soorten zoals artic hebben voldoende aan 3 graden (staan hier al 2 weken dag/nacht buiten, en zetten volop vrucht). Je plant gaat niet kapot zolang het niet vriest, te lang te koud kan echter ook voor een groeistop zorgen, dus bij de koudere nachten best nog binnenhalen. Quote
Tomaatje11 Geplaatst: 20 april 2022 Auteur Geplaatst: 20 april 2022 Bedankt voor alle behulpzame reacties! Ik zal voorlopig in het vervolg uitkijken met de felle zon als ik de plant buiten zet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.